Forum - Golf 4 (98-04) - Emot liggande bromsar, enbart en sida (snedslitna klossar)

Jontelito
Ingen VW Ort: Kil
Sön 09 mar 2014 18:59 Svara med citat
Hej,

Jag bytte bromsar bak på min golf 4 och fick se ett par snedslitna bromsklossar.. klossarna som satt innerst alltså på den sidan kolven är var betydligt mindre slitna än de som sitter ytterst.. detta var samma på bådasidor.

Se bilder:

Bild

Är detta vanligt? och i så fall skall jag efter 2år skifta sida på bromsklossarna så de slits mer jämt?

En annan sak, efter byte av klossar och skivor så ligger det och tar emot på vänstersidan, det är så att man inte kan hålla handen men inte heller jätte varmt, på en höft sådär runt 70-80 grader..
Är detta någon fara eller är det att det kanske behöver slitas in lite? jag kan rulla lätt på bilen så det verkar inte ta emot och kärva allt för mycket, bilen rullar av egen vikt utan problem.

Tack på förhand!

Senast ändrad Tor 13 mar 2014 20:23, ändrad totalt 2 gånger
Tooth
Ingen VW Ort: Göteborg
Sön 09 mar 2014 19:13 Svara med citat
Låter som kärvande bromsok lite smått, smörj upp kolvarna å se om det blir bättre.
Jontelito
Sön 09 mar 2014 19:20 Svara med citat
Tooth skrev:
Låter som kärvande bromsok lite smått, smörj upp kolvarna å se om det blir bättre.

Kärvande bromsok för snedslitningen eller att det verkar ligga ann?

Vad smörjer jag med för bästa resultat? och lyfter jag på gummibälgen och försöker få in smörj där?
Robban_e
Golf 4 GTI-02 Ort: Oskarshamn
Mån 10 mar 2014 20:53 Svara med citat
Kan säga att så ser mina oxå ut på min 02, får byta både belägg och skivor. Ligger även på oxå Sad

Ja ska de va, så ska de!!
a128
Golf 6 CAXA /MQ200 Ort: Karlskrona
Mån 10 mar 2014 21:01 Svara med citat
Jontelito skrev:
Kärvande bromsok för snedslitningen eller att det verkar ligga ann?

Vad smörjer jag med för bästa resultat? och lyfter jag på gummibälgen och försöker få in smörj där?

lyft på dammskyddet och lägg i en klick med slikonfett

smörj övriga delar med aluminiumpasta

(biltema 36592, 36910)

En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
Alcohol96
Vento 1.8 -95 Ort: Varberg
Mån 10 mar 2014 22:07 Svara med citat
Hejsan, det blir lätt sneslitna klossar och mindre bromsande på yttre sidan av bromsskivorna när armarna på bromsoket är smutsiga/rostiga, putsa rent dem och montera ihop det igen, med armarne menar jag dem 2 armarna som är på yttre sidan av yttre bromsklossen som håller fast den. Detta är troligtvis problemet

Mvh
Jontelito
Mån 10 mar 2014 22:09 Svara med citat
a128 skrev:
lyft på dammskyddet och lägg i en klick med slikonfett

smörj övriga delar med aluminiumpasta

(biltema 36592, 36910)

Skall göra detta så fort vädret tillåter!

Har läst på en del och att bromscylinderfett är det enda man skall använda, http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreservdelar/Bromssystem/Bromshydr aulik/Bromsok/Bromscylinderfett-361826/

Skall prova detta och se om det blir bättre Smile
Jontelito
Mån 10 mar 2014 22:10 Svara med citat
Alcohol96 skrev:
Hejsan, det blir lätt sneslitna klossar och mindre bromsande på yttre sidan av bromsskivorna när armarna på bromsoket är smutsiga/rostiga, putsa rent dem och montera ihop det igen, med armarne menar jag dem 2 armarna som är på yttre sidan av yttre bromsklossen som håller fast den. Detta är troligtvis problemet

Mvh

Det är yttresidan som slits mest Crying or Very sad
a128
Tis 11 mar 2014 12:10 Svara med citat
Jontelito skrev:
Skall göra detta så fort vädret tillåter!

Har läst på en del och att bromscylinderfett är det enda man skall använda, http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreservdelar/Bromssystem/Bromshydr aulik/Bromsok/Bromscylinderfett-361826/

Skall prova detta och se om det blir bättre Smile

mekonomen har en stor tub för resp 45 och 69

art-nr 41-RG17 samt 41-RG4

men den för 20:- på biltema har troligen pip

ett kryddmått under dammskyddet är lagomt Dancing

Jontelito
Tis 11 mar 2014 12:14 Svara med citat
a128 skrev:
mekonomen har en stor tub för resp 45 och 69

art-nr 41-RG17 samt 41-RG4

men den för 20:- på biltema har troligen pip

ett kryddmått under dammskyddet är lagomt Dancing

Bör inte skilja allt för mycket mellan mekonomens och biltema väl? Ska köpa nya monteringsdetaljer då jag tror att det kan vara problemet också då jag fick "tvinga" in ena klossen för att få den att passa i glidskenan.. detta slog mig i morse att jag hade problem med det vid montering, crossedfingers att det är rätt sida, annars smörjer jag upp och provar Smile
Jontelito
Tis 11 mar 2014 18:57 Svara med citat
Hjälp!

