Har gjort mitt livs sämsta köp. En Golf 1,6fsi. Det började med kamkedjeras efter knappt en månad i min ägo. När jag hämtade ut den från verkstaden i veckan påtalade de att kylaren läcker så sådan är beställd.
Vidare låg bromsarna på fram så där pumpade jag ut kolvarna och gjorde rent dessa. Packboxarna var trasiga så de är också beställda. När jag använt bilen någon dag ytterligare märkte jag att även vänster bak låg på. Denna kolv löpte inte heller som den skall. Är medveten om att man skruvar in den och inte trycker men detta var omöjligt. Kolvar och renoveringssats beställt både bak och fram.
I samband med att jag mätte kylaren såg jag att packboxen på växellådan till vänster drivaxel också läcker.
Fråga 1: Jag har ej tidigare tryckt ut en kolv där handbromsen verkar på oket. Hur får man tillbaka den. Är det bara att skruva hela vägen från start eller är det något annat speciellt som måste göras? Specialverktyg?
Fråga 2: Packboxen på växellådan till vänster drivaxel. Jag antat att man kan byta den utifrån om drivaxeln tas loss. Behöver jag verktyg för detta? Var hittar jag i så fall detta? Är det bara orginaldel som gäller för packboxen? (6 vxl, BVV)
Mycket riktigt, longlife. Bromsverktyget har jag och är medveten om hur det fungerar. Har dock aldrig pressat ut hela kolven på ett sånt ok innan. Undrar mest om det är trixigt att få ihop det igen.
På fråga 2 där är jag säker på att det är packboxen som läcker. Tack för tipset om var jag köper den. Men är det bara att bönda ut den gamla med en mejsel och knacka dit den nya med en hylsa eller är det något som föranleder att man måste ha något extra verktyg.
Jag kan inte stå utan bilen ens för en dag så därav informationsinhämtningen innan repration jag sätter igång så man inte blir ståendes.
Bromsarna bak: kolvarna bak ska ej pumpas ur, endast skruvas ur, men man bör dock inte joxa i onödan med dessa, lyft på dessa dammskydd och lägg i 1 ml bromscylinderpasta tex:http://biltema.se/sv/Sok/?query=silikonfett eller
mekonomen 41-RG17 alt. 41-RG4
samma för oken fram
En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera