Forum - Golf 4 (98-04) - Trögstartad efter några timmar

psychozz
Golf 4 1.6 16V Variant -01 Ort: Kalmar
Fre 07 feb 2014 13:14 Svara med citat
Min Golf 1.6 16V har en liten irriterande sak för sig. När bilen stått en längre stund (6-7 timmar eller mer, oberoende på utetemperatur), är den oftast väldigt trögstartad. Startmotorn går bra och driver runt motorn, men det tar några sekunder innan den tänder till och startar. Om jag låter motorn gå i någon minut, stänger av den och sedan startar den igen går den igång direkt, så den behöver inte komma upp i arbetstemp för att bli lättstartad.

Först hade jag funderingar på tändstiften, men sedan sade en kollega att på hans SAAB går bränslepumpen igång när man öppnar förardörren och ser till att det finns bränsle tillgängligt. Funkar det likadant på min Golf?
Jag har nämligen problem med en väldigt glapp dörrkontakt på förardörren, så innebelysningen tänds inte 9/10 gånger... Kan det vara detta eller börjar bränslepumpen köra först när man vrider om nyckeln?
valp2k
Golf 4 2.8 4M/R32/TDI 4M Ort: Piteå
Fre 07 feb 2014 16:54 Svara med citat
Endast vid tändningström. Men spelar d ingen roll om den står ute i -30 och +30? precis samma sak?
psychozz
Lör 08 feb 2014 8:53 Svara med citat
Vad jag kan hitta primar pumpen vid dörröppning. Testade detta igår efter stt bilen stått 9 timmar. Öppnade dörren, ingen innebelysning tändes, stängde dörren lite sakta och bara till första "hacket" då tändes innebelysningen och man hörde ett surrande ljud under 1-2 sekunder, efter denna manöver var det inga som helst problem att starta!
psychozz
Lör 08 feb 2014 8:55 Svara med citat
Kan tillägga att det verkar vara ett vanligt problem med att mikrobrytarna i låskistan ger upp. Ska se om jag hinner montera ner det snart och se om jag kan byta den brytaren som är problemet.
etanol
Sharan VR6 4motion -04 Ort: Tierp
Lör 08 feb 2014 15:06 Svara med citat
Vet inte till vilken årsmodell denna funktion infördes har likadant på egna Sharan -04 där bränslepumpen går ett par sekunder då man öppnar förardörren.
Detta för att just bygga upp ett bränsletryck, men i vilket fall borde det inte ha större inverkan på fenomenet då ett bränsletryck byggs upp sekundsnabbt.

Men märkte du nu att då den "brukar" vara svårstartad att det gick att glappa till med dörrströmbrytaren och få bränslepumpen att snurra till så har du förmodligen sådan styrning i din bil. Så då startade den alltså direkt?
psychozz
Lör 08 feb 2014 15:11 Svara med citat
Jepp, den startade direkt då. Har dock bara testat en gång, ska testa imorrn när den stått över ett dygn.
etanol
Sharan VR6 4motion -04 Ort: Tierp
Lör 08 feb 2014 15:34 Svara med citat
Ja då kan det klart vara värt att kika över dess mikrobrytare som trots allt har en positiv funktion att underlätta omstart vid sådana tillfällen.
Ska testa detta med vid några tillfällen efter den tiden göra en omstart efter 6-7 timmar och endast öppna passagerardörren. Om samma sak sker där...
psychozz
Mån 10 feb 2014 8:56 Svara med citat
Testade i helgen och imorse, varje gång har den startat utan problem om jag sett till att brytaren har slutit och jag hört bränslepumpen gå. Det blir till montera ner dörren Confused