Forum - Golf 4 (98-04) - Eget avgassystem V6 4Motion

Niklas64
Golf 4 V6 4Motion -00 Ort: Nynäshamn
Sön 23 feb 2014 22:48 Svara med citat
Hej, har lite funderingar på om man skulle ta och knåpa ihop ett avgassystem då det känns tungt att punga ut flera tusen på en halvsats.

Hur kan det tänkas bli om man plockar bort bakre ljuddämparen helt och ersätter främre dämparen med en lite större ljuddämpare, visst borde bilen gå relativt tyst när man knappt gasar eller kommer det bröla likt en epa?
Skulle vara trevligt att kunna åka hemifrån på morgonen utan att väcka grannarna Cool

Förstår att det kan vara svårt för er att säga hur det blir exakt men tänkte mer på upplägget i sin helhet?
Tex. på ferrita "non res" system så används ju bara en liten bakre dämpare och det låter ju väldigt trevligt!

Att det kommer låta en hel del när man varvar ur den är jag medveten om Thumbs up

Eller ska jag bara skippa ovanstående dumheter och istället ta bort främre dämparen o sätta dit ett rakt rör istället?

Tar tacksamt emot förslag och andra ideér.

Edit: Vet någon var man kan köpa tex en ferrita/supersprint bakre dämpare för just v6 4motion så säg gärna till Smile
etanol
Sharan VR6 4motion -04 Ort: Tierp
Mån 24 feb 2014 7:46 Svara med citat
Utan att exakt veta mer hur den modellens avgassystem är utformat.
Men visst är det en bred större ljuddämpare på tvären längst bak och en mindre strax framför?

Normalt brukar man kunna "avvara" den främre dämparen och vanligen ändå undkomma Bilprovningens uppmärksamhet.
Monterar man sedan en lite kraftigare bakre dämpare bör det vara frid och fröjd, just med att det rör sig om en så pass stor motor med.
valp2k
Golf 4 2.8 4M/R32/TDI 4M Ort: Piteå
Mån 24 feb 2014 10:24 Svara med citat
Har bytt ut mittendämparn till en mindre och även provat utan å blev som aldrig nöjd med ljudet jag iaf. Utan var d olidligt och med blev d inte riktigt rätt "sound". Däremot med R32 avgaset och monterat det i öppet läge så låter d kanon men då behöver man ju även en annan bakkofångare om man inte vill skära lite i plasten
Niklas64
Mån 24 feb 2014 15:06 Svara med citat
Hittade denna ljuddämpare som verkar vara ungefär vad jag söker, ska nog faktiskt ta o klicka hem en sådan och testa! Smile
http://shop.klracing.se/sv/artiklar/slutdampare-med-dubbla-utblas-2.ht ml

Kommer byta ut bakre ljuddämparen mot denna och låter främre sitta kvar till en början Smile

Kan också tillägga att jag är en person som inte riktigt växt upp när det gäller motorljud, dessa motorer är en ren fröjd för örat Cool
valp2k
Mån 24 feb 2014 15:35 Svara med citat
Bild

Misstänker d måstes vinkla 90 grader mer eller mindre direkt efter triangeln men då kommer du nog ganska nära tvärlänkarna. Säkert fullt möjligt men bökigt!

Bjuder på en fin bild på mitt brutalt snygga system när jag hade bytt dämparn och moddat lite för att slippa att d skulle små ta i kardan

Bild
etanol
Sharan VR6 4motion -04 Ort: Tierp
Mån 24 feb 2014 17:03 Svara med citat
Jo till den slutdämparen som i sig bör fungera och ge acceptabel ljudnivå men behöver som sagt kompletteras med en 90 gradare och någon rörstump.
Men det mesta som detta bör man hitta hos tex Biltema...

Jo det var ett snyggt komponerat avlopps system... Thumbs up
valp2k
Mån 24 feb 2014 17:57 Svara med citat
Finns ju sånna som blir nöjda med bara öppna filter för att få lite mer vrål alternativt kapade luftburkar Razz
Pucko
Golf 4 Variant V5 Ort: Stockholm
Mån 24 feb 2014 20:00 Svara med citat
Intressant, detta brode väl ge mysigt ljud även i en V5? Smile
Du får gärna posta före/efter-bilder på hur det blir vid bakskärmen med nya dämparen.
//Patrik
a128
Golf 6 CAXA /MQ200 Ort: Karlskrona
Mån 24 feb 2014 20:42 Svara med citat
Ersätt katten med denna :
http://www.ragazzon.com/catalogo/ragazzon/marmitte/volkswagen/395/55_0 002_00.htm

så kanske det blir lite mera skönt sound Very Happy

edit: ser att den är för en GTi turbo inte V6
Crying or Very sad

En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
valp2k
Tis 25 feb 2014 12:02 Svara med citat
Dessutom har vi dubbla kattar Wink
Niklas64
Tis 25 feb 2014 15:15 Svara med citat
Visst skall det ordnas bilder, dock har jag lite annat att göra innan jag ger mig på avgassystemet men det kommer Smile