Jontelito
Ingen VW Ort: Kil |
| Lör 08 mar 2014 15:24 |
|
Hej,
Jag har fått ett missljud ifrån vad jag tror är spännrullen, sprutar jag ner lite smörjolja så tystnar det för 10sek och kommer sedan tillbaka, även spännrullen är lite blåaktig så lite väl mycket värme tror jag har utvecklats = dåligt lager?
Dock så händer det att det inte låter alls, men det är nog dags att byta remmen oavsett, 15 000mil och inget tecken på en bytt drivrem..
Video: http://youtu.be/yhs6jujorJw
Har hittat dessa som jag tänkte lägga en beställning på, bra eller dåligt?
http://www.mister-auto.se/sv/flersparsremssats/skf-vkma-31207_g542_a05 0VKMA!31207.html
EDIT: Formumet lägger till ett mellanslag mellan _a05 0VK..
ligger iaf under: Bildelar › VOLKSWAGEN GOLF IV (1J1) 1.6 16V (105Hk) › Flerspårsremssats › SKF - VKMA 31207
Finns att få billigare men detta är ju ändå SKF och det känns bra i hjärtat
Kan någon bidra med tips på hur man skall gå tillväga?
tar jag innerskärmen och sedan skyddsplatsen innanför eller vart når jag lättast alla delar?
Mvh
Jonas
|
|
pervokris
Scirocco R -2016 Ort: Göteborg |
| Lör 08 mar 2014 17:42 |
|
Det går att göra utan att plocka ner innerskärmen. Om det har börjat låta så är det nog läge att byta spännrullen då lagret håller på att ge upp. Mitt råd är att beställa en ny spännrulle på tyska eBay (spannrolle) och bara rullen och inte hela rullen med spännarm.
Spännarmen har en liten utstickande del på ovansidan som man kan ta tag i med en skiftnyckel samt ett spår där man får in en grov spik.
Avlasta remmen genom att dra med skiftnyckeln och tryck sedan igenom spiken så kann du lossa remmen. Spännrulle med spännarm sitter med tre skruvar som man lätt kan lossa. Därefter byter du rullen och monterar tillbaka allt igen. Kan vara lite knepigt att få på allt men det går.
|
|
Jontelito
| Lör 08 mar 2014 17:57 |
|
Så jag behöver inte den sista rullen som ingår i kittet?
1 x Spännrulle, kuggrem
1 x Styrrulle, flerspårsrem
1 x Flerspårsrem
Alltså styrrullen?
På tyska ebay, är det vilken som helst av spännrullarna eller vilken diameter skall de ha?
|
|
Golfnejtack
Golf 4 1.6 kombi Ort: Tyresö |
| Lör 22 mar 2014 12:34 |
|
| Skruva bort motorplastluckan, spänn upp remspännaren med en spik, skruva bort plastluckehållaren och sedan remspännaren. Byt rulle och rem, skruva till baka och sälj bilen.
|
|
Jontelito
| Lör 22 mar 2014 12:36 |
|
| Golfnejtack skrev: | | Skruva bort motorplastluckan, spänn upp remspännaren med en spik, skruva bort plastluckehållaren och sedan remspännaren. Byt rulle och rem, skruva till baka och sälj bilen. |
Kanon, två frågor.. vad är plastluckehållaren? Och varför skullr jag vilja sälja en sån fin bil?
|
|
Golfnejtack
| Lör 22 mar 2014 12:55 |
|
Det är själva huven eller skyddet till motorn jag menar. Det var lättmeckat och allt jag behövde var en 10:ans nyckel.
Jag blir tokig på min golf... Allt pajjar på den efter 15000 mil, hjullager, båda styrlederna, plus en massa annat som jag glömt nu. Bilen tål inte mig och jag tål inte den. Vad det gäller hästkrafter så måste man syftat på shettlandsponny för vilket jävla ök att åka i. Att man sedan inte får plats i skiten är en annan faktor, att jag får den att snitta 1,1 liter milen efter 2 års statistik är en annan.
Fast egentligen beror det hela nog på att jag gjorde bort mig och fick ta över frugans bil när vi sålde min kära Chrysler voyager, som iofs är en ännu värre servicehistoria eftersom automatlådan naturligtvis pajjade. Men Chryslern hade något som golfen saknar. Själ...
|
|
Golfnejtack
| Lör 22 mar 2014 12:58 |
|
PS.
På vänster sida sitter en plåtpryl som håller i plastskalet för motorn. Det är nog den du frågar efter. Skruvar man bort den är det en bult kvar till vänster av motorn. Det är spännrullens sista skruv.
|
|
Golfnejtack
|
Jontelito
| Lör 22 mar 2014 16:13 |
|
Jaha nu är jag nog med! Jag köpte hem hela kittet ifrån mister auto för 745kr (artnr: VKMA 31207), känns bra i hjärtat att byta mer än vad som behövs
|
|
Golfnejtack
| Lör 22 mar 2014 18:31 |
|
Det är nog en bra idé.
Lycka till.
|
|