Jag blir inte klok på detta att ena sidan ligger ann på skivan..

Idag köpte jag bromscylinderfett, http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreservdelar/Bromssystem/Bromshydr aulik/Bromsok/Bromscylinderfett-361826/
Ny monteringssats http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreservdelar/Bromssystem/Bromsfrik tion/Monteringssats-bromsbelagg/MONTERINGSSATS-BROMSBELAGG-592266/

Tog isär allt, filade på bromsoks hållaren(?), satte dit de nya monteringsdetaljerna, monterade ihop, skivan blev fortfarande varm, så detta är vad jag gjort:

Rengjort allt
Smort handbroms mekanismen
Fettat och motionerat kolven, in/ut 7-8gånger

Tog bilen för en sväng, bromsade INGENTING = kallskiva, bromsade med FOTbroms = ljummen skiva, lika på båda sidor, drog enbart handbroms efter det, lika mycket värme igen på båda sidor, NICE tänkte jag.. då funkar det, drog handbroms och bromsade på samma "runda", åkte hem.. vänster skiva är mycket varmare än höger.. JAHA?

Ställde ner bilen en stund, helt kalla skivor, åkte 3km bromsade med vanliga fotbromsen löst = kalla skivor, tog motorvägen hem, bromsade hårt på påfarten, sedan åkte jag 7km, bromsade vid avfarten, åkte försiktigt sista biten, bromsade och körde in på parkeringen = varm vänster skiva, ljummen högerskiva..

Vad kan felet vara? kan ju varken lokalisera felet till bu eller bä?
a128
Tis 11 mar 2014 19:28 Svara med citat
Dålig bromslang ? kolla efter bulor på dessa,det kan göra att bromsen inte släpper efter inbromsning

om det går trögt att få ditt klossarna så måste man kanske rengöra, men även fetta in dessa glidytor med aluminiumpasta

Jontelito
Tis 11 mar 2014 19:59 Svara med citat
a128 skrev:
Dålig bromslang ? kolla efter bulor på dessa,det kan göra att bromsen inte släpper efter inbromsning

om det går trögt att få ditt klossarna så måste man kanske rengöra, men även fetta in dessa glidytor med aluminiumpasta

Såg inga bubblor och slangen är fräsch.. klossarna har lätt att röra sig i glidytorna som är smörjda med kopparpasta
a128
Tis 11 mar 2014 20:04 Svara med citat
[quote="Jontelito"]Såg inga bubblor och slangen är fräsch.. klossarna har lätt att röra sig i glidytorna som är smörjda med kopparpasta[/quot

kopparpasta är inte bra om det finns detaljer gjorda i aluminium då denna kombination korroderar av vägsaltet, därav nämnda aluminiumpasta Evil or Very Mad

Jontelito
Tis 11 mar 2014 20:08 Svara med citat
[quote="a128"]
Jontelito skrev:
Såg inga bubblor och slangen är fräsch.. klossarna har lätt att röra sig i glidytorna som är smörjda med kopparpasta[/quot

kopparpasta är inte bra om det finns detaljer gjorda i aluminium då denna kombination korroderar av vägsaltet, därav nämnda aluminiumpasta Evil or Very Mad

Ajdå, alltid kört kopparpasta och det var okej tyckte vag, men det är inte så mycket pasta kvar efter alla på och av monteringar Wink la dit lite kolvsmörjmedel!
Jontelito
Ons 12 mar 2014 15:51 Svara med citat
Har varit ute och åkt lite idag, ligger inte ann ifrån en början utan när man bromsat hårt en eller två gånger så ligger det ann en liten stund, kan det vara rost så jag ska RENOVERA oket eller ska man köpa nytt, eller kan det vara dålig bromsslang ändå?
cire17
Passat 5 1,8T-99 Ort: Nyköping
Ons 12 mar 2014 20:28 Svara med citat
Det är ju glidkolvsok!! kolla så att inte pinnarna som oket ska "glida" på kärvar.. går igenom mina varje år! hade det där problemet förut men det är borta nu!! där brukar det kunna gå riktigt segt!!

Eat, Sleep and drive!
Jontelito
Ons 12 mar 2014 20:30 Svara med citat
cire17 skrev:
Det är ju glidkolvsok!! kolla så att inte pinnarna som oket ska "glida" på kärvar.. går igenom mina varje år! hade det där problemet förut men det är borta nu!! där brukar det kunna gå riktigt segt!!

