jahajaa
Golf 5 Ort: Borlänge |
| Ons 26 feb 2014 12:41 |
|
Ena frambromsen krånglar då bromskolven efter att jag tryckt kraftigt på bromspedalen, åkt ut så beläggen trycker mot skivan, och vill inte åka tillbaka helt. Skivan blir mycket varm efter körning.
Jag funderar på att det är bäst att byta oket.
Jag undrar: Räcker det att byta den del av oket där kolven sitter eller måste allt bytas, även den del som har hand om bromsklossarna? (Jag är dåligt insatt i allt som har med detta att göra.)
Har hittat detta på Biltema: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreservdelar/Bromssystem/Bromshydr aulik/Bromsok/BROMSOK-VW-FR-VA-665044/
Går det sätta dit detta så det passar med övriga delar som är original?
Mvh,
O
|
|
bildock
Golf 5 04 fsi+Golf5 1,6 08 Ort: Norrköping |
| Ons 26 feb 2014 17:48 |
|
Du är ju i alla fall tillräckligt insatt för att kunna söka delar och veta hur det fungerar. Jag tror inte problemet ligger i kolven men ju längre du har problemet kan kolven börja kärva då den inte rör sig tillräckligt. Plocka bort beläggen slipa av anliggningsytan på beläggen den som löper i oket det är förmodligen för mycket rost eller smuts där som gör att beläggen kärvar när trycket från kolven upphör.
Lyft sedan på damasken och smörj med lite silikonfett så ska nog se att allt fungerar igen och är du riktigt seriös så gör du så här vid alla hjul varje vår så slipper du dessa problem, det har jag gjort från min bil var ny nu i 15 år har aldrig haft det minsta problem med detta, trots detta jobb så finns mycket smuts varje vår och ibland kan beläggen kärva så det här jobbet behövs verkligen men det glöms i regel bort med ditt problem som följd
Med vänlig hälsning Uffe/bildock
|
|
jahajaa
| Ons 26 feb 2014 18:03 |
|
Jag smörjde kolven för ett par månader sedan, efter att bromsen legat på så kraftigt att bilen nästan stannade då den rullade i nedförsbacke. Slipade belägg och sånt, men de såg rätt bra ut. Det är allt kolven som är trög. Den var mycket trög att trycka tillbaks. Smörjde och tryckte in och ut den ett antal gånger, och det gick till sist lite lättare men det gick inte trycka med handkraft. Det har hållit sedan dess, men nu, efter att jag bromsade ned pedalen hårt, började det igen.
Jag tänker, att istället för att oroa sig att den ska fastna igen och behöva skruva isär och smörja, så är det kanske bättre att byta till en ny helt enkelt.
|
|
jahajaa
| Tor 27 feb 2014 19:55 |
|
| Ingen som vet om det räcker byta oket jag länkade till, och om det passar med övriga delar?
|
|
Hagge88
Golf 5 1,6-fsi Ort: Örebro |
| Fre 28 feb 2014 9:52 |
|
| Byt oket.. hände samma för mig.. dock på alla 4 inom 6 månader... byt och smörj upp de innan varje vinter
|
|
Hagge88
| Fre 28 feb 2014 9:52 |
|
| Byt oket.. hände samma för mig.. dock på alla 4 inom 6 månader... byt och smörj upp de innan varje vinter
|
|
jahajaa
| Fre 28 feb 2014 10:39 |
|
| Ja, det är ju det jag har tänkt göra. Men jag undrar om det räcker att byta den del av oket som jag länkade till i ursprungsmeddelandet, eller om man måste byta allt. Det är detta jag skulle vilja ha svar på.
|
|
Hagge88
| Fre 28 feb 2014 11:00 |
|
| Om jag skulle va du så skulle jag byta hela oket.. o köp inte på biltema är skit.. köp hellre orginal nytt eller på skroten
|
|
Hagge88
|
Hagge88
|
Hagge88
|
etanol
Sharan VR6 4motion -04 Ort: Tierp |
| Fre 28 feb 2014 11:27 |
|
Är helt okey att använda biltemas bromsok som jag med låtit monterats på flertalet bilar utan problem... Annars är ebay som vanligt ett hett tips.
Det bromoket du länkade till ska passa din modell om det nu visar sig verkligen vara den som är problemet.
Då man pressar tillbaks bromskolven och den går trögt kan man lätta på luftnippeln och
går den då genast lättare att pressa tillbaka är det mer troligt bromsslangen ut till oket som vulkat sig invändigt. Som då fungerar som en backventil som med kan ge sådana fenomen.
Annars är det ett bra tips som sagt att ha det som rutin att tillse att bromsokens glidbultar som bromskolv löper lätt. Vid tex årliga däckbytena.
|
|
jahajaa
| Fre 28 feb 2014 20:03 |
|
| Tackar för svar! Ska testa detta.
|
|