Stellar
Golf 6 1.6 tdi Ort: Nyköping |
| Fre 24 jan 2014 20:16 |
|
Hej!
Har fått erbjudande att köpa en golf 1.6 bluemotion technology. Antingen en 2010 eller 2011. Priset verkar rätt men läser att vägljudet är störande i kupén på den här modellen. Någon som kan säga hur illa det jämfört med andra bilar i samma klass? Kan det stävjas med tystare däck?
Gjorde en sökning men hittade ingen tråd som svarar på denna fråga.
Alla svar uppskattas.
Vänligen
Niklas
|
|
Peter_senior
Golf 7 Alltrack -18 Ort: Halmstad |
| Fre 24 jan 2014 21:11 |
|
Hej Niklas.
Vägljud ökar ju med bredden på däcken. Den modell du skriver om sticker knappast ut vad det gäller det. Tycker Golf 6 är en relativt tyst bil för sin storleks klass. Skulle ju vara om just 1.6 dieseln motorn för extra liv, det vet jag inget om. Tror du lungt kan gå vidare med affären . Seat Leon Cupra R -18 / Golf Alltrack 1.8 TSI DSG -18 / Skoda Fabia -18
|
|
Stellar
| Fre 24 jan 2014 22:19 |
|
| Peter_senior skrev: | Hej Niklas.
Vägljud ökar ju med bredden på däcken. Den modell du skriver om sticker knappast ut vad det gäller det. Tycker Golf 6 är en relativt tyst bil för sin storleks klass. Skulle ju vara om just 1.6 dieseln motorn för extra liv, det vet jag inget om. Tror du lungt kan gå vidare med affären . |
Tack! Läste i ett test att motorn var tyst men att däcken lät mycket. Men det är också en fråga om "mycket" jämfört med vad, med vilka däck osv. Tack för ditt svar!
|
|
Olof
Golf 6 Kombi 1,6TDI BMT-13 Ort: Eslöv |
| Sön 26 jan 2014 9:21 |
|
| Har visserligen kombi/variant, med 205/55-16 och jag upplever denna som väldigt tyst jämfört med många andra bilar, och speciellt mot den gamle Golf V (sedan) som jag hade innan. Båda är/var dieslar.
|
|
Sodan
Golf 7 1.2 TSI 105 Masters Ort: Stockholm |
| Sön 26 jan 2014 9:49 |
|
| Golf 7 var enligt recentionerna betydligt tystare än golv VI. Golf V var dock riktigt dålig ljudmässigt.
|
|
Stellar
| Sön 26 jan 2014 17:39 |
|
| Låter som att den är rätt ok då. Behöver inte vara supertyst men om den inte är bullrigare än andra bilar i samma prisklass är jag nöjd. Kommer inte hinna testa och jämföra massa olika bilar denna gången så det bra att få lite input. Har en golf v nu och den låter rätt mycket. Bra bil annars 😊 får åka ett par timmar för att kolla på den nästa helg men har blivit lovad ett bra pris. Tack för svaren!
|
|
borjeboy
Golf 4 1.6 Ort: Varberg |
| Tis 28 jan 2014 19:29 |
|
Sticker ut hakan och säger att 2010 fanns det nog inte många i golf storleken som var speciellt mycket tystare, skulle vara Opel Astra då.
Men mot Golf 5an så har VW lagt ned massor av tid och kraft på att eliminera oljud. Väggen mellan motorrum och kupé har isolerats med ett nytt lätt material som också används i skärmar, runt pedalstället och i bagageutrymmet. Vindrutan är uppbyggd av två glaslager med en mellanfilm av islolermaterial. Sidorutorna är också tio procent tjockare än förut. Bakdörrarna har ramats in av gummilister som dämpar vindbrus.
|
|
Stellar
| Tis 28 jan 2014 21:59 |
|
| borjeboy skrev: | Sticker ut hakan och säger att 2010 fanns det nog inte många i golf storleken som var speciellt mycket tystare, skulle vara Opel Astra då.
Men mot Golf 5an så har VW lagt ned massor av tid och kraft på att eliminera oljud. Väggen mellan motorrum och kupé har isolerats med ett nytt lätt material som också används i skärmar, runt pedalstället och i bagageutrymmet. Vindrutan är uppbyggd av två glaslager med en mellanfilm av islolermaterial. Sidorutorna är också tio procent tjockare än förut. Bakdörrarna har ramats in av gummilister som dämpar vindbrus. |
Tackar! Mycket informativt. Mycket uppskattat
|
|