Forum - Golf 3 (92-99) - Byta mätarhus, frågor!

kanal_digital
Golf 2 lågmilare Ort: Ystad
Fre 04 apr 2014 12:16 Svara med citat
Min hastighetsmätare rör inte sig, verkar vara den mojäng till fjäder som har gjort sitt..

Bild

Om jag byter mätarhus, vilka mil visar display:en då, bilen eller mätarhusets?

Och är det något speciellt hus man ska leta efter eller passar alla från 92 till 98 från 1,6or till Gti 8v typ?

Mvh
Alcohol96
Vento 1.8 -95 Ort: Varberg
Fre 04 apr 2014 12:39 Svara med citat
Hejsan, den visar mätarens mätarställning och inte bilens så är bra att skriva ner i service boken vad den gamla står på när den bytes och vad den nya står på när den monterades.

Jag är rätt säker på att dem alla ska passa
kanal_digital
Golf 2 lågmilare Ort: Ystad
Fre 04 apr 2014 13:26 Svara med citat
Okej, då blir det att köpa en med liknande mätarställning eller mer så det inte blir klydd.

Såg att stod på ett par ställa ABS på huset, det kanske är viktigt att få ett som har de komponenterna gemensamt annars har kanske ABS- trådarna i kontakt-stycket ingenstans att kopplas ihop med? ...bara en fundering...

Tack så länge!
Petta
Golf 4 1,6 16v -02 Ort: Finspång
Fre 04 apr 2014 14:00 Svara med citat
Med all säkerhet är de hastighetsmotorn som gett upp.

De finns 3 olika tillverkare av mätarhus till Golf 3:

* VDO

* Motometer

* ¨TRW

Kolla vad de står för artikelnummer på din Regular Smiley

I like how Petta is building the ultimate mk3 out of all the best bits that VW supplied for it!
kanal_digital
Golf 2 lågmilare Ort: Ystad
Fre 04 apr 2014 14:10 Svara med citat
Nej det är fjädern som ska mjukt få nålen att gå tillbaka som strular. För det fungerar om man bänder fram tavlan så de blir glapp. Men det fungerar inte sedan när den ska skruvas ihop.

Motometer står det ju på bilden ovan, är detta en sådan då eller vad menar du?

Lappen med artikelnr är så gammal så inget syns på den, men finns VW ovh 5411004600 på ett ställe,
6098 , 271192, på ett, 53923247 på ett, 1H6919033E och under de 616055 3003...några av alla nummer jag hittar Wink
Petta
Golf 4 1,6 16v -02 Ort: Finspång
Fre 04 apr 2014 14:17 Svara med citat
Http://www.tegnaby.bildelsbasen.se/?link=item&searchmode=3&query=1H691 9033E.1,8%20I&post_id=25416912 Wink

Var glad att du inte hade samma problem som mej Razz Min ena display börjar kristallerna flyta ut lite i övre kanten.

Har oxå Motometer - kruxet är dock. hitta ett mätarhus med silvriga (inte vita) mätartavlor till en 16v (fanns endast på 20 Jahre och Colour concept). De modeller de gjordes minst av... men jag lyckades Very Happy

De går att ställa om mästarställningen. Vet inte hur. Men sök lite Wink

I like how Petta is building the ultimate mk3 out of all the best bits that VW supplied for it!
kanal_digital
Golf 2 lågmilare Ort: Ystad
Fre 04 apr 2014 14:21 Svara med citat
Snabbare än blixten, tack för tipsen Petta!

http://www.bildelsbasen.se/se-sv/VW/VW-GOLF-III/1992_1997/Instrument-& -Str%C3%B6mst%C3%A4llare/Hastighetsm%C3%A4tare/Alla/ID-14842991/?page= 1&county_id=12

Denna verkar var lik min, kan det vara en sådan man ska ha? Smile Jag vill ha original, inga vita mätaretavlor och neonfärgade visare Hehe
r o l l e
Ingen VW Ort: Stockholm
Fre 04 apr 2014 20:26 Svara med citat
kanal_digital skrev:
Okej, då blir det att köpa en med liknande mätarställning eller mer så det inte blir klydd.

Såg att stod på ett par ställa ABS på huset, det kanske är viktigt att få ett som har de komponenterna gemensamt annars har kanske ABS- trådarna i kontakt-stycket ingenstans att kopplas ihop med? ...bara en fundering...

Tack så länge!


Det blir inget klydd eller kludd eller shajse om det är mindre miltal på nya mätaren, eller till och med noll mil.

