maerta
Sharan 2.0 -16 Ort: Göteborg |
| Mån 10 mar 2014 10:16 |
|
Hej!
Jag har en volkswagen golf IV-98 som funkar prima, bortsett från låsen. Låset i vänster framdörr har aldrig funkat då bilen varit i min ägo (sen förra sommaren), nyckeln bara roterar i låset och det finns inget motstånd i själva låset. Däremot har låset i höger framdörr fungerat fint och öppnat och låst alla dörrar. Den senaste tiden har detta låset också börjat strula och det blir trögare och trögare att vrida om nyckeln. Vad beror detta på?
Dessutom har bakluckan slutat att öppna sig efter vintern i samband med att man låser upp bilen. Jag får helt enkelt inte upp bakluckan. Hur kan jag lösa detta på ett enkelt sätt?
Det ska sägas att jag är totalt okunnig när det kommer till bilar. Däremot är jag inte gjord av pengar så det vore fint om man kunde fixa vissa saker på egen hand. Men är det VW-service som gäller, vad tror ni det kan kosta att byta alla låsen?
Mvh Martin
|
|
fredde94chr
Golf 4 GTI-99 Ort: Lund |
| Tis 11 mar 2014 18:38 |
|
| maerta skrev: | Hej!
Jag har en volkswagen golf IV-98 som funkar prima, bortsett från låsen. Låset i vänster framdörr har aldrig funkat då bilen varit i min ägo (sen förra sommaren), nyckeln bara roterar i låset och det finns inget motstånd i själva låset. Däremot har låset i höger framdörr fungerat fint och öppnat och låst alla dörrar. Den senaste tiden har detta låset också börjat strula och det blir trögare och trögare att vrida om nyckeln. Vad beror detta på?
Dessutom har bakluckan slutat att öppna sig efter vintern i samband med att man låser upp bilen. Jag får helt enkelt inte upp bakluckan. Hur kan jag lösa detta på ett enkelt sätt?
Det ska sägas att jag är totalt okunnig när det kommer till bilar. Däremot är jag inte gjord av pengar så det vore fint om man kunde fixa vissa saker på egen hand. Men är det VW-service som gäller, vad tror ni det kan kosta att byta alla låsen?
Mvh Martin |
Runt 1000kr för alla lås om du hittar billiga, eventuellt tar från skroten, sen är det ju jobbet också. Lås mekanismer kostar cirka 250kr på ebay. Låset kan kanske bero på att "pinnen" från låset till låsmekanismen har gått av..
|
|
Den lilla golfen
Golf 4 1,9 Var. 4-mo -02 Ort: Mora |
| Tis 18 mar 2014 11:52 |
|
Det beror helt på vad det är med låset. Har bytt cylinder för 2500:- på verkstad (om jag minns rätt) men senast låset klappade ihop ville dom ha 5000:- för det var fler grejor dom ville byta.
Problemet beror nog tyvärr på att låsen klappar ihop på denhär modellen. Är inne på min andra Golf IV och bytte förardörrens cylinder på den förra, samt att passagerardörrens lås inte fungerade alls. Den nuvarande har jag bytt bakluckans låscylinder på, förardörren är delvis kass och passagerardörrens likaså...
|
|
Alcohol96
Vento 1.8 -95 Ort: Varberg |
| Tis 18 mar 2014 12:28 |
|
Hejsan, har för mig det ser likadant ut på den polo'n jag fixade samma fel på nydligen.
Inne i låset på förarsidan så har troligen en av delarna gått av (väldigt vanligt) som är väldigt simpel att byta ut och inte kostar många kronor så jag hade rekommenderat att antingen plocka ner det och fixa det eller installera fjärrlås om det inte redan finns, tips på billiga fjärrlås kit finns inne i golf 3 delen av forumet, går att köpa så det ser exakt ut som golf 4 nycklarna med.
Du kan testa smörja höger lås och se om det blir bättre, men rekommenderar att göra ngt av ovanstående.
Bagageluckan kan vara så simpelt att det är en kabel som gått av (väldigt vanligt), kabelstammen brukar gå på vänster sida i bagegeluckan och in i bilen på ovansidan längs med luckan, kontrollera runt om där alternativt kontrollera säkringarna. (ger du mig reg nr så kan jag kontrollera vilken säkring det är om du inte kollar detta i informations boken.
Mvh
|
|
Forumet för oss som älskar Volkswagen
|