Forum - Golf 3 (92-99) - Tomgångs problem 1,8 ABS

kauppi
Golf 1 GLI/GTI 1,8 cab Ort: Surahammar
Ons 16 apr 2014 12:37 Svara med citat
Hejsan. Böt topplockspackning nyligen på en golf 3 1,8i med ABS motorn. Efter detta så gick bilen allmänt dåligt, slö, ryckte osv. Vart även avgaspuffar på motorbroms. När vi lyfte av toppen glömde jag bort att ta loss lambda kontakten så kablarna gick av precis i kontakt stycket, men dem är ihop skarvade nu och har mätt den så den funkar iaf.
Testade ställa tändningen lite och vips så vart bilen jävligt mycket piggare. Men nu till det riktiga problemet:
När man startar bilen kall så har den tomgång på ca 1800-2500varv, pendlar ibland mellan 1800-2000 fram och tillbaka. Ställer jag tillbaka tändningen är tomgången som vanligt, men går dåligt. Motorbromsar man ner bilen med en växel och trycker ner kopplingen brukar tomgången stanna vid ca 1000 varv, ibland rusar den upp till 1500rpm. Vid varm motor ligger tomgången på ca 900varv. Har testat spraya startgas runt insug osv men ingen skillnad alls.

Någon som har några tips?

Mvh
darkien
Ingen VW Ort: Stockholm
Tor 17 apr 2014 0:48 Svara med citat
Typiska fenomen att lambdan e kass om den har stabil tomgång vid varm motor o ojämn tomgång då den e kall

Galen Hobbymeckare med dyslexi Wink
Kjell67
Golf 3 1,8 variant -95 Ort: Åtvidaberg
Fre 18 apr 2014 13:27 Svara med citat
kauppi skrev:
Hejsan. Böt topplockspackning nyligen på en golf 3 1,8i med ABS motorn. Efter detta så gick bilen allmänt dåligt, slö, ryckte osv. Vart även avgaspuffar på motorbroms. När vi lyfte av toppen glömde jag bort att ta loss lambda kontakten så kablarna gick av precis i kontakt stycket, men dem är ihop skarvade nu och har mätt den så den funkar iaf.
Testade ställa tändningen lite och vips så vart bilen jävligt mycket piggare. Men nu till det riktiga problemet:
När man startar bilen kall så har den tomgång på ca 1800-2500varv, pendlar ibland mellan 1800-2000 fram och tillbaka. Ställer jag tillbaka tändningen är tomgången som vanligt, men går dåligt. Motorbromsar man ner bilen med en växel och trycker ner kopplingen brukar tomgången stanna vid ca 1000 varv, ibland rusar den upp till 1500rpm. Vid varm motor ligger tomgången på ca 900varv. Har testat spraya startgas runt insug osv men ingen skillnad alls.

Någon som har några tips?

Mvh


Kolla vakuumslangar. Det ligger en lite bakom toppen. Se om jag kan lägga upp en bild. Min slang lagade jag med silvertejp och cykelslang Silenced
Bild Silenced
kauppi
Golf 1 GLI/GTI 1,8 cab Ort: Surahammar
Ons 23 apr 2014 12:28 Svara med citat
darkien skrev:
Typiska fenomen att lambdan e kass om den har stabil tomgång vid varm motor o ojämn tomgång då den e kall


Okej, tack för svar!
kauppi
Golf 1 GLI/GTI 1,8 cab Ort: Surahammar
Ons 23 apr 2014 12:29 Svara med citat
Kjell67 skrev:
Kolla vakuumslangar. Det ligger en lite bakom toppen. Se om jag kan lägga upp en bild. Min slang lagade jag med silvertejp och cykelslang Silenced
Bild Silenced


Ska kika detta, tack för svar!
etanol
Sharan VR6 4motion -04 Ort: Tierp
Ons 23 apr 2014 15:53 Svara med citat
Låter som sagt det skulle kunna röra sig om eventuell vacuum läcka där på insugssidan, så gå över med lite startgas längs misstänkta slangar som skarvar.
Som vid minsta läckage brukar ge en klart förhöjd eller förändrad tomgång och en läcka är funnen.