Jag är nybliven ägare till en Golf kombi 00 1,6 och känner att jag har hittat bilen som passar mig och min familj väldigt bra. Jag jobbar som taxiförare på Taxistockholm AB och blev i behov av en privatbil då jag bytte åkeri och fick svårare att ta mig kommunalt till taxi garaget. Jag trillade på en Golf som min arbetsgivare tipsade mig om och det var kärlek från första ögonblicket. Jag kollade med bilprovningen och det verkade vara ok att köpa en Golf långmilare. Lite små skavanker i plåten som är fixade på ett bra sätt och motorn går väldigt bra. Slås verkligen av att den för sin storlek är både rymlig och praktisk för barnstolar etc. Den är även väldigt bensinsnål.
Det är en grej jag undrar om ifall det är läge att boka tid på verkstad eller man kan leva med det (det stör mig inte särskilt mycket). Är mest mån om att det inte ska växa till ett större fel:
Ibland när jag startar och vrider på startnyckeln och motorn går igång är det som det någon sekund senare tjuter till i ett väldigt kort ögonblick, som om startmotorn får en till startpuls eller liknade? Det stör inte mig vill som sagt bara veta om det är något jag bör åtgärda inom snar framtid.
Jo egentligen är oro för just långmilade lite överdrivna rent generellt då bara dessa varit bra servade kan dessa rulla riktigt länge.
Tjutet du upplever är högst troligt solenoiden som är lite sliten och ligger kvar en stund efter en start. Detta fenomen kan vara rätt länge och är ingen direkt panik.
Men blir det allt sämre och man vill slippa detta så är det bara ett byte av startmotorn som gäller och som inte heller är någon jättedyr affär (ebay).