tobbe80
Golf 2 1,8 GL -92 Ort: Lindesberg |
| Lör 17 jul 2010 18:45 |
|
Någon som vet vad som exakt kan skilja på AZD,BCB OCH AUS motorn ?? alla är 1,6 16v maskiner på 105hk..sökt info på jobbet, kollat ETKA osv får fram att det är samma bottendel, samma motorkomponenter som kuggrem, rullar, blockpackning mm men olika nummer på toppen.. vad jag vill ha fram vad ingen hittils kunnat svara på är om BCB är fullt ersättningsbar med AZD maskinen !! kan fan inte hitta några skillnader
|
|
fingerfinger
Golf 4 1.6-99 Ort: Göteborg |
|
tobbe80
| Lör 17 jul 2010 23:43 |
|
| Kikat elsan antal gånger med..snackat med våra tekniker med och dom vet ju fan inte heller men som sagt verka de va samma maskin..
|
|
fingerfinger
Golf 4 1.6-99 Ort: Göteborg |
| Sön 18 jul 2010 10:49 |
|
| Det är väl kanske som lådorna ERT och DUU som verka vara samma
|
|
jagrullar
Golf 4 Variant Ort: Ludvika |
| Sön 18 jul 2010 12:42 |
|
Kollat lite i Elsawin och det är olika Insprutning, tändsystem på dessa motorer ATN och AUS har 4LV, sen AZD och BCB har Insprutning, tändsystem 4MV.
Sen skiljer det lite på oljeavskiljaren till vevhusventilationen, till motorkod BCB är undertrycksventilen uppvärmbar, motorkod ATN, AUS, och AZD har en helt annan oljeavskiljare utan värme. samt att nån elkontakt på toppen var unik för BCB.
som sagt bara en snabbkoll men en duktig reserdelssäljare på VAG bör kunna ge dig mera feedback
|
|
tobbe80
| Sön 18 jul 2010 17:21 |
|
| Jobbar ju allså själv på VAG men finns ändå frågetecken
|
|
jagrullar
| Sön 18 jul 2010 19:41 |
|
| Felpost
Senast ändrad Sön 18 jul 2010 19:56, ändrad totalt 2 gånger
|
|
jagrullar
| Sön 18 jul 2010 19:54 |
|
Ett förslag!
Kontakta nån av dom stora motorrenoveringsfirmorna, fråga om det är någon skillnad på själva blocket och topp mellan de olika motorkoderna på 1,6 16V motorerna.
http://www.vege.se/
http://www.maltemanson.com
|
|
polomannen
Moderator Donator 25
Golf 3 VR6 ZR POLO RTS Ort: Stockholm |
| Sön 18 jul 2010 23:13 |
|
| Det enda skillnaden som man ser med ögat tobbe är att remspännaren till spårkilremen arnulunda på dom-
|
|
tobbe80
| Mån 19 jul 2010 15:25 |
|
| Rätt förbannad på bilfan..toppen är som sagt helt nyrenoverad, 2 nybytta avgasventiler och ventiltätningar bytta ,planad, trycktestad, gjort på firma med runt 40 års års erfarenhet av motorrenoveringar. bilfan rök lite blå aktigt vid uppstart men hade även problem med kass tändspole, denna byttes sen gick den kanon flera dar men började sen ruka igen främst kallstart men lungnade sig sen, nu i förgår börja den missa och rök som som fan och dragit olja. drog loss kamaxelbrygga i dagm kollade komp som låg jämt fin på runt 17,2 till 18,4 på samtliga, ska va enl ny 14-21bar ! med 3 bars skillnad som diff. körde snabbt leak down test i dag och tyckte mig höra att den väste samt blåste lätt ut vevhus vent på 4ans cyl. tyder ju på kolvringar och tryck i vevhus menn har under mina 12 år som vag mek ALDRIG sett eller hört ens om kassa kolvringar på dessa maskiner, visst vissa byttes ringar på pga oljeförbrukning men inte efter ett ras. så överväger ringa hem en BCB maskin som gått 9200mil så har ju mina pryla från AZD flytta över, känns som lägga pengar på denna känns så där
|
|
mikasu39
Golf 4 1,6 16V Ort: Västerås |
| Tor 12 aug 2010 7:58 |
|
| Håller precis på med att ersätta en AZD maskin med en BCB. Kollade innan och block, topp, koppling, remmar var alla utbytbara emellan enligt lokal märkes vekstad. Dock måste insug flyttas över samt burk för vevhus ventilation/stora luft renar kåpan. Motor på plats och gick igång fint. Dock gav den nyaste(ca 9000mil) spjällmotorn felkod! Eft byte till den gamla(21000mil) gick det att släcka check engine lampan.
