Forum - Golf 5 (04-08) - Airbaglampa

yvog
Golf 5 1,6 Ort: Norrköping
Fre 07 feb 2014 10:00 Svara med citat
Hej!
Lampan för krockkudden lyser konstant sedan en lång tid. Jag har låtit en kille läsa av med instrument och den indikerar sidokrockkudden på passagerarsidan. Vi plockade bort stolen och kollade om det kunde vara dålig kontakt men det hjälpte inte. Har någon något tips om hur man går vidare, eller måste man lämna in den?
Mvh
Yvonne
irbanur
Passat 6 CC Ort: Sundsvall
Fre 07 feb 2014 18:31 Svara med citat
Har för mig att du måste nollställa airbaglampan efter att du har fixat problemet.

Bildyslektiker, men jag kan googla.
etanol
Sharan VR6 4motion -04 Ort: Tierp
Lör 08 feb 2014 14:40 Svara med citat
Jo är det bekräftat den sidokrockkudden så är det förmodligen ingen idé att nolla felkoden då den förmodligen kommer sättas direkt igen.
Vanligen brukar annars vara just dålig kontakt... Men prövade ni med att bara nollställa den felkoden?
yvog
Lör 08 feb 2014 17:06 Svara med citat
Ja, men den kom tillbaka direkt och jag tror den slocknar av sig själv när felet är åtgärdat, för den släcks tillfälligt när man startar bilen men lyser sen konstant när man kör.
etanol
Sharan VR6 4motion -04 Ort: Tierp
Lör 08 feb 2014 17:39 Svara med citat
Jo det brukar vara det vanliga att felkod sätts tills felet är åtgärdat helt enkelt, frågan bara i fallet vad som är orsaken om det då är själva airbagen..
irbanur
Passat 6 CC Ort: Sundsvall
Lör 08 feb 2014 17:48 Svara med citat
Kollegan var tvungen att nolla efter att han hade fixat felet, iofs så var det på en mk4..

Bildyslektiker, men jag kan googla.
Olof
Golf 6 Kombi 1,6TDI BMT-13 Ort: Eslöv
Lör 08 feb 2014 21:09 Svara med citat
Bara för att den slocknar tillfälligt när bilen startar innebär inte att felkoden nollställs, utan bara att systemet håller på att startas upp. Om lampan är tänd konstant innebär att det har varit/är ett fel, som inte har blivit nollställt av ett felkodsinstrument efter att ev. fel har blivit åtgärdat.
yvog
Lör 08 feb 2014 21:30 Svara med citat
Kan man fixa ett fel på airbag själv, eller måste man lämna in den?
Olof
Golf 6 Kombi 1,6TDI BMT-13 Ort: Eslöv
Lör 08 feb 2014 22:02 Svara med citat
Om ni är helt säker på att det är stolen i airbagen, så vet jag inte hur man löser det.
Det är inte själva avstängningsknappen som sitter i handskfacket, som endast står på avstängd, har för mig att den då sätter felkod på passagerarairbagen, eller lampan i mittkonsolen som det är fel på?
Saneringa
Golf 1 Cab -91 Ort: Hammarö
Sön 09 feb 2014 11:15 Svara med citat
Lampan för airbagen började lysa i min Mk5 kombi och enligt felkodsinstrumentet var det nån kontakt till passagerarairbagen som strulade.
Vi nollställde då felkoden för att se om det bara var något tillfälligt och än så länge, efter en veckas brukande, har det inte kommit tillbaks.

Touran -15 Cab Mk1 -91