Forum - Golf 3 (92-99) - Golf III -98 startar inte

HåkanH
Golf 3 variant -98 Ort: Håbo
Tis 15 apr 2014 20:55 Svara med citat
Hej,
Bilen har stått några månader. Jag skulle byta vattenpump och kol till generatorn, men den blev som sagt stående sen i januari. När allt var bytt och klart och jag skulle starta gick det inte. Startmotorn går runt, men bilen går inte igång. Motorn baktänder lite grand, fump, fump, fump med 1-2 sekunders mellanrum. Men sen händer inget mer. När jag testar med en tändningslampa verkar som det inte kommer någon gnista, men jag är inte säker på att lampan fungerar. Baktänder den så måste det ju komma gnista i bland i alla fall. Tändkablar nya, rotor ny, fördelarlock, skulle kanske behöva bytas, tändspole två år gammal (biltema). Så, vad kan det vara?
darkien
Ingen VW Ort: Stockholm
Tor 17 apr 2014 0:51 Svara med citat
Lossa stiften o se hur gnistan e på stiften o hur stiften ser ut e en bra början i felsökningen

Galen Hobbymeckare med dyslexi Wink
etanol
Sharan VR6 4motion -04 Ort: Tierp
Tor 17 apr 2014 17:45 Svara med citat
Eller än enklare att dra i lite startgas i motorns insug som då ersätter eventuell bränslebrist.
Tänder då motorn direkt till så förligger just bränslebrist. Men händer fortfarande ingenting lutar det åt tändrelaterat fenomen.

Där med ett fräscht fördelarlock kan göra sitt till som exempel.
Litet frågetecken för tändspolen där det förekommit halvrisiga spolar från det inköpsstället.
HåkanH
Tor 17 apr 2014 22:35 Svara med citat
Tack för tipsen. Nu har jag kollat på rätt sätt med tändningslampa, och jag har gnista till alla stiften. Tycker dock att de är lite svaga och oregelbundna. Har satt batteriet på laddning, och beställt ett nytt fördelarlock. Tycker väl ändå att den borde starta om jag har gnista, åtminstone hoppa till lite. Men ingenting sådant, bara lite spridda puffar. Startgas ska jag testa i morgon när batteriet är fräscht (den har ju stått sen i vintras).
etanol
Fre 18 apr 2014 7:38 Svara med citat
Jo tända till borde den som sagt ändå göra även om gnistorna verkar väl klena men det är fräscha tändstift i den
Bör i alla fall i så fall tända till direkt med startgasen som sagt. Som i så fall orsakas av bränslebrist, men hörs pumpen surrande?
HåkanH
Fre 18 apr 2014 13:56 Svara med citat
OK, Startgas hjälper inte, det låter precis som förut: små smällar eller puffar med 1-2 sekunders mellanrum. man hör också bensinpumpen surra precis när tändningen slås av. Under startförsöket hörs inget, men det kanske dränks i annat ljud. Alltså har jag antagligen både gnista och bränsle? Luft behövs ju också. Jag bytte gummiplattan som sitter under förgasaren för några år sedan. Det borde inte vara den det är fel på, men kan läckage någon annanstans orsaka mina symptom? Hur stor roll kan felaktigt elektrodavstånd på tändstiften spela? Jag bytte nyligen, men kollade nog inte att det var perfekt. Så vacuumläckage och fel elektrodavstånd är mina enda spår just nu. Andra tips?
HåkanH
Fre 18 apr 2014 23:36 Svara med citat
Elektrodavståndet nu rätt inställt, förgasarfoten ser OK ut och inget annat läckage hittat. Någon elektronikpryl kanske? Nån komponent i motorstyrningen? Jag har verkligen ingen aning.
etanol
Sön 20 apr 2014 8:13 Svara med citat
Är et bra med gnista nu då vd samtliga stift?
Vore det bränslerelaterat skulle den tänt till ordentligt på startgasen i vilket fall.

Hade det nu inte funnits gnista hade felsymtomen tex kunna varit defekt hallgivare (sitter i fördelarhuset).
HåkanH
Mån 21 apr 2014 0:58 Svara med citat
LÖST. Löjligt enkelt och pinsamt så det räcker. Jag hade satt tillbaka tändkablarna fel! Rätt tändföljd, men två snäpp förskjutet. Därav tändning med 1-2 s mellanrum: en gång per varv. Men tack ändå för tipsen. Motorn är nu i alla fall genomgången och ett antal småsaker fixade.
etanol
Mån 21 apr 2014 7:59 Svara med citat
Okey det förklarar ändpuffarna du fick,,, ja det kan hända den bäste. Smile

Kul att du fick till fenomenet till slut i alla fall. Thumbs up