majk
Ingen VW Ort: Höganäs |
| Ons 24 sep 2014 15:06 |
|
| Vill köpa min första Golf ll och blir av med en gammal pojkdröm, hur mycket ska man betala? Har hittat en 85:a, besiktat ”med lite skönhetsfel” som har rullat 22 000 mil där de vill ha 6 500:-. Kan inte mycket om bilar (men hoppas lära mig) så all hjälp tar jag tacksam emot.
|
|
lunna
Golf 1 GL 83 Ort: Ystad |
| Ons 24 sep 2014 15:32 |
|
Jag har en annars. Dock ingen annons.
91,a röd rullat 134** ärliga mil köpt av en dam på 91 bast så absolut toppskick invändigt.
Tråkiga just nu.
Bakluckan är omlackerad felaktigt för några år sen. Byta eller lacka om. Elr skit i vilket.
Batteriet kass. Och obesiktigad.
Men kan givetvis besiktiga o skatta den om du är intresserad.
Tänkt mig 6000:- besiktigad o skattad.
Bilder kan a ordna vid intresse.
|
|
kallecan
Golf 2 1.8 -89 Ort: Nybro |
| Fre 26 sep 2014 1:01 |
|
Jag har en som är metalic ljusblå, sänkt med coils, fina alufälgar med 5mm kvar, bytt delar för 9000:- (säkert mer, inte räknat) o har alla kvitton så det kan bevisas. underredsbehandlat. Angleeyes i både halv o helljus (dubbel emblemfri grill)
LED överallt, ljud för 3000 :-
Relativt fräsh inuti och gått 25 k mil, bensinare RP motor.
väldigt lite rost under, lite ytrost på ena dörkanten o vid en list.
Jag tror inte att jag får över 12 000 för den, o då har jag 4 upsättningar däck (med dem på) och säkert en halv kärra med reservdelar som följer med, bland annat ett oldschool takräcke, reflexramp osv.
Så tänk noga när du köper! Kärlek är att ha en alldeles egen liten golf
|
|
gerward
Golf 2 1.8I GL 1992 Ort: Göteborg |
| Fre 26 sep 2014 8:54 |
|
Alltid svårt att uppskatta utan mer info, men generellt 6500 för en 85:a med 22k mil tycker jag låter rimligt. Trevligt med en tidig golf tycker jag. Skattebefriad nästa år och besiktning vartannat år!
Släng upp en länk så kan vi bedöma. Annars låter lunnas golf som ett bra köp!
//A
|
|
lunna
Golf 1 GL 83 Ort: Ystad |
| Fre 26 sep 2014 13:00 |
|
Min är besiktigad idag då där varit kördörbud innan.
Fick 3 simpla fel som kommer åtgärdas innan försäljning så den är godkännd på besiktning.
Nummer skylt oläslig.
Fjädersäte rost skadat
Och bensin läckage från den lilla catch tanken undertill = kass oring.
Ändring från första inlägget. Den hade rullat 13400 och ej 14300 :p
|
|
Samnerud
Golf 2 GTi 16v -89 Ort: Södertälje |
| Sön 28 sep 2014 20:56 |
|
| Har haft lite olika Golf mk2,samtliga har varit roliga att köra sett till motoreffekt MEN vill ändå råda dig till att spara och köpa en GTi 8 eller 16v i bra skick så blir du inte besviken. Eller varför inte en fin G60,har jag fortfarande inte ägt men är väldigt sugen på en sådan,se bara till att kolla igenom köpguider på dessa bilar så att du vet vad du behöver kontrollera noggrant vid ett ev köp! Visst är dessa bilar dyrare på alla sätt och vis men det är ändå på GTi/G60 man brukar hamna till slut ändå,jag har lagt ner massa pengar på vanliga CL m.m och visst har dom blivit fina men man saknar ändå effekten. Bättre då att lägga pengarna på en bra GTi/G60 från början,om man nu inte vet med sig att man aldrig har behovet av att gasa lite då duger naturligtvis en standard Golf bra!
