MalinK
Golf 4 GTI - 98 Ort: Sandviken |
|
Likvid
Golf 4 1.6-99 Ort: Stockholm |
| Mån 11 okt 2010 2:03 |
|
Min AC rasade när bilen hade gått 11000 mil drygt vilket gjorde att hela bilens elektronik fick kortslutning, fick byta hela säkringspaketet och nytt batteri för alla instrument flippade ut totalt
Skulle gissa på att din AC håller på ge upp.
Brukar du ha problem med att motorn tappar kraft plötsligt, dvs nästan dör helt? min gjorde det.
Vad gäller ljudet hade jag också ett liknande oljud som var intensivt i slutskedet så fort man slog på ACn.
Låt den inte rasa bara utan koppla ur ACn helt om den är på väg rasa.
|
|
klockar
Golf 1 GL 1,6 aut-82 Ort: Gagnef |
| Mån 11 okt 2010 7:51 |
|
Hej!
Jag har en beggad AC kompressor liggandes som kommer från min donatorbil (golf GTI-9 .
1000kr vill jag ha för den.
Fungerade när bilen revs itu.
Vad gäller växlarna. Kolla så inte nån av motorkuddarna har gett upp. Kan ge liknande fel. Med växlar som hoppar ur som följd.
|
|
MalinK
| Mån 11 okt 2010 11:15 |
|
Oj! det lät inge kul!
Det här ljudet kommer efter en stund körande, så det kommer inte direkt.
Näe, den dör inte utan den går bara upp i varv när AC är på, och går ner när den stängs av.
Har aldrig haft problem att den dör bara så där.
Så det är AC kompressorn som håller på att ge upp?
|
|
Likvid
Golf 4 1.6-99 Ort: Stockholm |
| Mån 11 okt 2010 13:06 |
|
Vågar inte svara direkt men det verkar ju som din AC påverkar motorn på något sätt när du sätter upp och ner den.
Min AC knackade ett metalliskt ljud när man satt på den i slutskedet, sen plötsligt flera gånger så dog motorn direkt när man startade den om AC var på, det var förmodligen en kortslutning bilen fick då AC började ge upp helt.
Dum som jag var så fortsatte jag ha AC påslagen vilket gjorde att en dag så kortslöt det all elektronik.
På VAG verkstaden var de oroliga att ECU hade också pajat men det hade den inte som tur var.
Ruskigt klantig design av VAG måste jag säga, man verkar inte ha något skydd på AC kretsen för att skydda övrig elektronik i bilen.
|
|
MalinK
| Mån 11 okt 2010 16:46 |
|
ECU?
Ska kolla upp detta, eftersom man pendlar till jobb så vill man veta att man kommer både dit och hem.
Nu när det är sådan temperatur växling så immar det lätt igen när man kör på ECO så då vill man gärna slå på AC för att få bort imman fort.
Börjar ana lite elfel då larmet aldrig varit som det ska. Låser man med larmdosan så räcker det med att en större bil åker förbi så larmar den.
Tack för svar och tips!
|
|
Mobility
Golf 4 GTI -99 Ort: Karlstad |
| Tor 14 okt 2010 9:21 |
|
| MalinK skrev: | ECU?
Ska kolla upp detta, eftersom man pendlar till jobb så vill man veta att man kommer både dit och hem.
Nu när det är sådan temperatur växling så immar det lätt igen när man kör på ECO så då vill man gärna slå på AC för att få bort imman fort.
Börjar ana lite elfel då larmet aldrig varit som det ska. Låser man med larmdosan så räcker det med att en större bil åker förbi så larmar den.
Tack för svar och tips! |
ECU - Engine control unit, motorstyningen..
Ang. att rutorna immar igen så brukar det räcka med att veva ner en ruta lite så försvinner det.
|
|
MalinK
| Tor 14 okt 2010 14:26 |
|
King!
|
|
KINGEN
Golf 4 Variant 2.0 Ort: Rättvik |
| Sön 26 maj 2013 13:24 |
|
Nu har även jag ett problem men min AC-kompressor. Det hörs ett gnisslande ljud ibland när den är påslagen och går på fart 3 och 4. men beroende på huir jag gasar eller om bilen står på tomgång så hört ingen skillnad och bilen beter sig som den ska. Den lilla skillnad som hörs är om man byter fart mellan 3 och 4 (menar antalet streck på ACCn-displayen) Ljudet hört bara när AUTO är på och inte när man slår om till ECO.
|
|
KINGEN
| Sön 01 sep 2013 13:58 |
|
När du säger att det inte finns något skydd på AC kretsen för att skydda övrig elektronik i bilen betyder det att den inte har nån säkring? kan man sätta dit en engen säkring?
Nån som kan svara, var ju inte igår han skrev direkt.
|
|
KINGEN
| Lör 15 mar 2014 13:25 |
|
Nån som kan svaret på mitt inlägg i September? har även två andra saker jag undrar.
Har kikat på ny kompressor och min remskiva har en diameter på 119mm, och dom andra varierar mellan 119, 199,5 och 200mm och det ska väl ite spela någo roll med 1mm?
Och är det värt att köpa en begagnad?
|
|