Forum - Golf 3 (92-99) - [Guide] Installera fjärrstyrt centrallås

eriksson25
Golf 3 1,8 -97 Ort: Jönköping
Tis 27 mar 2012 21:13 Svara med citat
Hej alla, jag har nyligen skaffat mig en Golf 3 -97 Variant och har börjat meka lite med den. Ett av de första projekten var att skaffa stilettnycklar och installera fjärrstyrning för centrallåset. Jag tänkte skriva ner här hur jag gjorde då det säkert finns många som är intresserade. Det finns säkert smidigare sätt att göra det på men jag är nybörjare och förklarar bara hur jag gjorde.

OBS!!! För att kunna göra detta måste det redan finnas ett centrallås installerat i bilen, antingen från fabrik eller självmonterat. OBS!!!

Steg 1)
Det första steget var att beställa ett lämpligt paket. Jag hittade följande på ebay: http://www.ebay.com/itm/120523811259?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid= p3984.m1497.l2649#ht_1725wt_905 Det fungerar helt säkert med andra liknande paket, finns en uppsjö av dem.

Steg 2)
Efter att hämtat ut paketet och öppnat det så började jag med att fixa nycklarna. Det följde med två nyckelmaterial som på bilden nedan är oslipade så jag gick till närmsta nyckelservice och de gjorde båda för 150 kr. Bild OBS! Denna bild är tagen efter att jag slipat nyckeln.

Steg 3)
Nu måste man bända upp den gamla nyckeln lite försiktigt för att kunna få ut startchippet. Den är inringad på bilden under. Bild

Steg 4)
Skruva upp de två övre skruvarna som sitter i märkesringen på baksidan av stilettnyckeln. Sätt i chippet i platsen inringad i rött. Ett tips är att sätta lite tejp eller liknande runt för att den inte ska skramla runt.
Bild

Steg 5)
Skruva fast den nyslipade nyckeln i hållaren.
Bild

Steg 6)
Skruva ihop nyckeln igen och kom ihåg att vrida locket ett eller två varv så att det blir motstånd i fjädern. Du har nu en färdig nyckel!
Bild

Steg 7)
Valfritt, men jag gjorde så att jag skar ut VW-märket från tryckknappen på min gamla nyckel och limmade dit den på den nya nyckeln. Tyckte att det blev helt OK faktiskt.
Bild

Nu över till installationen av fjärrmottagaren.

Jag trodde att detta skulle bli svårt, men gick hur enkelt som helst efter att jag fått hjälp att lokalisera huvudpumpen. På kombimodellen så sitter den i bakluckan bakom en lucka. Det är bara att öppna och ta ut hela frigolitpaketet som innehåller pumpen.

Bild
Bild

När pumpen är lös så är det bara att lossa på elkontakten.
Bild

Kabelhärvan jag fick med hade färdiga kopplingar som bara var att klicka i mellan den löstagna kontakten och pumpen.
Bild

Dags att koppla in fjärrmottagaren och programmera nycklarna. På mottagaren sitter det en liten svart knapp. Tryck på den en gång och tryck sedan på valfri knapp på nyckeln och det är klart. Prova gärna att låsa/låsa upp.
Bild

Nu är det färdiginstallerat så här långt. Fjärrlåsning fungerar och jag känner mig nöjd för idag.
Bild

Ny dag och jag tänkte se till att det blinkar när jag låser och låser upp. Det var mycket enklare än vad jag trodde.

Ifall du följt guiden och installerat styraren i bagageluckan som jag gjort så öppna där igen, ta ut kontakten som går till baklyset och mät dig fram till vilken som är blinkers. För mig var det svart/grön på ena sidan och svart/vit på andra sidan.
Bild

Från styrdosan som vi installerat så går det två lösa bruna kablar, dessa simulerar blinkers och ska installeras en för vänster och en för höger sida. Jag gjorde så att jag drog kabel mellan baklysena under bagage mattan/luckan. Senare när jag orkar ska jag dra kabeln innanför innertaket men var för kallt idag. Men nu blinkar det perfekt runt om när jag låser och låser upp.
Bild

[b]Det som inte fungerar ännu är:

- Öppning av bakluckan via mittenknappen (kommer nog inte installera denna utan koppla den till nån annan rolig funktion. Får se vad det blir)

Detta tänkte jag ta mig an snarast men jag måste läsa på lite mer om hur det ska kopplas på bästa sätt.

Senast ändrad Sön 01 apr 2012 14:48, ändrad totalt 1 gång
Loxarn
Golf 5 1.6 FSI -05 Ort: Sollefteå
Tis 27 mar 2012 21:58 Svara med citat
Ska köpa detta kit så fort jag får tid, mkt smidigt då man ska hålla på med barnstolar å grejer...
m_ors
Golf 7 1.4 -17 Ort: Malmö
Tis 27 mar 2012 22:10 Svara med citat
Tack för bilder! Hur lång tid tog det att få hem kitet? Jag beställde samma i helgen. Kom det som ett postpaket eller fick man lov att vara hemma och ta emot paketet?

