Önskar tips på vilken felkodsavläsare jag kan köpa och var till min bil?
Hittat denna för 189:- men ingen susning om den funkar med just min motor/dator?
Tips tack!
Nu är visserligen Uwe på f.d. VAG-Com, numera VCDS partisk i ärendet eftersom han vill sälja sina egna interface och programvara, men kika på jämförelsen här nedan! Två olika generella OBDII-läsare för alla bilar (typ ELM och U281) hittade inga fel på en 2000 GTI 1.8T, VCDS hittade 10 fel. Förvisso ganska stor skillnad på en ELM för 189 kr eller en VCDS för ~3000 kr. Men det är fort intjänat om man slipper skicka bilen till verkstad för små enkla skitfel typ trasig ABS-sensor. Tänk på att en ELM bara hittar fel i motorstyrenheten. Inte ABS, airbag, klima, automatlåda, c-lås eller nåt annat. VCDS scannar allt i hela bilen.
Jo detta är ju som vanligt att man får det man betalar för och var och en får ta ställning till om det är värt slantarna att skaffa lite värre diagnostik verktyg.
Har själv (som hobbymekaniker) dragit lite på att skaffa VCDS som i dom flesta fall inte bara fixar VAG bilar utan dom flesta andra märken med, dock då i regel endast motorsidans felkoder.
Men för att bara kunna kolla av motorsidans felkoder duger nära på vilken billig läsare som helst...