Forum - Golf 4 (98-04) - Golf 4 1,6 98, massor med problem plötsligt, fel på allt????

nicke_bur
Golf 4 1,6 - 99 Ort: Göteborg
Mån 25 nov 2013 19:36 Svara med citat
Hej

När jag körde min golf hem från jobbet, så började märkliga saker hända!!!!

1. Först tänds ABS-lampan
2. strax efter tänds Airbag lampan
3, direkt efter det så tänds motorlampan ( rund ring med ett streck / utrops täcken i )
4. i samband med detta börjar hela instrument panelen balla ur, alla lampor blinkar eller
rättare sagt fladdra, typ som glapp eller kortslutning, hastighets mätaren och varvräknaren
la då av och så av.
4. Bilen började hugga och man hörde att hände konstiga grejer i bakom instrumentpanelen.
relä som började smattra och lite andra kortslutningsljud
5. Bilen hinner dö innan jag hinner stanna bilen
6. När jag slår på varningsblinkers så blinkar dom jätte fort
7. slår jag på tändningen och försöker starta igen händer inget från start motorn
8. Och centrallåset balla ur och så
9. Och på 10-20 minuter är batteriet nästan tomt.

Mvh Daniel
valp2k
Golf 4 2.8 4M/R32/TDI 4M Ort: Piteå
Mån 25 nov 2013 20:05 Svara med citat
Prova med annat batteri. Låter ju jävligt märkligt d där
Kroffe
Golf 4 1.6 -01 Ort: Örnsköldsvik
Tor 28 nov 2013 15:06 Svara med citat
Dålig generator? att centrallåset ballar ur har att göra med att den inte får tillräckligt med ström.
Kolla kolen till generator så dom inte är dyngslut, alternativt generator som behöver bytas.

Kroffevdubs @ Instagram.se
nicke_bur
Tor 28 nov 2013 15:39 Svara med citat
Jag kollade alla jord kablar och kolen till generatorn,
Men allt så fint ut, så jag bad grannen om starthjälp
Utan mitt batteri i och kopplade direkt på batteri kabelskorna
Och då hoopade bilen igång och inga konstiga ljud eller varningslampor tändes Smile
Så det var batteriet som var kasst trots det visade 13 volt
När jag mätte batteriet. antar att ett belastnings test hade avslöjat det tidigare Wink
Tack för tipsen!!

Mvh Daniel
nicke_bur
Tor 28 nov 2013 15:40 Svara med citat
Jag kollade alla jord kablar och kolen till generatorn,
Men allt så fint ut, så jag bad grannen om starthjälp
Utan mitt batteri i och kopplade direkt på batteri kabelskorna
Och då hoopade bilen igång och inga konstiga ljud eller varningslampor tändes Smile
Så det var batteriet som var kasst trots det visade 13 volt
När jag mätte batteriet. antar att ett belastnings test hade avslöjat det tidigare Wink
Tack för tipsen!!

Mvh Daniel
etanol
Sharan VR6 4motion -04 Ort: Tierp
Tor 28 nov 2013 15:50 Svara med citat
Jo med dessa fenomen lät det klart som batterifel och med just belastnings prov får man bra hälsokoll av batteriet.

Men kul att du fick ordning på den med nytt batteri. Thumbs up
Kroffe
Golf 4 1.6 -01 Ort: Örnsköldsvik
Tor 28 nov 2013 16:46 Svara med citat
Dålig kräm i batteriet eller generatorkol brukar ju fucka upp rätt mycket.
Roligt att det fungerar nu Smile

Kroffevdubs @ Instagram.se
Tulo66
Golf 4 1,6 Ort: Gotland
Ons 11 dec 2013 21:07 Svara med citat
Har liknande fel på min 2002, 1.6 variant AZD motorn, motorns check lampa har spökat i flera dagar nu och även hört att det låter bakom hastighets mätaren med , små knäppningar i bland, ibland lyser den och ibland lyser den konstant, och går som en gammal fiske kutter på vissa varvtal, mätte den till 12,6 volt med batteri tester, och det ser bra ut men misstänker att en cell har gått, då den borde hålla högre volttal efter 2 timmars bilfärd?
provar att byta till nytt batteri i morgon Smile
etanol
Tor 12 dec 2013 7:20 Svara med citat
Jo man brukar kunna få mest knepiga fenomenen med en död battericell.
Ett enkelt belastnings prov man själv kan testa av med är att ansluta en voltmätare mellan batteripolerna. Som under startförsök med bra laddad batteri inte bör understiga i alla fall 10 Volt och snabbt stiga igen.

Men förmodligen låter det i fallet som det batteriet är på god väg att lämna jordelivet...
Tulo66
Tor 12 dec 2013 15:43 Svara med citat
Nej tyvärr hjälpte inte batteri bytet, bluddret och skakningarna i olika varvtal på motorn, och check lampan blinkar ömsom lyser med fast sken får väl i värsta fall lämna detta till en verkstad, fast undrar om det skulle kunna vara tändstiften? vet ej när dessa var bytta sist, kollar service dokumenten men hittar inte att det bytt dessa i kvitto handlingarna huga Sad
etanol
Tor 12 dec 2013 15:52 Svara med citat
Jo något lågt batterivärde är det ändå, men då är batteriet friskriven som orsak.