De går sålätt så, rikligt med smörj och gos & hela och rena gummibälgar.. har pratat med vag och jag har gått igenom allt de skulle gjort och mer där till Confused
a128
Ons 12 mar 2014 20:33 Svara med citat
Själva glidpinnen använd bromcylinderpasta, gängorna och övriga delar aluminiumpasta, om kolven är svår att trycka in kan det vara ett tecken på taskig bromsslang

det är sällan oket behöver renoveras/packas om, om dammskyddet är helt

Jontelito
Ons 12 mar 2014 20:38 Svara med citat
a128 skrev:
Själva glidpinnen använd bromcylinderpasta, gängorna och övriga delar aluminiumpasta, om kolven är svår att trycka in kan det vara ett tecken på taskig bromsslang

det är sällan oket behöver renoveras/packas om, om dammskyddet är helt

Det är bromscylinderpasta/torrfett som är vid glidpinnen..

Det är inga problem att skruva in kolven, enda är när kolven är ganska långt utpressad så är det lite trögt, men kolven är ju aldrig så långt utpressad, och när man kommer inåt är det inga som helst problem, bara att snurra och kolven går inåt..

Har läst att man kan pressa kolven, och när det tar emot så släpper man upp nippeln så man släpper på trycket, går inte klossarna tillbaka då så kan det vara en dålig bromsslang..

men hur ofta är det bromsslangen som det är fel på?
cire17
Ons 12 mar 2014 20:42 Svara med citat
Man MÅSTE skruva/pressa in kolvarna!!

Eat, Sleep and drive!
Jontelito
Ons 12 mar 2014 20:44 Svara med citat
cire17 skrev:
Man MÅSTE skruva/pressa in kolvarna!!

Hehe jadå, givetvis skruvar jag kolven Smile http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreservdelar/Bromssystem/Bromshydr aulik/Bromsok/Bromskolvsverktyg-5-delar-191424/
cire17
Ons 12 mar 2014 20:48 Svara med citat
Jag tkr du ska kolla upp glidpinnarna innan du börjar riva bromsslang!!!Smile

Eat, Sleep and drive!
Jontelito
Ons 12 mar 2014 20:49 Svara med citat
cire17 skrev:
Jag tkr du ska kolla upp glidpinnarna innan du börjar riva bromsslang!!!Smile

Som jag skrev så glider de utan några som helst problem in och ut Thumbs up
cire17
Ons 12 mar 2014 20:51 Svara med citat
Oj, ja du ser!! ursäkta!!

Eat, Sleep and drive!
Jontelito
Tor 13 mar 2014 20:21 Svara med citat
Hallå ja!

Då har jag meckat ännu en dag och vad jag tror utan framgång..

Idag har jag smort upp styrpinnarna som förövrigt ser helt okej ut, men nu är de extra smorda, kollade så kolven pressas tillbaka efter tryck, och det gör den, både med handbroms och vanlig broms så går kolven själv tillbaka 1-2mm (detta bör väl räcka för att släppa emot liggande klossar?)

Jämförde båda sidor och när bilen står på bockar så ligger höger sida ann mer än vad vänster sida ligger ann, så att värmeutvecklingen är större på vänster sida är jäkligt konstigt.. jag börjar tro att det enbart är JAG som är för mycket perfektionist?

Jag bifogar en film, fråga gärna om det är oklarheter annars se nedan och säg vad ni tycker/tror:
http://youtu.be/UCjNK7TP59U

Ska ta med mig en stektermometer ut imorgon och se vilken temp skivan kommer upp i..
valp2k
Golf 4 2.8 4M/R32/TDI 4M Ort: Piteå
Fre 14 mar 2014 1:17 Svara med citat
Inga vibrationer när du bromsar av skivorna då?
Jontelito
Fre 14 mar 2014 9:01 Svara med citat
valp2k skrev:
Inga vibrationer när du bromsar av skivorna då?

Nej, ingenting.. hur fint som helst!

Kan det vara så att ena bromsoket har mer bromskraft bak och att när jag bromsar vanligt så slår det till mer än andra sidan och därför blir det varmare?
Save
Ingen VW Ort: Utomlands
Fre 14 mar 2014 15:45 Svara med citat
Såg på filmen och ser inte något fel där. Att klossarna ligger emot lite är helt normalt när man snurrar på hjulet.

Hur långt har du kört bilen sen bytet? Nya klossar har också en inkörningsperiod för att de ska slita in sig. Sen vid fotbromsning används frambromsen mer än bak, annars kan bla luft i systemet göra bromsverkan ojämn.

Om bilen inte går tungt eller det är enorm skillnad så skulle jag köra en lägre sträcka ,ett par mil och kontrollera igen. Det blir varmt när du bromsar. Om bromsen ligger an brukar hela fälgen bli varm, skivan går inte att röra då.
Jontelito
Fre 14 mar 2014 15:48 Svara med citat
Har ju inte kört så långt sedan bytet, kanske 5mil högst.. så jag får hoppas att det kan vara något sådant, att de måste slitas ner lite innan det blir optimalt..

Varför jag nojjar är för att det är skillnad på vänster och högersida, hade båda varit lika varma efter div. bromsar/körningar så hade jag inte brytt mig..

Sen som du säger, de blir ju inte varmt så varken OKET eller fälgen blir varm, så det är kanske 80grader, varmt så man inte vill ta på det iallafall, men varmt så man kan känna utan att bränna sig..
Sida 1, 2  >