jomeax
Golf 3 Variant Gl 1.8 Ort: Finland |
| Tis 15 apr 2014 13:26 |
|
Hej!
Köpte just en gammal goding men jag fick inte med någon uppsättning sommardäck. Eller rättare sagt jag fick med 4st 205/65/16R utan fälgar.
Men jag tänker att jag tar dom fälgar jag får tag i snabbast. Jag vill komma billigt undan. Liknande fälgar borde väl passa från BMW och Mercedes?
Hur viktigt är det att alla mått stämmer exakt? Bultmönstret såklart, men hur är det med ET? Hittade ett gäng fälgar från en BMW E30 där allt stämde förutom att ET/Inpressningsdjupet var 35 istället för 38 som är original på VWn? Passar dom tror ni?
Ha det fint!
|
|
Sjrw
Passat 3 G60 Ort: Stockholm |
| Tis 15 apr 2014 18:08 |
|
| jomeax skrev: | Hej!
Köpte just en gammal goding men jag fick inte med någon uppsättning sommardäck. Eller rättare sagt jag fick med 4st 205/65/16R utan fälgar.
Men jag tänker att jag tar dom fälgar jag får tag i snabbast. Jag vill komma billigt undan. Liknande fälgar borde väl passa från BMW och Mercedes?
Hur viktigt är det att alla mått stämmer exakt? Bultmönstret såklart, men hur är det med ET? Hittade ett gäng fälgar från en BMW E30 där allt stämde förutom att ET/Inpressningsdjupet var 35 istället för 38 som är original på VWn? Passar dom tror ni?
Ha det fint! |
ET/inpressningsdjupet på 35 istället för 38 kommer enbart få fälgarna att hamna 3mm längre ut än original golffälgar.
Så länge du har rätt bultmönster och liknande ET (ej högre än original då det finns risk att fälgarna tar i stötdämpare) så ska det inte vara några problem.
Din bil har dessutom bultmönster 4*100 som bla bmw e30 har, de flesta BMWs (nyare än e30) har dock 5x120 bultmönster vilket antagligen gör det rätt svårt att få dit dom på din golf så länge du inte skaffar spacers som konverterar bultmönstret.
|
|
jomeax
Golf 3 Variant Gl 1.8 Ort: Finland |
| Tor 17 apr 2014 7:35 |
|
| Tack för svaret. Då blir det e30-fälgar då
|
|
Forumet för oss som älskar Volkswagen
|