Enda fallet du kan få någon typ av problem är om du säljer bilen veckan efter och påstår att den gått betydligt mindre mil än vad bilen gått, om du bara meddelar att du inte vet hur långt bilen gått men mätaren står på xxxxx så är det helt riskfritt.

Det är inte olagligt eller ens oetiskt att byta mätare på en 20 år gammal bil och inte matcha körsträckan på de olika mätarna.
Petta
Golf 4 1,6 16v -02 Ort: Finspång
Fre 04 apr 2014 20:45 Svara med citat
r o l l e skrev:
Det blir inget klydd eller kludd eller shajse om det är mindre miltal på nya mätaren, eller till och med noll mil.

Enda fallet du kan få någon typ av problem är om du säljer bilen veckan efter och påstår att den gått betydligt mindre mil än vad bilen gått, om du bara meddelar att du inte vet hur långt bilen gått men mätaren står på xxxxx så är det helt riskfritt.

Det är inte olagligt eller ens oetiskt att byta mätare på en 20 år gammal bil och inte matcha körsträckan på de olika mätarna.



Är de så ? För jag blev tvungen att byta mätarhus på en gammal golf 2 jag hade. Då var jag tvungen att ringa mitt försäkringsbolag och tala om nya mätarställningen. Men har man trafikförsäkring spelar de kanske ingen roll, men så fort du kommer upp i halvförsäkrting spelar de roll. Jag som har helförsäkring och försäkrat för 2500 mil om jag skulle vara med en krock å de visar sej att min bil gått mer än så kan jag bli utan ersättning och betalningsskyldig.

Kanal_digital: Är de bara samma artikelnummer så är de samma Razz 1H6919033E Var oxå här glad att du inte behöver ett ABS styrdon ^^ jag trodde att de räckte med att ta ett från samma årsmodell.... artikelnumret måste vara EXAKT. hitta 3 stycken på bildesbasen. Blev tillslut en från en SEAT.

Summasummarum, stämmer bara artikelnumret övresn med de du har och de dom säljer är de exakt samma Regular Smiley

I like how Petta is building the ultimate mk3 out of all the best bits that VW supplied for it!
r o l l e
Ingen VW Ort: Stockholm
Fre 04 apr 2014 20:49 Svara med citat
Petta skrev:
Är de så ? För jag blev tvungen att byta mätarhus på en gammal golf 2 jag hade. Då var jag tvungen att ringa mitt försäkringsbolag och tala om nya mätarställningen. Men har man trafikförsäkring spelar de kanske ingen roll, men så fort du kommer upp i halvförsäkrting spelar de roll. Jag som har helförsäkring och försäkrat för 2500 mil om jag skulle vara med en krock å de visar sej att min bil gått mer än så kan jag bli utan ersättning och betalningsskyldig.

Kanal_digital: Är de bara samma artikelnummer så är de samma Razz 1H6919033E Var oxå här glad att du inte behöver ett ABS styrdon ^^ jag trodde att de räckte med att ta ett från samma årsmodell.... artikelnumret måste vara EXAKT. hitta 3 stycken på bildesbasen. Blev tillslut en från en SEAT.

Summasummarum, stämmer bara artikelnumret övresn med de du har och de dom säljer är de exakt samma Regular Smiley


Nu skriver du tvärtom Very Happy

Sätter du i ett mätarhus med mindre miltal än det du hade så gör du inget olagligt, om du inte påstår att bilen gått mindre än vad den gjort.
Det kommer inte bli ett problem med försäkring heller, du har ju kört mindre miltal... Men så länge du inte påstår att du kört mindre så gör du inget olagligt.

Men 20 år gamla bilar går de efter skicket, har du bytt till ett instrument som visar mer så ett köpeskvitto från skroten visar att du i alla fall köpt ett nytt mätarhus och att delar går sönder på gamla bilar händer.
Petta
Golf 4 1,6 16v -02 Ort: Finspång
Fre 04 apr 2014 21:34 Svara med citat
Jag fick mer för min pga av miltalet när de löste in den Wink

I like how Petta is building the ultimate mk3 out of all the best bits that VW supplied for it!
kanal_digital
Golf 2 lågmilare Ort: Ystad
Ons 09 apr 2014 14:07 Svara med citat
Fick tag på två olika en Motometer och en VDO. Båda fungerar finfint.
Så fick bilen 4 eller 6k mil till, valfritt, i ett nafs Hehe