--
twallden
Golf 3 1.8i CL -95 Ort: Göteborg
Ons 28 mar 2012 0:00 Svara med citat
Tack som satan, mitt kitt kommer väl snart tror jag.
Tyvärr beställde jag från RightClick och där ingår inte kopplingen så jag får skarva Sad

Färgtekniker på DuPont - Kan allt om billacker
eriksson25
Ons 28 mar 2012 6:11 Svara med citat
Det kom som vanligt postpaket, var från tyskland så tog väll en 4-5 dagar, minns inte riktigt då jag var bortrest undertiden och det låg och vänta när jag kom hem.
eriksson25
Sön 01 apr 2012 14:49 Svara med citat
Så, nu har jag instalerat färdigt så det blinkar när jag låser och låser upp bilen. La till ett par bilder och förklaring i guiden.
twallden
Sön 01 apr 2012 18:10 Svara med citat
Perfekt Thumbs up

GolfGecco
Golf 3 2,8 VR6 -97 Ort: Ljungby
Mån 02 apr 2012 10:45 Svara med citat
Jag väntar på mitt kitt också Wink men min vakumpump är bränd som man kopplar in den på haha
twallden
Mån 02 apr 2012 16:48 Svara med citat
YES! Nu kom mitt kitt från England Very Happy

twallden
Mån 02 apr 2012 18:24 Svara med citat
Ne, inte blev jag smartare av alla dom kablarna som hänger ut ur dosan...
Denna kommer nog bli liggandes tills jag får tag på en elektriker Smile

Ett plus är i alla fall att jag lagade upplåsning via förardörren, var tre kablar som var av.
Skulle köpt den från eBay.

eriksson25
Mån 02 apr 2012 18:42 Svara med citat
Lär ju inte vara så svårt. Om du fick med kopplingsschema så scanna in det och posta det här så ska jag jämföra det med mitt och se om det inte går att klura ut hur det ska vara.

Mvh KG
twallden
Mån 02 apr 2012 20:05 Svara med citat
Jag gör ett försök.
Kittet jag köpte kommer från: http://www.rclick.co.uk/product_info.php?cPath=50&products_id=671
Här är kopplingschema jag fick av supporten:
http://www.rclick.co.uk/pdf/vw_golf3_vento_cabrio_gti_vr6_caravelle.pd f
User name: mkd
Password: rclick

--------
Nedan följer bilder hur min bil ser ut (bildtext ovanför aktuell bild)

Kopplingen på fjärrlåset:
Bild

Min VF dörr:
Bild

Vacumpumpen HB i skuffen:
Bild

Förenklat schema från manualen:
Bild

Hade jag haft två meter långa kablar i bilen hade jag ju kunnat testa mig fram men som det är nu har jag bara ett försök på mig.
Har heller ingen multimeter men det är väl lika bra att man skaffar en Smile

EDIT: Hittade även denna http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=1287989#p1287989
Det känns som färgerna i den posten stämmer ganska bra. Tyvärr vet jag inte vad COM och NO/NC står för.

eriksson25
Mån 02 apr 2012 20:45 Svara med citat
Oki, det där kopplingsschemat längst ner är exakt samma som jag hade. Så det ska inte vara några problem. I morn så går jag ner och tar några närbilder och skriver upp hur de är kopplade till vacumpumpen bak. Om jag vore dig så skulle jag skaffa ett kabelskosats http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=165408754

Och kopplat klippt kablarna vid kontakten till vacumpumpen (de kablarna som ska kopplas in på) sen klämmer du dit kabelskor som fördelar sig 15-333-10. Sätter du sen ett flatstiftshylsa på kablarna från kittet är det bara att koppla in, testa ev flytta runt och sen är det klart.
twallden
Mån 02 apr 2012 20:55 Svara med citat
Sådana köpte jag idag, dock kommer jag nog att använda den varianten med två skenor och en metallbit som pressar igenom och delar kontakten.
Då behöver man inte klippa.

Jag vill gärna ha den i fram vid förardörren om det går.
Problemet är bara att hitta konstant +12V tycker jag, finns det en sådan vid vacumpumpen?

Om den skall in där bak så kommer jag dra kabel till LED:en och sätta där fram Smile

eriksson25
Mån 02 apr 2012 20:58 Svara med citat
Aha, oki om du ska koppla in den där framme så kan jag nog inte hjälpa dig så mkt med exakta färger eftersom jag instalera den där bak. Vad ska du med Led till? Vid vacumpumpen finns det permanent +12V ska kolla i morn vilken sladd det är. Jobbar natt så blir eftermiddag i morn Regular Smiley
twallden
Mån 02 apr 2012 21:01 Svara med citat
LED:en lurar alltid någon som stryker runt på parkeringarna.
Men det var en bra fråga, undrar varför det finns en sådan då det inte är något larm :s

Okej, tack så mycket, all hjälp är bra hjälp.

