Tja någon som kan svara på eller vet hur man kan fixa till växlingsindikator som lever sitt egna liv. Den vill att man ska ha typ 1 an i 25-30 km och 4an i 80-120 detta fel kommer och går. Bilen är en bluemotion med 3000 mil .
Hej, jag har också en Bluemotion-08 som jag kört 4000 mil med. Detta fel kommer ock går, jag har inte fått någon bra förklaring varför detta händer. Det jag har märkt ibland är att den vill att man har i en lägre växel hur fort man än kör.
Femte växel fungerar för mig över 70 men ska jag göra en snabb omkörning så lägger jag in 3:an, den drar bra till 120.
Jag kan tillägga att jag har satt in Dieseltrim så jag får mer kraft på lägre varv och bilen drar minst lika lite bränsle.
Hej jag har också en bluemotion 09a som också vill att jag ska växla ner ibland men jag har för mig att jag har läst någonstans att det är för att den behöver mer varv vid dom tilfällena den rensar partikelfiltret vilket värkar logiskt i mina öron.
Hej
Jag har en Golf 5 Variant Bluemotion diesel 09 och jag har också samma problem då och då med växlingsindikatorn. En dag så vill den hela tiden växla ner, både fram och tillbaka från jobbet. Och nästa dag tillbaka som den ska vara
Men kan det stämma att motorn vill ha högra varv då och då för att städa undan i partikelfiltret eller något annat skäl?