|
|
Fender
Golf 4 1.6 Variant -01 Ort: Göteborg |
| Mån 20 sep 2010 10:09 |
|
| Skiljer sig främre avgasröret åt mellan AZD och BCB? På http://www.katalysatorteknik.com har de olika art.no (AM70334 respektive AM70455).
|
|
mikasu39
| Mån 20 sep 2010 10:29 |
|
Gällande främre rör.
Verkar vara olika rör på Autoexperten oxå. Trots att grenrör med Kat verkade identiska.
Måste du byta främre rör pga av trasigt flexrör. Köp nytt flexrör på Biltema och svetsa dit. Helst på plats under bilen då det var rätt besvärligt att få ut röret.
|
|
Fender
| Mån 20 sep 2010 19:30 |
|
Mitt problem är att efter motorbyte (AZD->BCB) så passar inte det främre röret längre. När jag skruvar fast det mot grenröret så lägger det sig an mot oljetrågets högra sida. Därför funderade jag på om det är någon geometriskillnad på det främre röret för det båda motortyperna.
Min förhoppning är att jag kan justera det hela genom att lossa på grenröret och vrida det något före åtdragning.
|
|
mikasu39
| Mån 20 sep 2010 20:40 |
|
| Fender skrev: | Mitt problem är att efter motorbyte (AZD->BCB) så passar inte det främre röret längre. När jag skruvar fast det mot grenröret så lägger det sig an mot oljetrågets högra sida. Därför funderade jag på om det är någon geometriskillnad på det främre röret för det båda motortyperna.
Min förhoppning är att jag kan justera det hela genom att lossa på grenröret och vrida det något före åtdragning. |
Låter knepigt, för det var precis samma motorbyte jag gjorde. Och det var inga problem. Karossen var dock en Variant
2001. Inte så att du fått ett knäckt grenrör på nya motorn, trots allt gjord i plåt. Och kanske kommer från en krockad bil.
Vet iaf jag inte monterade det äldre grenröret.
|
|
tobbe80
| Mån 20 sep 2010 21:36 |
|
| Hade absolut inga problem med främre röret
|
|
Fender
| Mån 20 sep 2010 22:07 |
|
OK, tack för svaren. Mycket bra att kunna utesluta AZD-BCB skillnaden iaf. Får göra en inspektion på grenröret, det är möjligt det har fått sig en smäll i sitt tidigare liv.
Det är inte många millimeter det rör sig om, men anligget mot oljetråget ger också en något otät skarv mellan främre rör och grenrör. Återkommer när jag tagit loss grenröret.
|
|
rogge63
Golf 4 variant Ort: Piteå |
| Tor 19 jul 2012 18:08 |
|
| Jag står precis i stargroparna för motorbyte från AZD till BCB.....nån som lyckats ?????
|
|
Sam
Golf 5 R32 Ort: Stockholm |
| Fre 20 jul 2012 1:49 |
|
Se över din EGR-ventil.. hade samma syptom på en 1.6 Verkstadstekniker Mekonomen, Tidigare Mek på VAG
BUB by GIAC+ DSG by GIAC + 4Motion
<3 BUB !!
|
|
clem
Golf 4 1.6 -00 Ort: Oskarshamn |
| Ons 09 apr 2014 22:17 |
|
Har i dagarna köpt en golf 1.6 med motorkod AZD som har tankats med diesel!? Kollade motorn den är i stort komplös och det fanns metallbitar i tråget. Med all sannolikhet har kolvringarna gett sig då komptestet gav mycket bättre värden med olja i cylinderloppen.
Jag kan få tag på en lågmilad BCB motor för en liten peng och undrar om det är något mer som man måste använda från AZD motorn än som står skrivet i denna tråd.
|
|