Forum - Golf 3 (92-99) - Tjuvstannar

vw fun
Golf 3 Ort: Linköping
Tis 08 apr 2014 12:30 Svara med citat
Vad kan orsaken vara när bilen helt plötsligt tjuvstannar. Men om den får stå en stund går den åter att starta.
lunna
Golf 1 GL 83 Ort: Ystad
Tis 08 apr 2014 12:44 Svara med citat
Villen motor har du??

Tändspolen kanske? Kolla så det ej är spricker i denne.

Mk2 16v real power
vw fun
Golf 3 Ort: Linköping
Tis 08 apr 2014 16:42 Svara med citat
Det är 1,8 l motor.
vw fun
Golf 3 Ort: Linköping
Mån 14 apr 2014 2:14 Svara med citat
Nu har den stannat totalt fick boxera den i helgen! Har kollat tändspolen men hittade inget konstigt med den!
Har någon nått förslag på vad det kan vara som spökar med bilen?
Tacksam för råd
darkien
Ingen VW Ort: Stockholm
Tor 17 apr 2014 0:55 Svara med citat
Tändspolen kan se hel ut men va kass iaf så bästa vore o kolla på skroten efter en beggad o testa med

Galen Hobbymeckare med dyslexi Wink
etanol
Sharan VR6 4motion -04 Ort: Tierp
Tor 17 apr 2014 18:05 Svara med citat
Jo har med bytt otalet just tändspolar på bilar med dessa symtom och som sagt syns det sällan något märkbart utvändigt.
Testa med en ny från tex pryltema för några hundra om inget annat.
Kjell67
Golf 3 1,8 variant -95 Ort: Åtvidaberg
Fre 18 apr 2014 13:15 Svara med citat
vw fun skrev:
Vad kan orsaken vara när bilen helt plötsligt tjuvstannar. Men om den får stå en stund går den åter att starta.


Kolla hallgivaren som sitter i fördelaren. Hade samma problem med min.
etanol
Sharan VR6 4motion -04 Ort: Tierp
Fre 18 apr 2014 16:02 Svara med citat
Jo hallgivare är på dessa motorer med en klassiker där man i vissa fall till och med brukar kunna se på temperaturgivaren när hallgivaren ska tvärklippa tändströmmen.

Så kontrollera att den pulsar spänning från dess mittre stiftet av dom tre under startförsök. Brukar man kunna lukta duktigt bränd elektronik under fördelarlocket av bränd hallgivare.

Är om det är hallgivaren som gett upp relativt lätt att byta den givaren även om fördelaren måste demonteras något.
vw fun
Golf 3 Ort: Linköping
Mån 21 apr 2014 17:59 Svara med citat
För de som är intresserade på att få veta vad felet på min golf var...

Kollade tändstiften så dem var okej, men det visade sig dock att ingen soppa kom fram till motorn då inte tändstiften blev sura.
Så alternativet nu var ifall det var bränslepumpen som har hållit på att gå sönder eller om det var något annat som hängde ihop med bränslepumpen som var problemet....
Svar JA! Det var alltså RELÄT till bränslepumpen som börjat bli dåligt och sedan sämre och sämre tills den till slut slutade fungera helt och hållet ...

Tack för visat intresse och idéer om vad problemet kan ha varit
etanol
Sharan VR6 4motion -04 Ort: Tierp
Mån 21 apr 2014 18:45 Svara med citat
Kul att du löste problemet till slut och ett smart sätt att konstatera bränsle eller tändrelaterat problem, brukar vara att gå på med startgas i motorns insug.
Som då ersätter eventuell bränslebrist, tänder då motorn genast till råder klart bränslerelaterat problem.

Bra med feedback som fyller på erfarenheter för kommande liknande fall. Thumbs up