Forum - Golf 5 (04-08) - Motorlampan lyser; Felkoder; P2096 & P2195

ultrAslan
Golf 5 1.6 -05 Ort: Botkyrka
Sön 16 mar 2014 22:55 Svara med citat
Tjenare,
Har problems med min golf tror att detta är ett vanligt fel men kanske kan få hjälp utav er då de åtgärderna jag gjort inte löst problemet Crying or Very sad !!

P2096: Post Catalyst Fuel Trim System Too Lean bank1. = Bränslemängdsanpassning efter katalysator, cylinderrad 1- för mager katalysator, avgasläckage.

P2195: O2 Sensor Signal Stuck Lean bank1 Sensor1. = Uppvärmd lambdasond 1, cylinderrad 1- signalen fastnat i mager läge uppvärmd lambdasond, bränsletryck insprutare, insugsläcka.

Åtgärder jag gjort;
Bytt kamrem (16500mil) då en bilmekaniker sa att cylinder 1 går ojämt (enligt hans dator). Han misstänkte då att kamremmen kanske har monterats lite fel på kugghjulen. Samt stor service då jag bytte tändstift och hela rubbet.

Bytt o2 sensor, lambdasond 1 och 2

Bytt tändspole

Testat STP injection cleaner ett antal gånger.

Det som händer är att motorn känns ojämn små ryckningar, vid tomgång så känns det som knackningar, skakningar.
Bränsleförbrukningen är hög.

Postar morgondagen en youtube klipp som jag ska försöka lägga upp när jag låter motorn gå, så kanske ni kan höra vad som händer..

Hoppas någon där ute i detta forum kan hjälpa mig då jag slutat lita på alla bilmekar.. Liar Liar
etanol
Sharan VR6 4motion -04 Ort: Tierp
Mån 17 mar 2014 18:07 Svara med citat
Synd där att tilliten fått sig en törn mot bilmekare överlag och man ska veta i dessa sammanhang att det är rätt svår felsökta fenomen. Think
Men det finns så ingen avgasläckage framför allt innan lambdasonderna. Till så ingen insugsläcka heller finns?

För att helt utesluta kamremsfel så bör dess märkningar kontrolleras även om det rent praktiskt låter lite långsökt att då endast en cylinder misständer.
Du har inte fått någon avgastest utfört där avgasvärdena med säger en hel del i felsökningen.

Jo ett ljudklipp skulle med kunna ge en hel del på vägen. Thumbs up
ultrAslan
Golf 5 1.6 -05 Ort: Botkyrka
Mån 17 mar 2014 22:53 Svara med citat
Nu har jag filmat motorn med mobilen man hör ljudet bättre än vad det låter. På riktigt låter det inte så som det gör på filmen. Bara så ni vet koncentrera er på skakningen och ojämnheten; https://youtu.be/Oa_f9S7MsuM