kanal_digital
Golf 2 lågmilare Ort: Ystad |
| Fre 04 apr 2014 12:16 |
|
Min hastighetsmätare rör inte sig, verkar vara den mojäng till fjäder som har gjort sitt..
Om jag byter mätarhus, vilka mil visar display:en då, bilen eller mätarhusets?
Och är det något speciellt hus man ska leta efter eller passar alla från 92 till 98 från 1,6or till Gti 8v typ?
Mvh
|
|
Alcohol96
Vento 1.8 -95 Ort: Varberg |
| Fre 04 apr 2014 12:39 |
|
Hejsan, den visar mätarens mätarställning och inte bilens så är bra att skriva ner i service boken vad den gamla står på när den bytes och vad den nya står på när den monterades.
Jag är rätt säker på att dem alla ska passa
|
|
kanal_digital
Golf 2 lågmilare Ort: Ystad |
| Fre 04 apr 2014 13:26 |
|
Okej, då blir det att köpa en med liknande mätarställning eller mer så det inte blir klydd.
Såg att stod på ett par ställa ABS på huset, det kanske är viktigt att få ett som har de komponenterna gemensamt annars har kanske ABS- trådarna i kontakt-stycket ingenstans att kopplas ihop med? ...bara en fundering...
Tack så länge!
|
|
Petta
Golf 4 1,6 16v -02 Ort: Finspång |
| Fre 04 apr 2014 14:00 |
|
Med all säkerhet är de hastighetsmotorn som gett upp.
De finns 3 olika tillverkare av mätarhus till Golf 3:
* VDO
* Motometer
* ¨TRW
Kolla vad de står för artikelnummer på din I like how Petta is building the ultimate mk3 out of all the best bits that VW supplied for it!
|
|
kanal_digital
Golf 2 lågmilare Ort: Ystad |
| Fre 04 apr 2014 14:10 |
|
Nej det är fjädern som ska mjukt få nålen att gå tillbaka som strular. För det fungerar om man bänder fram tavlan så de blir glapp. Men det fungerar inte sedan när den ska skruvas ihop.
Motometer står det ju på bilden ovan, är detta en sådan då eller vad menar du?
Lappen med artikelnr är så gammal så inget syns på den, men finns VW ovh 5411004600 på ett ställe,
6098 , 271192, på ett, 53923247 på ett, 1H6919033E och under de 616055 3003...några av alla nummer jag hittar
|
|
Petta
Golf 4 1,6 16v -02 Ort: Finspång |
|
kanal_digital
Golf 2 lågmilare Ort: Ystad |
|
r o l l e
Ingen VW Ort: Stockholm |
| Fre 04 apr 2014 20:26 |
|
| kanal_digital skrev: | Okej, då blir det att köpa en med liknande mätarställning eller mer så det inte blir klydd.
Såg att stod på ett par ställa ABS på huset, det kanske är viktigt att få ett som har de komponenterna gemensamt annars har kanske ABS- trådarna i kontakt-stycket ingenstans att kopplas ihop med? ...bara en fundering...
Tack så länge! |
Det blir inget klydd eller kludd eller shajse om det är mindre miltal på nya mätaren, eller till och med noll mil.
Enda fallet du kan få någon typ av problem är om du säljer bilen veckan efter och påstår att den gått betydligt mindre mil än vad bilen gått, om du bara meddelar att du inte vet hur långt bilen gått men mätaren står på xxxxx så är det helt riskfritt.
Det är inte olagligt eller ens oetiskt att byta mätare på en 20 år gammal bil och inte matcha körsträckan på de olika mätarna.
|
|
Petta
Golf 4 1,6 16v -02 Ort: Finspång |
| Fre 04 apr 2014 20:45 |
|
| r o l l e skrev: | Det blir inget klydd eller kludd eller shajse om det är mindre miltal på nya mätaren, eller till och med noll mil.
Enda fallet du kan få någon typ av problem är om du säljer bilen veckan efter och påstår att den gått betydligt mindre mil än vad bilen gått, om du bara meddelar att du inte vet hur långt bilen gått men mätaren står på xxxxx så är det helt riskfritt.
Det är inte olagligt eller ens oetiskt att byta mätare på en 20 år gammal bil och inte matcha körsträckan på de olika mätarna. |
Är de så ? För jag blev tvungen att byta mätarhus på en gammal golf 2 jag hade. Då var jag tvungen att ringa mitt försäkringsbolag och tala om nya mätarställningen. Men har man trafikförsäkring spelar de kanske ingen roll, men så fort du kommer upp i halvförsäkrting spelar de roll. Jag som har helförsäkring och försäkrat för 2500 mil om jag skulle vara med en krock å de visar sej att min bil gått mer än så kan jag bli utan ersättning och betalningsskyldig.
Kanal_digital: Är de bara samma artikelnummer så är de samma 1H6919033E Var oxå här glad att du inte behöver ett ABS styrdon ^^ jag trodde att de räckte med att ta ett från samma årsmodell.... artikelnumret måste vara EXAKT. hitta 3 stycken på bildesbasen. Blev tillslut en från en SEAT.
Summasummarum, stämmer bara artikelnumret övresn med de du har och de dom säljer är de exakt samma I like how Petta is building the ultimate mk3 out of all the best bits that VW supplied for it!
|
|
r o l l e
Ingen VW Ort: Stockholm |
|
Petta
Golf 4 1,6 16v -02 Ort: Finspång |
| Fre 04 apr 2014 21:34 |
|
Jag fick mer för min pga av miltalet när de löste in den I like how Petta is building the ultimate mk3 out of all the best bits that VW supplied for it!
|
|
kanal_digital
Golf 2 lågmilare Ort: Ystad |
| Ons 09 apr 2014 14:07 |
|
Fick tag på två olika en Motometer och en VDO. Båda fungerar finfint.
Så fick bilen 4 eller 6k mil till, valfritt, i ett nafs Hehe
|
|