Forum - Golf 4 (98-04) - Paus från VW Golf, start för nytt japanskt

Jonas F
Golf 4 1.6, 16V, -2003 Ort: Lund
Sön 16 mar 2014 20:29 Svara med citat
Trotjänaren sedan fem och ett halvt år säljs snart, och lämnar nu plats för en fabriksny Mazda 3, Vision, 165 hk. Erfarenheterna från Golf har varit blandade, och den nya 7:an har inte lockat - i alla fall inte den här gången. Uppskattat med Golfen (Mk 4, årsmodell 2003, bensin 1.6, 105 hk, 16V, 5vx, 5 dörrar) har varit stabilitet på motorvägen, bra rostskydd, tålig lack (silvermetallic), mycket duglig vinterväghållning och bra kupé. Mindre roligt har bl.a. varit en träig och trög motor, buller och hög bränslekonsumtion.

Utöver slitage och vanlig service (inkl. kamremsbyte) har följande hänt med Golfen enligt nedan. Olja har jag bytt själv varje år (1500 mil), Long-Life-intervall hade nog inte varit nyttigt. Jag lägger ingen åsikt eller laddning i listan, det kanske är normalt med denna omfattning av problem hos en modern bil - om inte annat kan jag återkomma med en jämförelse med Mazdan när jag har kört den några tusen mil. Hursomhelst, så tycker jag om Golfen trots allt, och den nya 7:an tycker jag är en riktig pärla i kupén.

Den gamla Golfen har nu gått 16 700 mil, jag började köra den vid 8 500. En fördel är att den drar lite olja, cirka 2-3 dl mellan mina egna servicetillfällen. Avgasvärden vid besiktning är också mycket bra.

# Totalknas i motorstyrning vid 8 700 mil, det visade sig att toppen var helt igensotad, beg-garanti fixade helrenovering av toppen.
# Tändspolarkaos vid 8 900 mil, de brände av som popcorn, VW bytte en i taget, jag tröttnade och bytte alla på annan verkstad.
# Totalras av AC vid 11 000 mil, allt byttes förutom kondensor, gick på försäkring.
# Koppling fick bytas vid 10 000 mil, något tidigt enligt mig (jag kör normalt).
# Remskiva med lager till generator etc. skrek vid acceleration, fick bytas vid cirka 10 500 mil.
# Tempgivare gick sönder vid 12 000 mil, bytte själv.
# EGR-ventil gick sönder vid 13 000 mil, bytte själv.
# Växellådan är tämligen hopplös, det är inte fel på koppling eller något annat utan det är helt enkelt svårt att få i 1 och 2, det är trögt och det hugger om man inte är försiktig. Jag har lärt mig att ge mellangas, då går det bättre. Fick tips av VW att "trycka hårt åt vänster" och att "dessa lådor är så här, det är normalt" (jaha?). Det är ärligt talat en kass kvalitet på lådan, går inte att säga något annat.
# Alla avgasfästen upprostade vid 15 000 mil.
# Sidoruta höger fram ramlade ner vid 14 000 mil, fönsterhiss byttes.
# Vänster golv fram under vatten, visade sig vara gummitätning kring huvvajern som vittrat sönder, varför en håltagning i lägsta punkten, ovanligt korkad lösning.
# Gummitätning kring ruta bak har börjat vittra sönder vid 15 000 mil.
# Motor behöver 98 oktan, annars går den inte så jämnt, i synnerhet på tomgång.
# Motor mår dåligt av att segdra, den behöver ligga på minst 2000-2500 rpm, annars sotar den igen (tips från motorrenoverare som fixade toppen enligt ovan).
# Motor går sämre med lite bensin i tanken, vid full tank är det en helt annan motor, då går det att varva till 5000 rpm utan att man tror att den ska vibrera sönder.
# Koppling är sliten igen vid 16 500 mil.
# Motor startar ofta hårt och illa, det går bättre om man kör "checkläget", dvs. man håller på läge 1 tills alla lampor slocknat och sen fortsätter till läge 2 då startmotor går i.
# Otäta dörrlister i ovankant på taket, konstruktionen är undermålig då dörren inte sluter tätt hur man än justerar gångjärnen. Lösningen har blivit en extra list i form utav en egenklistrad fönsterlist på insidan av dörren.
# Dörrlås kärvar om de inte smörjs ofta. Det gör kanske inte så mycket, förutom fenomenet att låsen sedan läcker. Man har vant sig att leva med en olje- och smutsrand nedanför dörrlåsen ...

Listan är kanske till nytta för nuvarande eller blivande Golf-ägare.
Någon som har längre erfarenhet av Mazda 3? Regular Smiley

Jonas F