Forum - Golf 4 (98-04) - Vilket håll ska däcken rulla åt?

rostful
Golf 4 1.6 Ort: Skövde
Tis 08 apr 2014 20:38 Svara med citat
Jag köpte nya däck, Tigar eller vad de nu hette...men jag ser ingen pil på dem, Hur ska jag veta att de rullar åt rätt håll? det är olika meningar om i fall det är en pil på däcken eller inte (jag ser ingen) ,dessutom sa någon att de "nog" rulla baklänges ??? Hur vet man det?
Jontelito
Ingen VW Ort: Kil
Tis 08 apr 2014 23:20 Svara med citat
Brukar stå "outside" / "inside" på däckets sida, alt mönster som bildar en pil eller liknande för att påvisa vilket håll däcket skall snurra åt, detta kan däckverkstaden som monterar däcken åt dig! för jag antar att du inte gör det själv?
rostful
Ons 09 apr 2014 13:24 Svara med citat
Jag fick ett rätt diffust svar där. Jag skulle leta efter en pil. Annars kunde däcket snurra åt vilket håll som helst om jag ingen pil såg. Jag blev inte riktigt klok på det svaret.
Jontelito
Ingen VW Ort: Kil
Ons 09 apr 2014 13:26 Svara med citat
rostful skrev:
Jag fick ett rätt diffust svar där. Jag skulle leta efter en pil. Annars kunde däcket snurra åt vilket håll som helst om jag ingen pil såg. Jag blev inte riktigt klok på det svaret.

Ja lite så är det, men gör så att du tar foton eller en film runt båda sidor av däcket så får vi se Thumbs up
etanol
Sharan VR6 4motion -04 Ort: Tierp
Ons 09 apr 2014 15:37 Svara med citat
Ja finns det nu ingen rotatons riktnings pil eller sådan hänvisning så kan dessa däck placeras med viken rotations riktning som helst.
En del däck har detta andra inte. Smile
rostful
Fre 11 apr 2014 15:57 Svara med citat
Ja, Jag fråga en annan kille i däckaffären...det kunde rulla åt vilket håll som helst.Så det är väl så då.
r o l l e
Ingen VW Ort: Stockholm
Lör 12 apr 2014 12:42 Svara med citat
rostful skrev:

premiumdäck med hög tillåten hastighetsindex brukar vara riktningsbestämda, många gånger kan de också vara bestämda med insida/utsida vilket gör att du bara kan placera ett givet däck på tex högersidan av bilen.

Många vanliga däck med lite lagom hög hastighetsindex är antingen riktningsbestämda med en pil eller har insida/utsida och kan då rulla åt båda hållen.

Smala 13" och 14" hjul i budgetsortimentet är sällan riktningsberoende, utan du tar ditt hjul och monterar på valfri plats på bilen.