Seagull
Golf 6 1.6TDI BM Ort: Sala |
| Fre 26 sep 2014 15:56 |
|
Har köpt en Golf Plus 1.6TDI -12.
Tänkte göra ett extra oljebyte då detta rekommenderas vid mycket korta körningar.
Tänkte göra det enkelt för mig och byta med pump, blir detta nån större skillnad mot att tappa ur oljan?
|
|
candyweiss
Donator 100
Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala |
| Fre 26 sep 2014 17:42 |
|
| Det är ju bättre än ingeting alls, men du får inte upp den värsta skiten som ligger på botten av oljetråget.
|
|
a128
Golf 6 CAXA /MQ200 Ort: Karlskrona |
| Fre 26 sep 2014 18:58 |
|
Kan tom. vara effektivare än att lossa på avtappningspluggen
när jag byter oljan händer det att jag hissar bilen litet hö fram för att få ut dom sista dropparna med olja ur tråget En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
|
|
Seagull
| Fre 26 sep 2014 19:31 |
|
Två motstridiga svar, och ni åker i likadana bilar. )
Samma motstridiga svar om jag googlar frågan.
Måste bero på hur oljetråget är utformat, och var mätstickan sitter, hur mycket av oljan man får ur.
a128, som du säger, om man vet utformningen av tråget och stickans placering så kanske man kan hjälpa till lite genom att lyfta bilen. Nån som vet hur detta ser ut på 1.6TDI?
Men en del av oljan måste bli kvar i kanaler, toppen, och vevhuset, så frågan är om det har någon betydelse.
|
|
a128
Golf 6 CAXA /MQ200 Ort: Karlskrona |
| Fre 26 sep 2014 20:22 |
|
Undrar om inte Tsi och Tdi spisarna har samma tråg ?
En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
|
|
Peter_senior
Golf 7 Alltrack -18 Ort: Halmstad |
| Fre 26 sep 2014 21:00 |
|
Oljeplugg.
Hur ska jag veta att oljesugen ligger i botten på tråget? Nej kör urtappning via oljepluggen. Höjer den på ena sidan för att komma åt lättare. Ibland hissar jag bilen på den lägsta andra sidan bara för att "gippa" över sista slatten så att den rinner ut . Seat Leon Cupra R -18 / Golf Alltrack 1.8 TSI DSG -18 / Skoda Fabia -18
|
|
RealKasken
Golf 6 Variant Multifuel Ort: Norrköping |
| Fre 26 sep 2014 21:15 |
|
Personligen gillar jag inte alls att suga upp oljan, men jag vet att många av de större verkstäderna gör så.
Nått jag fick lära mig i skolan var att man alltid ska inspektera oljepluggen när man tar bort den, eftersom den är magnetisk och drar till sig ev metallspån som kan skvallra om stundande haverier....
En annan grej jag tagit som ovana att göra är att slå i en skvätt av nya oljan innan jag drar dit pluggen igen, inbillar mig att det drar ur lite mer av den sista skiten som ligger på botten.
|
|
Seagull
|
candyweiss
Donator 100
|
Seagull
|
candyweiss
Donator 100
| Lör 27 sep 2014 20:04 |
|
Precis lagom pris Bytte du när oljan var varm, som är det bästa?
Edit: Såg nu på Julas hemsida står det att oljan ska hålla 40 - 60 grader för att den ska sugas upp bäst. Borde ju vara bättre om oljan är ännu varmare? Det handlar ju bara om ca 3-4 minuter så pumpen borde inte bli överhettad av det.
|
|
Seagull
| Lör 27 sep 2014 21:25 |
|
| Bilen hade stått i kanske 30 minuter, så oljan var nog fortfarande ganska varm.
|
|