Forum - Golf 3 (92-99) - Golf -97 2.0 får ej i backen

polosnubben
VW Polo 1.3 -95 Ort: Skellefteå
Tor 20 mar 2014 18:32 Svara med citat
Som topic så får jag ej i backväxeln, tidigare så gick det om man höll i växeln hela tiden för då man släppte spaken hoppade växeln ur, men nu tar den ej alls, ba liiiite men går ej backa något utan att den hoppar ur, skorrar då man försöker lägga i den...

läst om backdrev å lånkaget? vart ligger felet? alla andra växlar funkar klockrent.. kan tillägga att jag är van skruvare så det är inga problem, problemet är vart ska jag börja leta? och vad kostar det? finns det någon guide hur man gör/vart de sitter?

är det enklare å hitta en beg låda för typ ett par 100 å byta?
edgecruzher
Golf 3 1.6-97 Ort: Örebro
Ons 26 mar 2014 21:27 Svara med citat
polosnubben skrev:
Som topic så får jag ej i backväxeln, tidigare så gick det om man höll i växeln hela tiden för då man släppte spaken hoppade växeln ur, men nu tar den ej alls, ba liiiite men går ej backa något utan att den hoppar ur, skorrar då man försöker lägga i den...

läst om backdrev å lånkaget? vart ligger felet? alla andra växlar funkar klockrent.. kan tillägga att jag är van skruvare så det är inga problem, problemet är vart ska jag börja leta? och vad kostar det? finns det någon guide hur man gör/vart de sitter?

är det enklare å hitta en beg låda för typ ett par 100 å byta?


Kolla en gammal tråd jag har, http://www.volkswagengolf.se/viewtopic.php?t=25554&highlight=
polosnubben
VW Polo 1.3 -95 Ort: Skellefteå
Ons 26 mar 2014 21:37 Svara med citat
edgecruzher skrev:
Kolla en gammal tråd jag har, http://www.volkswagengolf.se/viewtopic.php?t=25554&highlight=


Sett den men du fick ju växlar men trögt etc det skorrar bara då jag försöker lägga i backen:/ kan de va att nå stag farit Så backen ej hittar läget helt utan bara ligger på kanten?
edgecruzher
Golf 3 1.6-97 Ort: Örebro
Ons 26 mar 2014 21:42 Svara med citat
Kolla i motorutrymmet när någon annan växlar och se hur stagen beter sig om du ser nåt konstigt där, stagen har en sorts plasthylsa som håller ihop dem. Kolla så det sitter som de ska, bytte de en gång men var inte det som var felet men kolla hur ditt ser ut
Kjell67
Golf 3 1,8 variant -95 Ort: Åtvidaberg
Fre 18 apr 2014 13:52 Svara med citat
polosnubben skrev:
Sett den men du fick ju växlar men trögt etc det skorrar bara då jag försöker lägga i backen:/ kan de va att nå stag farit Så backen ej hittar läget helt utan bara ligger på kanten?


Kolla ner i motorrummet och smörj upp alla rörliga delar. Om du tittar på bilden ser du två armar markerade.
Mellan dessa finns en länk som kan kärva smörj och gör rent. Den sitter fast med en bult och mutter på undersidan.
Ta även bort armarna så att du kan vrida länken till dess ändlägen. Armarna är fast satta med en låsning som snäppas fast (Den kantiga saken på sidan av kulan). Lätta på den och kulan öppnas. Jobba med länken fram och tillbaka så mycket du orkar. Plocka till bara armarna och prova.
Bild