Den lilla golfen
Golf 4 1,9 Var. 4-mo -02 Ort: Mora |
| Tis 18 mar 2014 11:47 |
|
Jag har köpt och fått monterat en fast dragkrok på min Golf Variant.
Problemet är att dragkroken sitter så fruktansvärt lågt att jag har konstaterat att jag måste byta dragkrok om jag ska kunna använda bilen ordentligt. Jag är väldigt begränsad till vilka släp jag över huvud taget kan dra och de jag kan dra ligger ofta bara nån dm över vägen...
Så nu behöver jag tips på modell på dragkrok som hamnar på vettig höjd. Det verkar inte finnas så mycket att välja på? Men åtminstone om någon kunde vara snäll att mäta sin avtagbara och se vilken höjd kulan hamnar på där?
Dragkroken ska vara godkänd för 1600 kg eftersom jag har en Golf Variant 1,9 TDI 4-motion.
Senast ändrad Tis 18 mar 2014 18:43, ändrad totalt 1 gång
|
|
etanol
Sharan VR6 4motion -04 Ort: Tierp |
| Tis 18 mar 2014 12:31 |
|
Klart märkligt fenomen detta, men vad är fabrikatet på detta drag och du kan inte lägga upp en bild hur din bil ser ut med detta draget?
Ska normalt edan inte spela någon roll vilket typ av släp man hänger på, då ändå max kultryck inte ska/får överskridas.
På dessa modeller man sett dragkrok på har i dom flesta fall dragkulan legat å normal nivå.
Har du även hört med vad verkstaden som monterat dragkroken har att säga i frågan?
|
|
Den lilla golfen
| Tis 18 mar 2014 12:40 |
|
Verkstaden som har monterat kroken är pappa så han har inte så mycket att jämföra med
Att det spelar roll vilket släp jag har beror på att dragkroken sitter så lågt att stödhjulet på vissa släp går i backen för minsta bula i vägen... går då inte stödhjulet att ta av kan jag glömma att köra ett sånt släp...
Ska kolla märke på kroken och infoga en bild ikväll om jag hinner.
|
|
etanol
| Tis 18 mar 2014 15:47 |
|
Nej jag känner väl till det dilemmat om nu dragkulan hamnar väl lågt, känns bara lite märkligt som ovanligt om denna nu hamnat väldigt lågt.
Men får du inte till någon bild så mätt avståndet från kulans ovandel ner till marken med obelastad bil så säger detta en del.
Ska med jämföra med en del sådana modeller och vad det sitter för drag på dessa. Man brukar annars få rätt bra hum då man monterat ett drag om det ser vettigt ut.
|
|
Den lilla golfen
| Tis 18 mar 2014 18:41 |
|
Inga bilder för de blir för mörka, det syns inget. Men det är en Monoflex fast kula.
34,5 cm över mark hamnar kulans högsta punkt när bilden står på plant asfalterat underlag
32 cm om jag ställer mig på dragkroken = normalt kultryck
|
|
etanol
| Ons 19 mar 2014 7:42 |
|
Lite småintressant detta med kulhöjder något man inte direkt för egen del inte reflekterat över direkt trots ett i alla fall 40-talet monterade sådana.
Låter väl annars i underkant med 34,5 cm för det draget och svårt se på annonsernas bilder på bilar med drag.
Men dom flesta tycks i alla fall dragkulans ovandel ligga i höjd med nummerskyltens nedre del om det säger något.
Mätte som notis dom egna bilarna dragkrokar så höll storbilen hela 49 cm över mark och andrabilen Micra modiga 39 cm.
Vill med minnas att just Monoflex drag ofta har rätt låg höjd på dragkulorna då en del inte vill ha någon lång "pinne" uppstickande vid fasta drag.
|
|
Robban_e
Golf 4 GTI-02 Ort: Oskarshamn |
| Ons 19 mar 2014 22:15 |
|
Har avtagbart på min, mäter 45cm till övre delen, lite skillnad!! Ja ska de va, så ska de!!
Senast ändrad Ons 19 mar 2014 22:40, ändrad totalt 1 gång
|
|
Den lilla golfen
| Ons 19 mar 2014 22:29 |
|
| Robban_e vilket märke är det på ditt drag?
|
|
Robban_e
| Ons 19 mar 2014 22:40 |
|
Kan kolla de imorgon. Ja ska de va, så ska de!!
|
|
Robban_e
| Tor 20 mar 2014 13:39 |
|
Dragkroken heter Brink. Ja ska de va, så ska de!!
|
|
etanol
| Tor 20 mar 2014 15:18 |
|
| Jo minst 40 cm känns mer normalt och kikade i farten på biltemas dragkrok för modellen och den sticker med upp till dessa troliga minst 40 cm.
|
|
Den lilla golfen
| Fre 21 mar 2014 8:02 |
|
| Robban_e skrev: | | Dragkroken heter Brink. |
Tack! är det för 1600kg och Golf Variant?
|
|
Robban_e
| Fre 21 mar 2014 16:24 |
|
Bra fråga, har inte kombi! Sen vet ja inte vart vikten står? Ja ska de va, så ska de!!
|
|
etanol
| Fre 21 mar 2014 18:48 |
|
Vid snabb googling ligger dom flesta drag (både fasta som löstagbara) på 1600Kg någon på 1500Kg.
Brink är sedan några år ägda av Thule som dom flesta verkar ligga på 1600Kg. Kika annars i regbeviset där står max dragvikten för draget.
Värt med att nämna i sammanhanget att från 1 September 2013 försvann besiktingsplikten för eftermonterade dragkrokar
|
|