GolfGecco
Mån 02 apr 2012 23:04 Svara med citat
Jag fick också mitt idag beställde det i fredags snabb frakt från tyskland fan så mycket bättre än i sverige Wink ska montera mitt i slutet av veckan då jag väntar på vakumpumpen.
twallden
Tis 03 apr 2012 20:46 Svara med citat
Fick igång mitt idag, jag installerade det V.F vid säkringsdosan då LED'en sitter snyggt på instrumentpanelen i hörnet och pulserar när jag har det låst (som ett larm).
Mina kablar var vit>grå och svartvit>grön samt svart i plåten och röd>rödgul.

Var även iväg på lunchen och slipade mina blanka nycklar.
Det tog bara 15min att få dom slipade.
Eller rättare sagt det tog 15min för gubben på mister minit att slipa sönder nycklarna.
"Förlåt men jag slant när jag slipade andra nyckeln så jag bjuder på båda"
Fick även ett tips av honom att beställa nya nycklar så fixar han dom snabbt också.

VAF*N, tror han verkligen att jag går dit igen?! en nyckel slipade han sönder och den andra misslyckades han med totalt, den funkar 1 av 40 gånger.

Vart kan man beställa nya blanka nycklar till en mk3 -95? Dom får gärna vara gratis för det trodde ju han på mister minit att dom var...

Ett plus är ju att jag slipper pilla ut chippet för jag behöver ju använda båda nycklarna ändå!

eriksson25
Tis 03 apr 2012 20:51 Svara med citat
Perfekt att du ordnat det, hade så mkt att göra så han inte kolla upp det idag, och i morn drar jag till tyskland en vecka så hade lite dåligt samvete.

Kolla med stället där du köpte ditt kitt om du inte kan köpa bara stålet löst, dom måste ju ha sånt liggandes lixom...
twallden
Tis 03 apr 2012 21:29 Svara med citat
Jo självklart kan jag göra det men dom kommer från England och frakten kostade nästan mer än ett helt nytt kitt Sad

Får hålla ögonen öppna helt enkelt, kanske dyker upp någon sida i Sverige som har den varianten på blank nyckel.

GolfGecco
Tis 03 apr 2012 21:37 Svara med citat
Jag slipade mina nycklar idag totalt 80kr för 2 nycklar Wink

men jag tänkte de jag har elhissar håller jag nyckeln i öppningsläge så öppnars rutorna på bilen var ska min Gröna sladd dras tänkte om ni vet så slipper jag leta Smile
twallden
Tis 03 apr 2012 21:41 Svara med citat
Jag ställde in min på 3.5sek signal så öppnades rutorna automatiskt, ända jag kopplade in mig på var grön/grå.
Detta ville jag givetvis inte ha aktiverat så jag bytte jumpers till 0.5sek signal.
Funkar perfekt även på pneumatiskt system tydligen, ända skillnaden är ju att den inte låser upp så länge och drar ner mina rutor.

GolfGecco
Tis 03 apr 2012 22:07 Svara med citat
Få testa mig fram :p o se hur detta fungera väntar bar på min vakumpump ;(

blev bara fundersam eftersom den gröna sladden va lös men de ska allt gå o hitta vart den ska in i :p
twallden
Tis 03 apr 2012 22:18 Svara med citat
Grön och Grå är lås/lås upp på min -95:a, i alla fall vid dörren och tror det var samma i pumpen.
Om du inte menar Grön på ditt kitt?

GolfGecco
Tis 03 apr 2012 22:34 Svara med citat
De är bara en Grön sladd som är lös som ska gå till fönsterhissarna på min
twallden
Tis 03 apr 2012 22:43 Svara med citat
Just det, jag tror jag läste att efter -95 så ändrades många färger på kablarna.
Tyvärr ingen aning då...

GolfGecco
Tis 03 apr 2012 22:45 Svara med citat
Eller de kanske fungera som de ska eftersom jag har köpt plug and play kitt från ebay :p få se vad som händer när jag kopplar in
twallden
Tis 03 apr 2012 22:53 Svara med citat
Jo det funkade ju för TS och han hade likadant P&P kitt.
Kommer nog funka fint för dig också.

GolfGecco
Tis 03 apr 2012 22:57 Svara med citat
Jo de är ju om han har el hissar :p de framgår inte men jag få se haha
eriksson25
Ons 04 apr 2012 12:37 Svara med citat
Tyvärr hade jag inte elhissar Confused så har inte kopplat in dessa. Men ska nog inte vara så svårt att koppla.
Sida 1, 2  >