Forum - Golf 4 (98-04) - Småryckig och seg acceleration

psychozz
Golf 4 1.6 16V Variant -01 Ort: Kalmar
Ons 12 feb 2014 8:32 Svara med citat
Har en Golf 1.6 16V (AZD) som när den blivit varm är lite seg och ryckig vid acceleration, tex vid motorvägspåfart och vid rödljus. Men jag tycker även jag upplever lite ryckighet när jag ligger i lite lägre hastigheter (lägre varvtal).

Jag tror att det har något med EGR att göra, eftersom detta fenomen kom när jag bytte ut den gamla defekta EGR. Jag har till och med "bekräftat" detta genom att jag satte en strypning innan EGR, och då gick den bättre, men motorlampan började lysa efter ca 2-3 mil och koderna sade att det var för lite återcirkulation.
En sak som tyder på att det är något motorstyrningsproblem är att efter bytet till ny EGR och efter borttagning av EGR-strypningen, tog det ca 20-25 mil innan den började gå dåligt igen.

Jag känner igen delar av detta beteende från en Audi A4 1.8T vi hade, där MAFen var dålig, men denna VW-motor har ju ingen MAF utan en MAP. Så kan det vara MAPen som är dålig? Har även funderat på om det kan vara lambdasonden (den första, ej den på kat).

Någon som har en bra idé?
etanol
Sharan VR6 4motion -04 Ort: Tierp
Fre 14 feb 2014 14:31 Svara med citat
Vet med på en sådan bil och motor som med uppvisade liknande fenomen var orsaken just defekt MAP sensor som finns för runt 200:- hos skotarna..

Låter mindre troligt som defekt lambdasond men mät upp den för att friskriva den att dess värden pendlar snabbt mellan 0-1 Volt med varm motor och med ett snitt på 0,5 Volt (lambda 1) för en frisk sond.
psychozz
Golf 4 1.6 16V Variant -01 Ort: Kalmar
Ons 19 feb 2014 7:58 Svara med citat
Ok, eller så köper jag en ny för 200kr på ebay Smile

Senaste gångerna jag kört den har den dock gått ok, så jag får se hur vi gör. Tack!
etanol
Sharan VR6 4motion -04 Ort: Tierp
Ons 19 feb 2014 14:48 Svara med citat
Ännu bättre så som det ofta är densamma priser inklusive frakter för nytt på ebay till samma priser som skrotarna många gånger tar i med dess prissättning. Thumbs up