Forum - Golf 5 (04-08) - Felkod P0016 vevaxelläge -kamaxelläge

Freddie_nr1
Golf 5 1.6 Ort: Stockholm
Ons 02 apr 2014 13:56 Svara med citat
Kan nån hjälpa en total värdelös bilägare med hjälp. Har en golf 1,6 fsi -04. Besiktades den för 3 veckor sen och fick en 2a på ( Felkod P0016 vevaxelläge -kamaxelläge felaktigt förhållande ( bank 1 givare A)
Vad betyder detta? Vart kan jag handla och hur mycket kostar det ? Har en kille som gör det billigt (gratis) men behöver del/delar .. Snälla hjälp mig haha!
etanol
Sharan VR6 4motion -04 Ort: Tierp
Ons 02 apr 2014 16:48 Svara med citat
Bästa i sådana lägen att först låta nollställa den felkoden för att sedan köra ett tag för att se om den felkoden åter sätts. För det förekommer att det finns så kallade "spökkoder" som med kan ställa till det.

Annars är det väl motorkoden BAD för den modellen?
Som i så fall har en kamaxelsensor och i Mecas fall tex ser ut som så: http://catalog.meca.se/ProductSheet.aspx?Article_ID=2061071&CarReferen ce_ID=3166&CategoryType_ID=1 . Smile
Freddie_nr1
Golf 5 1.6 Ort: Stockholm
Ons 02 apr 2014 19:16 Svara med citat
etanol skrev:
Bästa i sådana lägen att först låta nollställa den felkoden för att sedan köra ett tag för att se om den felkoden åter sätts. För det förekommer att det finns så kallade "spökkoder" som med kan ställa till det.

Annars är det väl motorkoden BAD för den modellen?
Som i så fall har en kamaxelsensor och i Mecas fall tex ser ut som så: http://catalog.meca.se/ProductSheet.aspx?Article_ID=2061071&CarReferen ce_ID=3166&CategoryType_ID=1 . Smile

Tja. Har raderat fel minnet 3 gånger men efter jag startat bilen 2 gånger startar den igen. Får kolla på meca. Läste något om 3-4 tusen men orkar inte kasta ut för mycket pengar haha Smile
a128
Golf 6 CAXA /MQ200 Ort: Karlskrona
Tor 03 apr 2014 22:01 Svara med citat
Uttöjd kamkedja som kuggat över ?
vanligt om man kör för länge på samma olja
samma kedja som Tsi 1,4

En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
graul
VW Corrado Mk4,S3,b5,B5,b6 Ort: Stockholm
Sön 06 apr 2014 18:24 Svara med citat
Dom koderna tyder på kamkedjeförlängning. Kör inte bilen mer än till närmsta vw. Risken är att motorn havererar.