Forum - Golf 4 (98-04) - Vevaxelgivare

Valter
Golf 4 1,6 16V-03 Ort: Smedjebacken
Mån 09 dec 2013 10:52 Svara med citat
Är vevaxelgivaren en induktiv givare dvs en spole med kärna utan rörliga delar, som på andra bilar?
I så fall osannolikt att den påverkas på annat sätt än att smuts följer med svänghjulet och stör signalen. Detta skulle förklara varför varvtalsmätaren kan dippa och motorn dö tillfälligt för att sedan gå normal igen. En annan förklaring kan vara ärgad kontakt.
Är det någon som har erfarenhet av att försöka blåsa rent svänghjulet eller rengöra kontakten i stället för att byta givare?
etanol
Sharan VR6 4motion -04 Ort: Tierp
Ons 11 dec 2013 12:00 Svara med citat
Vanligaste brukar nog vara att det är själva givaren som gett upp som är just en induktiv modell.
Valter
Ons 11 dec 2013 12:31 Svara med citat
Det som gör mig fundersam är att det egentligen inte finns något som kan bli utslitet. Det som kan hända är att tråden i spolen går av men då har man ju ett permanent fel. Eller innehåller givaren dessutom elektronikkomponenter som omvandlar signalen? Jag öppnade tidigare en icke fungerande varvtalsgivare till MB CLK och där fanns bara spole och kärna. Där hade istället spetsen på givaren slitits ned av medföljande smuts på kransen.
Anledningen till mina funderingar är att jag har givarsymptomen på min bil och har inspekterat givaren som inte hade några synliga defekter.
etanol
Ons 11 dec 2013 12:36 Svara med citat
Har faktiskt inte tänkt på detta som bilmekaniker med mängder bytta sådana givare, då man felsökt fram felet till just denna givare och som sedan direkt med ny sådan i regel fått ordning på felet.

Syns i regel inga defekter på givaren, men man ska dock kunna mäta upp densamma så dess värden ligger inom toleranserna.
Valter
Ons 11 dec 2013 13:24 Svara med citat
Har du värdena så att jag kan mäta på min givare?
etanol
Ons 11 dec 2013 14:51 Svara med citat
Hittar banne mig inte på några passande mätvärden för denna givare...
Annars så vid tändproblem med specifik felkod för denna brukar vanligen vara enda att byta denna.
a128
Golf 6 CAXA /MQ200 Ort: Karlskrona
Ons 11 dec 2013 15:18 Svara med citat
Mellan anslutning 1 & 3 ska spänningen vara minst 4,5 volt
mellan anslutning 1 & 2 ska en ansluten lysdiod blinka när motorn dras runt/snurrar

3 är jord

En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
Valter
Ons 11 dec 2013 19:22 Svara med citat
Tack för hjälpen så här långt.
Jag beställer en ny givare och byter, återkommer när jag skurit upp den gamla och vet hur den ser ut inuti.
Valter
Fre 03 jan 2014 12:35 Svara med citat
Beställde impulsgivare 85622 från Skruvat men den passar inte till min bil med motorkod BCB.
Ser inte likadan ut och fästskruven är M6 inte M5 som på bilen. Köpte sedan original med nr 030 957 147 AA.
Väntar med att byta efter att ha sprayat kontakten för att se om felet återkommer. Har svårt att förstå hur ett fel i givaren
ska kunna visa sig sällan och sporadiskt.
Mitt råd för att byta givaren där den sitter osynlig på motorns högra sida (mot torpedväggen)
Stå på bilens högra sida, arbeta uppifrån med vänster hand.
Leta efter gummipluggen i svänghjulskåpan med handen och ta bort den.
Ta insexnyckel nr 4 och sätt pekfingret vid spetsen. Känn dig fram till skruvens nyckelgrepp och lossa.
Det kräver lite tålamod men det går! Vill du titta på givaren där den sitter så måste du ha en liten spegel.
Gost
Ingen VW Ort: Malmö
Sön 12 jan 2014 19:09 Svara med citat
Hej!
Jag har ett problem med min vevaxelgivare/ G28 som inte ger ngn signal enl. min felkodsläsare
16706 - Engine Speed Sensor (G28): No Signal
bilen startar inte.

Har bytt givaren som har nr 030 947 147 AA men får samma felkod
Jag undrar om den ska ha 5v för att fungera ??
Har inte provat att mata den med 5v ännu ( från ett labbagregat), man vill ju inte bränna en reservdel som kostar 1200 kr

a128 skrev:
Mellan anslutning 1 & 3 ska spänningen vara minst 4,5 volt
mellan anslutning 1 & 2 ska en ansluten lysdiod blinka när motorn dras runt/snurrar

3 är jord

Bilen är en skoda 1,4L 16v från 2001 med AXP motor

Jag har mätt på kontakten på kabelstammen som är til G28 givaren .
pin 1 på kontakten til jord på motorn ger inget utslag på voltmätaren

gäller det med 4,5v alla G28 givare ?

til min bil fanns det 2 varianter av G28.
Man fick demontera den gamle för att se vilken man ska ha.

