maerta
Sharan 2.0 -16 Ort: Göteborg |
| Mån 10 mar 2014 10:14 |
|
Hej!
Jag har en volkswagen golf IV-98 som funkar prima, bortsett från låsen. Låset i vänster framdörr har aldrig funkat då bilen varit i min ägo (sen förra sommaren), nyckeln bara roterar i låset och det finns inget motstånd i själva låset. Däremot har låset i höger framdörr fungerat fint och öppnat och låst alla dörrar. Den senaste tiden har detta låset också börjat strula och det blir trögare och trögare att vrida om nyckeln. Vad beror detta på?
Dessutom har bakluckan slutat att öppna sig efter vintern i samband med att man låser upp bilen. Jag får helt enkelt inte upp bakluckan. Hur kan jag lösa detta på ett enkelt sätt?
Det ska sägas att jag är totalt okunnig när det kommer till bilar. Däremot är jag inte gjord av pengar så det vore fint om man kunde fixa vissa saker på egen hand. Men är det VW-service som gäller, vad tror ni det kan kosta att byta alla låsen?
Mvh Martin Segerblom
|
|
vita_faran
Golf 4 v6 4motion - 01 Ort: Burlöv |
| Mån 07 apr 2014 15:53 |
|
Det är en klen punkt på våra golfar, men bakluckan fixar du lätt, du får krypa in i bagaget från insidan och sedan dra av plasten som sitter på bakluckan. det finns skruvar i handtagen men sen är det bara till att dra och slita för att få av den.
När du fått av den så ser du hela låsmekanismen och där lär du märka vad du har för problem
|
|
Redbanana
Golf 4 1,9TDI -99 Ort: Vännäs |
| Mån 07 apr 2014 20:22 |
|
Dina lås är dåliga därför att låskistorna på dessa bilar försvinner med åren.. Renoverade precis låset till förardörren på min 4a, beställde en renoveringssats från eBay för typ 100kr.. Var inga problem alls att byta delarna och låset blev som nytt
|
|
vita_faran
Golf 4 v6 4motion - 01 Ort: Burlöv |
| Mån 07 apr 2014 22:41 |
|
Baklåset behöver inte ha något direkt fel, det räcker att en liten plastpinne har hoppat ur eller att det ärjat lite. Inget lite Wd40 löser
|
|
Redbanana
|
IQ
Golf 1 GTI Special Ort: Västervik |
| Ons 09 apr 2014 11:37 |
|
Vad det lika enkelt som på klippet att byta?
Den ena klippet gälde ju älde verisionen av golf. Men atasen gäller väl ver4 (I mitt fall har jag en Bora, men det borde vara samma delar).
Mvh: Johan.
|
|
Redbanana
| Ons 09 apr 2014 17:23 |
|
| Att byta var inga problem alls, ett par extra händer kan vara bra å ha dock.. En envis fjäder som ska på plats
|
|
Forumet för oss som älskar Volkswagen
|