Där vidare en lysande check engine lampa med står för att fel finns i motorns styrsystem. Kan med mycket väl vara så enkelt att stiften som sitter i är väldigt slitna.
Men annars om ingen historia finns kring dessa är det ett tips att börja byta dessa eller i alla fall kika närmare hur dessa ser ut.
Tulo66
Tor 12 dec 2013 19:28 Svara med citat
Gick igenom bilen en gång till, fann då att det lilla locket "grönt till färgen" uppe på kåpan till kopplingen stod öppet, dvs det var bara att stänga till detta, dock fick jag mig en funderare nu att, efter ha läst på andra inlägg här på forumet, kanske något har stänkt ned ( då vi har haft väldigt mycket regn här i Visby senaste veckan) på vevaxel sensorn, om denna kan bete' sig så? funderar på vad som kan störa motorn så till den grad att den går kanon på vissa varvtal och på andra dåligt som en jordfräs, ligger närmast till hand att jämföra det med,

http://img.laga.se/Photos.aspx?id=21379709&maxheight=480&maxwidth=640
Tulo66
Tor 12 dec 2013 19:36 Svara med citat
Detta kanske var en bättre bild dock, dvs det lilla locket uppe på kåpan stod öppet, hängde i en liten plast flik så att det inte skulle komma bort.

http://img.laga.se/Photos.aspx?id=23385205&maxheight=480&maxwidth=640
etanol
Fre 13 dec 2013 15:20 Svara med citat
Detta är någon form av inspektionsplugg och torde inte kunna ge sådana fenomen som att det ens med mycket regnande kan ställa till det.
Men denna ska i alla fall vara åtdragen för att inte smuts osv tar sig in i kopplingshuset.
Det du menade att batteriet nästan tomt är tomt efter 10-20 minuter, sker detta efter idel provstarter eller bara av att bilen står?

Annars är det toksvårt att ens försöka ställa diagnos på dessa alla fenomen,,, men visst en mindre bra fungerande vevaxel lägesgivare kan vara en teori.
Även om dessa normalt brukar mer ger symtomen "på och av tändnings störningar".

Värt att pröva kan vara lossa minuspolen på batteriet 15-30 minuter för att nollställa delar av styrboxens elektronik som med i vissa fall kan reda ut liknande fenomen.

Edit: Detta menat till trådskaparen,,,

Senast ändrad Fre 13 dec 2013 17:40, ändrad totalt 1 gång
Tulo66
Fre 13 dec 2013 17:06 Svara med citat
Får väl börja med att be om ursäkt om jag kapade tråden!
Check lampan antingen blinkar eller lyser konstant, man kan skönja små variationer i motorns gång även under körning.
i början av problemen, i söndags den 8/12 kunde den slockna med i mellan åt, det gör den inte nu,

ibland går den bra på vissa varvtal, andra låter motorn som om en gammal moped som fyrtaktar, kan man väl närmast likna det vid, dåligt botten drag och ibland går den utmärkt. batteriet var på upphällningen en cell gången, men detta hjälpte inte i alla fall, då jag har bytt till ett helt nytt batteri nu. har kollat att den laddar och det gör den, kollat alla säkringar och de är okej
Har även provat det du säger haft polen av på batteriet, men det hjälpte inte heller,
skall kolla felkoder på måndag så får se vad detta visar, Har haft funderingar på vatten i tanken? men har slagit på K-sprit och cleaner utan resultat, kanske en lambda sond eller annan sensor som bråkar, men då check lampan lyser brukar det ju vara något med just bränsle justeringen om jag fattat rätt?
etanol
Fre 13 dec 2013 17:46 Svara med citat
Tulo66: Jo som sagt att kolla av eventuell felkod för fenomenet skulle kunna ge vidare som exaktare svar.
Men då den verkar "fyrtakta" osv låter det som tändproblem som då motorfels lampan med bland annat indikerar för på emellan åt.

Dåligt bottendrag mellanåt kan med bero på ett nära på igensatt bränslefilter som om detta inte är bytt på ett tag kan ett byte av detta hjälpa.
Visst även en mindre bra fungerande lambdasond/givare skulle kunna vara en orsak även om det låter mindre troligt
Tulo66
Mån 23 dec 2013 16:05 Svara med citat
Fick till slut lämna in bilen på verkstad, de ringde i dag och sa att alla spolar samt stift behövde bytas, hade ju bytt stift , men tydligen var det en och annan spole som var slut, trots att de slog gnist? men de kan väl göra så endå, återkommer med mer iinfo i ärendet Sad kul till jul!
etanol
Mån 23 dec 2013 17:00 Svara med citat
Tydligen inte ett helt ovanligt fenomen med brända tändspolar på dessa maskiner som så även var i ditt fall.
Som sporadiskt kan uppvisa bra gnista osv men ändå vara fel på dessa...
Kuli alla fall att du fann på lösningen även om det fick gå via verkstad.
nicke_bur
Sön 26 jan 2014 10:41 Svara med citat
Hej igen på er, jag tar upp min tråd igen!
nu hände det exakt samma sak med bilen,
Alla relä och dörrlåsen och motorn börja gå skit och sen dö, och batteriet tomt igen,
detta hände ju för 2 månader sen,
jag bytte batteri bilen gick som en klocka igen, jag börjar tro att min generator tar sönder batteriet på något sätt
nån som har någon ide fall det kan vara något annat?

Mvh Daniel
etanol
Sön 26 jan 2014 10:53 Svara med citat
Kan mycket väl vara generatorn som ger dessa fenomen men har denna provmätts att den verkligen laddar som den ska?
Till att om är det diod fel i den kan den med även rätt snart dra ur ett batteri
nicke_bur
Sön 26 jan 2014 12:06 Svara med citat
Jag får mäta den igen, hur många volt ska det komma från generatorn?

hur menar du diod fel i den?

Mvh Daniel
etanol
Sön 26 jan 2014 14:19 Svara med citat
Med en voltmätare kopplad till batteriet bör den med motorn i gång visa 13-14 Volt oavsett varvtal och under startförsök bör spänningen inte understiga 10 Volt för ett friskt system.
Sitter en diodbrygga i generatorn som kan fallera som då ger bakströmmar, går att fixa med löd kunskap osv. Annars är det generatorbyte som gäller.
Tulo66
Tis 28 jan 2014 17:10 Svara med citat
etanol skrev:
Tydligen inte ett helt ovanligt fenomen med brända tändspolar på dessa maskiner som så även var i ditt fall.
Som sporadiskt kan uppvisa bra gnista osv men ändå vara fel på dessa...
Kuli alla fall att du fann på lösningen även om det fick gå via verkstad.

Lånar denna tråd igen:
Bilen gick bra i ca 3-4 veckor, sedan var jag hos min bror, startade bilen och lämnade den på tomgång i ca 3-4 minuter,
när jag kom ut till bilen igen lät den som om den gick på 3 cylindrar bara, igen.

Check lampan blinkade, stängde av den i ett par minuter(dvs bilen), sedan gick den bra igen, dock lyste check lampan med fast sken.
Väl i stan kollade jag fel koder med dosan, den visade Cylinder 1 missfire, har ju bytt alla stift och spolar hm?

vi åkte till baka till Bilcity i Visby, och de kollade på något, kanske de bara nollade felkoderna, för det gick bara en ca 8-12 minuter innan de kom och sa att den gick bra igen, och om det hände igen skulle de kolla kompression och kanske att en spridare var dålig....

Nu har det hänt idag igen, lämnade den på tomgång, nu bara i ca 1-2 minuter, host spott fräs, lät som om den gick bara på 3 cylindrar, av med motorn, startade efter ca 1 minut, och den gick bra igen, dock lyser check lampan endå.

Så problemen kvarstår. skulle det kunna vara en spridare som spökar?
Grandell79
Golf 4 1.9 TDI Ort: Mjölby
Tis 28 jan 2014 17:45 Svara med citat
JA det kan vara en spridare. Då får du ju missfire också. Kan ju inte tända något som inte finns... En arbetskamrats bil(dock citroen) hade samma typ fel. Misständning visade larmen. Det var en spridare som av spolarvätska tydligen ärgar. Tydligen en ganska vanligt fel på just den modellen. Så kan ju vara värt o byta för dig med. Kostar ju inte så många kronor.
Tulo66
Mån 17 feb 2014 8:39 Svara med citat
Hej igen, var ju som sagt hos verkstaden här i Visby, de sa då jag var där, att om bilen gick bra kunde jag köra vidare med detta, gick tre start o stopp cykler så försvann denna lampa, dvs att den slocknade, sedan dess har det ej varit några mer problem, peppar peppar ta i trä, so far so good.
tobbe80
Golf 2 1,8 GL -92 Ort: Lindesberg
Fre 21 feb 2014 16:11 Svara med citat
Tips är klart att alltid kolla säkringscentralen på batterit vid dessa fel, då det ofta är okontakt i flatsäkringarna. Generator ska ge över 14v och mät alltid med full belastning, normalt sett ska den då ligga 13-14v. kolla även jord mot låda då denna kan ärja av.

.....privat liv.....
etanol
Fre 21 feb 2014 17:36 Svara med citat
Jo om nu detta fenomen återkommer då den går på tre cylindrar så spraya startgas i motorns insug.

Tänder den då genast till på alla fyra är det klart bränslerelaterat problem och troligt som sagt fråga om en strulande insprutare..
nicke_bur
Tor 27 feb 2014 13:48 Svara med citat
Tack för alla tips, jag prov mätte och kollade säkringar och jorden och allt ser ut att vara i sin ordning,
bytte till nytt batteri och den har gått fel fritt i 2 veckor nu, händer det igen så byter jag generatorn.
tack för hjälpen!!