|
|
Samnerud
Golf 2 GTi 16v -89 Ort: Södertälje |
| Sön 28 sep 2014 20:56 |
|
| Har haft lite olika Golf mk2,samtliga har varit roliga att köra sett till motoreffekt MEN vill ändå råda dig till att spara och köpa en GTi 8 eller 16v i bra skick så blir du inte besviken. Eller varför inte en fin G60,har jag fortfarande inte ägt men är väldigt sugen på en sådan,se bara till att kolla igenom köpguider på dessa bilar så att du vet vad du behöver kontrollera noggrant vid ett ev köp! Visst är dessa bilar dyrare på alla sätt och vis men det är ändå på GTi/G60 man brukar hamna till slut ändå,jag har lagt ner massa pengar på vanliga CL m.m och visst har dom blivit fina men man saknar ändå effekten. Bättre då att lägga pengarna på en bra GTi/G60 från början,om man nu inte vet med sig att man aldrig har behovet av att gasa lite då duger naturligtvis en standard Golf bra!
|
|
Ostmackan
Golf 3 Variant 1.6 Ort: Växjö |
| Sön 28 sep 2014 21:01 |
|
| Kan bara hålla med på det Samnerud skrev ovan!
|
|
kallecan
Golf 2 1.8 -89 Ort: Nybro |
| Tis 30 sep 2014 17:10 |
|
Håller med Samnerud, köp en GTI. piggare och inga trumbromsar! jag hatar trummor så j*vla mycket. Kärlek är att ha en alldeles egen liten golf
|
|
Ich
Golf 4 GTI -01 Ort: Lysekil |
|
Ich
| Ons 01 okt 2014 9:20 |
|
| Dubbelpost
Senast ändrad Ons 01 okt 2014 9:22, ändrad totalt 1 gång
|
|
Ich
| Ons 01 okt 2014 9:21 |
|
| Dubbelpost
|
|
Petta
Golf 4 1,6 16v -02 Ort: Finspång |
| Ons 01 okt 2014 11:19 |
|
Håller med ovanstående talare (dock med en Mk3). En GTI är alltid en GTI. Tex om nån frågar vad du har för bil. Man svarar alltid bara "en GTI" de räcker så
Tillhör väl inte dom som ligger på max varv, men behöver man knuffen finns den där, alltid avsett. Andrahandsvärdet är oxå de betydligt högre, om man nu vill gå vidare uppåt i modell stegen. I like how Petta is building the ultimate mk3 out of all the best bits that VW supplied for it!
|
|
Ich
| Tor 15 jan 2015 12:59 |
|
Köpte en till Golf GTI som min andra röda. Samma årsmodell, samma motor, samma färg, samma allting. Denna är renodlad bruksbil och kostade mig under 6.000 (kommer inte ihåg priset exakt, men gav mindre än 6.000). Den är besiktigad och går varje dag.
Dock behövdes laddningsregulatorn, generatorrem och expansionskärl bytas samt en hjulbult hade gått av så den fick dras ut och ersättas. Nu går den perfekt förutom ett motorfäste som är kasst, men det är inte lika akut.
Helt perfekt bruksbil när man är bara lite över 20 år som jag är.
Kontentan av detta är att man kan få en besiktigad och skattad Golf GTI för småpengar, men då får man vara beredd att kosta på den lite. Vill man slippa mekandet får man ge betydligt mer.
|
|
FjonkeeN
Bora 1.6 -99 Ort: Gnosjö |
| Tor 15 jan 2015 22:47 |
|
Utan mek kunskaper tycker jag man ska satsa på en vanlig cl/gl då gti/g60 oftast är hårt körda o behöver mer kärlek.
Har haft 1.6 (hm), 1.8 (rp), gti 8v (gz?) samt gti 16v (kr). Har just nu g60 (pg., dock corrado).
Är man ej mek van så rekommenderar jag RP motorn då jag sett/upplevt den mest pålitlig. Men är man mek van o gasglad så är de g60 som gäller! Vw golf mk2 1.6 CL manuell "Stance project"
Vw golf mk2 1.6 CL automat "Static Stance"
|
|