Den ene heter 030 957 147 L och har 2 "fönster"
Min som har nr 030 947 147 AA är helt svart i plast

Var ska dom 5 v komma ifrån , var produceras den ?
Ev kan man dra en ny kabel om det skulle vara kabel brott
Gost
Sön 12 jan 2014 19:44 Svara med citat
JAG MÄTTE FEL!
Jag har 4,8 v Mellan 1 & 3!( med tändningen på men motorn av)
Nu ska jag testa tricket med lysdioden mellan 1&2
Valter
Mån 13 jan 2014 12:20 Svara med citat
Vi har tydligen samma varianter till VW Golf, dvs L resp. AA.
Jag har nu kört bilen i två veckor utan symptom efter rengöring av kontakten men utan att montera den nya givaren.
Gost
Ons 15 jan 2014 16:58 Svara med citat
Valter det verkar som om jag också har handlat givaren i onödan

Med den gamle givaren i bilen kom och gick problemet.
Ibland var den omöjlig. Ingen star.t Fick då" ingen signal g28"på min Falkodsläsare.
Ibland startade den den men ryckte till då och då. Felkodsläsaren visade då "g 28 intermitent"

Men efter att jag bytte år det helt dött ingen start??!
Kan det vara att den kom lite snett vid monteringen??t

Har kopplat dioden mellan 1 & 2
(Jag kopplade det benet på lysdioden som man normalt har + på till pin 1 det benet som man normalt har på - kopplade jag til pin 2 som jag tror är signalledningen )

5v dc + på pin 1 och - på nr 3 från ett batteri
Lysdioden lyste hela tiden .men när en medhjälpare drog runt startmotorn inget blink

Jag kopplade ihop den gamle givaren med min test diod på köksbordet.

Givaren fungerade som en strömbrytare

En magnet som man tar förbi på nära håll tänder lampan. Den blir på till man tar förbi magneten igen
Detta fungerar med metall också, men då måste jag stryka metallen längs givaren.

Det verkar ju som om problemet är att givaren inte får en impuls?

teorier som jag har

För stort avstånd mellan metall/magnet och givare pga felmontering eller slitage på mettallen

Fett och metall som har blandat sig och sitter på hjulet och ger störsignal.
men min givare var inte snutsig på givaren när jag tog ut den
För låg spänning (V) eller strömstyrka (A) från ECU pga annat elektriskt fel?
Byta batteri? mitt är halvdåligt
Har ni andra förslag?
a128
Golf 6 CAXA /MQ200 Ort: Karlskrona
Tor 16 jan 2014 16:58 Svara med citat
Dags att kolla så ecu pin 3 har ständig batterispänning samt ecu pin 4 har spänning vid påslagen tändning samt när startmotorn dras runt, man kan även iställer för ECU pin 4 mäta på någon av tändspolarnas pin 3 då detta har samma matning

En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
Valter
Tor 16 jan 2014 18:41 Svara med citat
Jag tror tills vidare att det byts en hel del varvtalsgivare i onödan. Om man byter givare så har man kanske i många fall
tagit bort en fungerande givare men egentligen genom bytet åtgärdat ett spänningsfall över kontakten. Mitt råd blir att
först prova att rycka ur kontakten och spraya noga med kontaktrengöring. I min Golf sitter dessutom kontakten lätt åtkomlig
i motorn framkant (dvs på bilens högra sida)
Gost
Fre 17 jan 2014 9:45 Svara med citat
a128 skrev:
Dags att kolla så ecu pin 3 har ständig batterispänning samt ecu pin 4 har spänning vid påslagen tändning samt när startmotorn dras runt, man kan även iställer för ECU pin 4 mäta på någon av tändspolarnas pin 3 då detta har samma matning

Min ECU heter Bosch ME7.5.10
Är det 3 och 4 som ska testas på denna? ( vill vara säker eftersom det finns en del olika Ecun)

Jag har inget kopplingsschema som visar vart dom olika pin nr går till .Vart går nr 3 & 4?
Hur mäter du? Tar man av höljat från kontakterna som går in i Ecu och mäter från "baksidan" mellan 3 & jord medan allt är uppkopplat?

Vet du vad spänningen (v) får sjunka till medan startmotorn dras runt?
Valter
Tor 20 feb 2014 8:29 Svara med citat
En uppdatering.
Min bil har nu gått i nästan 2 månader utan att felet med givaren visat sig igen.
Det har stärkt min tro att det byts givare i onödan!
Jag rekommenderar att först försöka med rengöring av kontakten för att eliminera spänningsfall.