Jag har en liten fråga!
Har fått en golf 1.6 SR 8v AKL av svärföräldrarna, då den inte gick igenom bes pga av små fel som nu är åtgärdat.
Och jag har då en fråga tycker motorn är lite slö . Och jag har kommit över en 1.8T motor till mk4 samt den som sitter i audi a3 1.8T. Motorn är komplett med växellåda grenrör turbo styrbox osv osv..
Är det bara hänga ut 1.6 spisen och i med 1.8 spisen?
Detta är då bara en pendlarbil därför jag inte orkar svetsa om motorfästen o strula då jag redan bygger en BMW..
Tacksam för svar så fort som mögligt, för då vet jag vad jag ska hitta på i påsk! ;D
Under förutsättning att den passa rakt över med drivaxlar, startspärr m.m, kan det finnas riskt för tvärnit hos bilbekämpningen om bes-teknikern är nitisk
Varenda forum jag har kollat i när folk har frågor om just denna bil skriver alla "köp en gti istället"... känns onödigt och köpa en gti när man sparar pengar till att bygga klart 600hk++ motor..
och när man har en 1.8T spis med drivaxlar, låda osv osv... känns onödigt att köpa en gti då tycker jag...
Den är obesiktad just nu bilen och så fort jag vet om det går besiktar jag den med 1.6 spisen i, och ja jag vet det blir inge roligt om jag krockar osv osv..
Nu handlar frågan om det går att byta ut motorn och i med andra bolt on. har inte ställt frågor om att vad jag ska köpa för bil istället, vad som händer hos besiktning osv osv, jag är fullt medveten om det.
Krock är nog inget större bekymmer, trafikförsäkringen är som regel villkorslös (utom vid rattfylla och grov vårdslöshet) och ersätter motparten om den kör nyktert, värre med evt. vagnskada vid egenvållande med bolaget, men bilen börjar komma upp i åldern då självrisken på en sådan försäkring är en betydande del av dess marknadsvärde, var det gäller egna bilen trim etc. kommer troligen inte någon myndighet att göra någon efterforskning
evt finns givare/detaljer på GTi-motorn som ej finns på AKL:en eller någon annan detalj som i efterhand måste raggas fram
då man ej har fått med sit precis allt det som berhövs, kopplingscheman på båda motorernas motorstyrelektronik är att föredra och noga jämföra
En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera