Forum - Golf 4 (98-04) - Airbag i framstolarna

pingis
Golf 4 1.6 variant Ort: Köping
Fre 24 jan 2014 19:33 Svara med citat
Min dotter kör Golf 4 Variant av 2005 års modell. Hon har köpt en skinninredning från en Golf 4 4-motion från 1999. När stolarna skulle monteras visade det sig att det är olika kontaktdon till stolarnas airbags. Vet någon om detta går att fixa genom att byta kontaktdon? Klippa och skarva? Flytta airbags från de urplockade stolarna till de nyköpta? Någon som har kunskap, idéer eller tankar?
etanol
Sharan VR6 4motion -04 Ort: Tierp
Lör 25 jan 2014 8:14 Svara med citat
Till att börja med kräver dessa moment stor försiktighet då det faktiskt rör sig om mindre sprängladdningar dessa airbag.
Där en förutsättning är urkoppling av batteriet under arbetet och att man inte slår till tändningen under tiden någon airbag kontakt inte är ansluten, som då brukar ge en lysande airbaglampa.

Visst det vore det enklaste med att skarva dit nya kontaktdon om man vet exakt vilka kablar som ska anslutas och att kopplingsschema finns.Sedan är det beroende på om airbag enheten accepterar kanske en annan typ av airbag.

Själv skulle jag om det är möjligt att flytta över enheterna så är det inga problem rent tekniskt, där även systemet klart känner igen enheterna.
valp2k
Golf 4 2.8 4M/R32/TDI 4M Ort: Piteå
Lör 25 jan 2014 21:29 Svara med citat
Hejsan!! jag har gjort denna operation ca 2 månader sen då ja bytte till R32 stolar. Min är årsmodell 01 å r32:ans var 03 och 03 kom det nyare versionen av kontakter! Självklart så ska du koppla bort batteriet i denna situation å LÖDA ihop skiten så inget exploderar. Färgerna är exakt samma så d går inte göra fel. Har kvar kontakterna du "behöver" ifall du är intresserad och självklart får du dom gratis om jag bara hittar dom. Är borta på jobb nu men kommer hem på tisdag så kan jag kika om det är intressant
etanol
Sharan VR6 4motion -04 Ort: Tierp
Sön 26 jan 2014 9:12 Svara med citat
Ja det förändrar ju det mesta om det är samma färgkodning så är det snart gjort med löd pennan och skulle gjort densamma.
pingis
Sön 26 jan 2014 20:15 Svara med citat
Tack för svaren. Det låter lockande att bara löda lite. Jag har bestämt mig för att som steg ett plocka isär stolarna som ska kasseras. Om det inte verkar jättebesvärligt flyttar jag airbagarna till läderstolarna för att slippa skarvade sladdar. Ju fler skarvar - desto större risk att något krånglar framöver tänker jag. Visar det sig vara knöligt att flytta bomberna klipper jag kontakten och tar fram lödpennan.
valp2k
Sön 26 jan 2014 21:21 Svara med citat
pingis skrev:
Tack för svaren. Det låter lockande att bara löda lite. Jag har bestämt mig för att som steg ett plocka isär stolarna som ska kasseras. Om det inte verkar jättebesvärligt flyttar jag airbagarna till läderstolarna för att slippa skarvade sladdar. Ju fler skarvar - desto större risk att något krånglar framöver tänker jag. Visar det sig vara knöligt att flytta bomberna klipper jag kontakten och tar fram lödpennan.

Nog är det bara löda men se till att kablarna inte blir för korta bara när du flyttar bak stolen Smile
Liwgren
Golf 4 GTI 2003 Ort: Malmö
Ons 29 jan 2014 15:41 Svara med citat
Du kan alltid testa byta kontakter annars kolla länken som en reserv plan.
Lycka till!

http://www.ebay.de/itm/Airbag-Seitenairbag-Deaktivierung-Stecker-VW-Po lo-Golf-4-IV-fur-Recaro-Sparco-/290696673612?pt=DE_Autoteile&hash=item 43aedf394c

Having a fast VOLVO is like coming out of the closet You might surprise people, but you're still gay
valp2k
Ons 29 jan 2014 17:16 Svara med citat
Som sagt så har jag 2st kontakter du behöver kan posta dom om du vill så är d bara löda ihop å köra
pingis
Ons 29 jan 2014 17:45 Svara med citat
Hallå! Jag har plockat isär de stolar som inte ska användas och har krockkuddarna lösa på golvet. Nu gäller det bara att hitta en dag när det passar att stoppa i dem i de "nya" stolarna. Det var inte så himla besvärligt att få isär grejerna. Tusen tack för tips och erbjudanden. Så snart jag kommit längre rapporterar jag här.
pingis
Lör 08 feb 2014 17:01 Svara med citat
Färdig! Det tar tid att flytta airbagarna för det är en del grejer som ska plockas bort men jag kan inte säga att det är särskilt svårt. Ett tips till den som ska meka stolsairbag i framtiden är att i tidigare modeller ska brun kabel skruvas fast med infästningsskruven till krockkudden. På nyare kuddar har ett plåtbleck tillkommit och i detta är den bruna kabeln nitad med en kopparnit. Jag kan bara tolka detta som att VW haft problem med jordningen och därför gjort en konstruktionsändring. Kolla där om din säteskudde krånglar.