iRunfast
Golf 5 1.6 Ort: Sollentuna |
| Sön 16 mar 2014 12:01 |
|
Hej,
Söker på detta sätt en händig person att felsöka/meka vår andrabil, Golf V 1,6 -05 (11.800mil).
Har efter en hel del googlande förstått att det är fel på den sekundära luftpumpen i min Golf. Högt vinande ljud vid kallstart betyder att pumpen läcker (åtgärdas enkelt med nya skruvar + brickor), man behöver nödvändigtvis inte byta pumpen utan det kan vara en slang som är trasig/läcker, inte sitter på plast samt att det kan bero på själva pumpen som läcker lite skarvarna. Önskar alltså lite hjälp att få detta felsökt och åtgärdat av händig person/bilmek i Sollentuna med omnejd. Varken kan eller vill själv.... vägrar åka till VW-verkstad och bli skinnad för detta.
Om du hjälper mig får du naturligtvis ersättning.
Tveka inte att kontakta mig, jag blir superglad!
PM'a eller maila (robert@irunfast.se)
Tack på förhand!
(Jag är i behov av hjälp så länge jag inte anger något annat).
Senast ändrad Tor 17 apr 2014 16:43, ändrad totalt 1 gång
|
|
henkebenke
Golf 5 1.6 -06 Ort: Helsingborg |
| Tis 18 mar 2014 11:09 |
|
| Hade samma problem för ett par veckor sedan. Ryck av motorkåpan så sitter den på höger sida framför motorn. På min hade bara slangen lossnat vilket var lätt åtgärdat.
|
|
iRunfast
| Tis 18 mar 2014 13:10 |
|
Underbart, kollar på en gång när jag kommer hem. Motorkåpan, är det den som det står 1,6 på, sitter i mitten av motorn?
Förlåt min okunskap men är helt ointresserad av vad som finns under motorhuven
|
|
henkebenke
| Tis 18 mar 2014 13:25 |
|
| Ja, en plastkåpa som sitter fast med gummipluppar, så det är bara att rycka bort den med lagom mycket våld.
|
|
iRunfast
| Tis 18 mar 2014 16:36 |
|
Fifan henkebenke, jag ska bli bilmek i mitt nästa liv. You saved my day, under kåpan satt en luftslag lös, klick så var problemet löst! I love ju man! Tack tack tack!!!
(för några dagar sedan tändes symbolen för avgasrening/kat, kan det finnas ett samband? Bilen startar nu som vanligt utan vinande ljud men med symbolen tänd. Jag har kört kanske 30mil under ett par veckor med luftslangen av/vinande ljudet, kan det ha orsakat att symbolen tänts/något annat pajjat till följd av fel luftmängd vid start?) Du kanske inte kan svara på det men det kostar ju inget att fråga. Hursomhelst är jag dig evigt tacksam för tipset!
|
|
iRunfast
| Tis 18 mar 2014 16:37 |
|
Fifan henkebenke, jag ska bli bilmek i mitt nästa liv. You saved my day, under kåpan satt en luftslag lös, klick så var problemet löst! I love ju man! Tack tack tack!!!
(för några dagar sedan tändes symbolen för avgasrening/kat, kan det finnas ett samband? Bilen startar nu som vanligt utan vinande ljud men med symbolen tänd. Jag har kört kanske 30mil under ett par veckor med luftslangen av/vinande ljudet, kan det ha orsakat att symbolen tänts/något annat pajjat till följd av fel luftmängd vid start?) Du kanske inte kan svara på det men det kostar ju inget att fråga. Hursomhelst är jag dig evigt tacksam för tipset!
|
|
etanol
Sharan VR6 4motion -04 Ort: Tierp |
| Tis 18 mar 2014 16:41 |
|
Jo efter att själv varit bilmekaniker i runda 27 år så ha det väl överlag varit ett förhållandevis trevligt yrke,,,
Visst detta etta fenomen kan mycket väl orsakats av nämnda lösa luftslang varit lös, om nu med symtomen inte återkommer.
|
|
iRunfast
| Tis 18 mar 2014 17:30 |
|
Det lyser fortfarande efter att slangen är på, har dock bara startat bilen inte kört något...
Kan ju hända att symbolen släcks när jag kört lite?
|
|
henkebenke
| Tis 18 mar 2014 18:48 |
|
| Kul att kunna hjälpa till. Lampan har troligen tänts pga detta, om du har tur så slocknar den efter att ha kört några mil. Men man kan få backning hos bilprovningen ändå om en permanent felkod har satts. Råkade ut för det när jag kört på etanol länge och sen gick över på bensin i god tid före besiktningen. Men trots att lampan hade slocknat så fanns det en felkod jag fick underkänt för.
|
|
iRunfast
| Tis 18 mar 2014 19:07 |
|
Tack för tips, grymma ni är!
|
|