Forum - Golf 4 (98-04) - Obalans

wallani
Golf 7 TSI 110 Ort: Karlstad
Mån 17 feb 2014 21:47 Svara med citat
Om man trots att hjulen är väl balanserade konstaterar obalans vid en viss fart, kan den då bero på obalans i drivaxlarna? Vågar man spinna ett framnav i taget med motorns hjälp för att kolla eventuellt daller? Hur går kontrollen till på en VAG-verkstad om verkstaden saknar dynamometer?

per
Jontelito
Ingen VW Ort: Kil
Mån 17 feb 2014 21:58 Svara med citat
Är det samma om du kör med sommardäcken?

Har haft stora problem med detta förut, hade en audi b7a med 18" tidigare, la av dem på hösten utan obalans, sedan stod de i varmförråd över vintern och när jag la på dem på exakt samma hjul på våren så hade jag obalans, har en kompis på interwheel som balanserade om dem 3gånger, utan framgång, bytte fram/bak, kollade efter snedslitningar etc.. slutade med att vi vände däcken, höger till vänster sida, balanserade och vips så var obalansen borta..
wallani
Mån 17 feb 2014 22:37 Svara med citat
Jag märkte darret i somras på väg till Gammelvala. Hade då sommardäck. Tyvärr har jag märkt det även sedan balanserade vinterdäck sattes på. Vad tror Du om drivaxlarna?
Jontelito
Ingen VW Ort: Kil
Mån 17 feb 2014 22:39 Svara med citat
wallani skrev:
Jag märkte darret i somras på väg till Gammelvala. Hade då sommardäck. Tyvärr har jag märkt det även sedan balanserade vinterdäck sattes på. Vad tror Du om drivaxlarna?

Okej, har tyvärr inte kunskapen att svara på det.. men det lär komma någon som har idéer!
etanol
Sharan VR6 4motion -04 Ort: Tierp
Tis 18 feb 2014 11:01 Svara med citat
Är däcken nu bra balanserade så bör man kunna friskriva dessa om sedan fälgarna sitter ordentligt mot naven. Men är det gamla däck det är fråga om skulle det kunna vara kordsläpp i något hjul.

Obalans i drivaxlarna brukar ge obalans vid acceleration och direkt upphöra då man släpper på gasen.
Visst det är i regel ingen fara med att spinna ena sidan drivhjul du är inne på, för att se om och vilken sida fenomenet infinner sig på..
etanol
Tis 18 feb 2014 11:01 Svara med citat
Är däcken nu bra balanserade så bör man kunna friskriva dessa om sedan fälgarna sitter ordentligt mot naven. Men är det gamla däck det är fråga om skulle det kunna vara kordsläpp i något hjul.

Obalans i drivaxlarna brukar ge obalans vid acceleration och direkt upphöra då man släpper på gasen.
Visst det är i regel ingen fara med att spinna ena sidan drivhjul du är inne på, för att se om och vilken sida fenomenet infinner sig på..
wallani
Tis 18 feb 2014 12:24 Svara med citat
Tack för svar, Jag skall låta gummiverkstaden välja ut de två bästa sommardäcken och därutöver köpa två nya som placeras fram. Alla skall sakna excentricitet och vara balanserade när de väl sitter på bilen. Sen får jag se hur det avlöper. Hur brukar Ni göra med reserhjulet, mitt har legat obegagnat i tretton år?

Och Etanol, larmet har inte hört av sig efter den norska trimningen utfördes.
etanol
Tis 18 feb 2014 17:56 Svara med citat
Gör så om det nu ändå återstår däckbyte av två däck, så är dessa klart friskrivna som orsak.
Gällande reservdäck och så som det normalt använts (endast kort tid vid eventuell punktering) är det att tillse att det finns luft i det så kan det vara bra gammalt för att fylla den funktionen.

Kul att det verkade fungera att få ordning på larmet... Thumbs up
wallani
Tis 18 feb 2014 22:08 Svara med citat
Angående reservhjulets däck - jag funderar på att låta gummiverkstaden kränga av det och sedan montera det på al-fälgen. Det bör fungera eftersom däcket aldrig har använts, har legat mörkt och kallt under långa tider. Jag vill minnas att man förr var noga med att cirkulera de fem hjulen "så att alla blev utslitna samtidigt". Idag är det tydligen noga med rullriktningen, frågan är av vilken anledning.
etanol
Ons 19 feb 2014 14:46 Svara med citat
Visst var det som så på den "gamla goda" tiden då reservhjulet ofta var på samma eller liknande fälg som befintliga däcken på bilen, Var det vanligen det rekommenderades att just alternera även reservhjulet.
Men som blivit mer och mer bortglömt med både frånvaro av reservhjul som nödreservhjul som är mer vanligt i dag.

Till så nämnda rotations bestämdheten (som har med ett däcks uppbyggnad att göra) som med blir allt vanligare ställer med till det om man vill alternera reservhjulet, Så visst fungerar det säkerligen med att nu använda reservhjulet, även om det däcket tappat vissa egenskaper under åren men som dock legat svalt och mörkt.