Forum - Golf 3 (92-99) - Köp av Golf -95 1,8

tiaztok
Golf 3 1,8 Ort: Västerås
Lör 05 apr 2014 21:56 Svara med citat
Hej alla golfare!

Ska köpa en Golf för runt 7000kr att ha som pendlarbil, tills den går sönder dvs.
Den är inte körd på ett år, olja inte bytt på minst två år. Så jag tänkte gå igenom varenda servicepunkt. Den är även rejält rostig på framskärmar och baklucka. Så jag skulle behöva er hjälp att prioritet åtgärderna om jag sätter dem i fel ordning.

1. Byte motorolja/filter/luftfilter
2. Byte tändstift + växellådsolja
3. Byte Kamrem/Vattenpump (byta tätningar samtidigt?)
4. Byte framskärmar
5. Byte eller lagning av baklucka

Hjälp gärna till om jag glömt något bara att kopiera lista och ändra plats eller lägga till något.

Med vänlig hälsning,
a128
Golf 6 CAXA /MQ200 Ort: Karlskrona
Lör 05 apr 2014 22:09 Svara med citat
7000: låte litet mycket om det är så rostig som ni beskrivit den
lägg gärna upp bildet på åket
vattenpumpen som drivs av generatorremmen behöver inte bytas om den är ok
Växellådsoljan ska uppfylla API-GL4 tex. biltema 36997 men kolla inledningsvis oljenivån och fyll på vid behov
vänta med skärmar och baklucka tills godkänd kontroll hos bilbekämpningen

En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
tiaztok
Golf 3 1,8 Ort: Västerås
Lör 05 apr 2014 22:14 Svara med citat
Jag köper den naturligtvis nybesiktad, så allt som fick nedslag är bytt. Tänkte det var lika bra att byta eftersom jag ändå demonterar den när jag byter kamrem. Hittade inte många nybesiktade under 7000 så tänkte det var ett rimlig pris, har jag fel?
a128
Golf 6 CAXA /MQ200 Ort: Karlskrona
Lör 05 apr 2014 22:22 Svara med citat
Ja är den besiktigad så är det lite annorlunda, tyvärr är billiga bilar särskilt småbilar lite av hårdvaluta, vattepumpen på denna modell byter man minst lika enkelt vid ett annat tillfälle än byte av kamrem, man kan ta bort hela huset från motorblocket med termostat och allt och när den är helt frilagd byta själva pumpen

En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera