Zeta007
Golf 4 Ort: Halmstad |
| Lör 21 jan 2012 17:14 |
|
Undrar hur länge kan man köra med luftmassemätarens kabel bortkopplad. Bilen hackar fruktansvärt o stänger av sig så fort man gasar o släpper gasen, på tomgång funkar det fint nästan varje gång , händer att den går upp o när men stabiliserar sig rätt så fort på tomgången. Med luftmassemätaren bortkopplad funkar den både på tomgång o går att köra utan att den hackar och inte stänger av.sig. Gissar på att luftmassemätaren e trasig, då när den e bortkopplad så funkar bilen , men hur länge kan man köra så , behöver bilen ständigt , så ska man chansa o byta luftmassemätaren eller kan det vara massa andra orsaker. ska läsa av koderna innan jag gör nåt.
märkte när jag la handen på avgasröret när bilen va på tomgång en stund, o några gaspådrag senare svart skit på handen och på snön , e det fel på lambdasond, förbränningen. HJÄÄLP bilen va normal för 2 dagar , sen började den hacka o direkt efter det så dör den på minsta gaspådrag efter man har släppt gaspedalen.
tacksam för svar.
bilen: golf 1.6 AKL 74 kw 101hk år 2000
|
|
Grimling
Golf 1 Diesel Cab Ort: Lidköping |
| Lör 21 jan 2012 18:21 |
|
Kolla så du inte har skit i kontakten. Kör inte utan den alltför länge, den går då på en grundinställning och dricker massa bränsle och mår inte direkt bra av det.
Skiten i avgasröret är överflödigt bränsle skulle jag gissa, kolla felkoder och byt så snart du får möjlighet Kapade fjädrar hör hemma på Vallåkra!
|
|
polomannen
Moderator Donator 25
Golf 3 VR6 ZR POLO RTS Ort: Stockholm |
| Lör 21 jan 2012 20:55 |
|
| Byt det ganska fort...kör inte för länge med den så där.
|
|
Zeta007
| Sön 22 jan 2012 3:41 |
|
Tacksam för svaren
har gjort rent och fint i kontakten , men så fort som man kopplar på luftmassemätaren o startar bilen så går tomgången ok men nästa sekund helt plötsligt så dör den , som att den stryps av något och bara stängs av. kan det va något me bränslet , konstigt i så fall för när bilen körs med bortkopplad luftmassemätare så dör den aldrig, men när den står stilla med luftmassemätaren påkopplad så ser allt bra ut på tomgång med att senare bara dö, ska inte nämna hur det ser ut när man försöker köra , dör direkt eller inom 1 min.
Ska byta den så fort jag får möjlighet, har redan blivit knappa 100 km och bilen går ok , men den e sååå seg på gaspådrag , när man ska upp för lutningar på motorvägen så måste man växla när från 5:ans eftersom den tappar fart. och styrka, så va det inte innan, bilen började leva sitt liv för 2 dagar sen.. e det symtom på att luftmassemätaren e bortkopplad o den får ingen luft alls?? sen så undrar jag om det går att köpa en luftmassemätare på skorten eller ska man köpa en helt ny, tänkte mest på att om det inte e nåt fel på den och skulle man köpa en på skroten så kommer man väl kanske lite billigare undan allt tyder ju på att det ska va luftmassemätaren , men kan det va så att det kan va självaste sladden oxå. ska läsa koderna innan och kommer garanterat få fel på luftmassemätaren eftersom jag koppla bort den även om den nu skulle vara felfri, eller kan man vara säker att den e boven i dramat ändå... har läst så mycket runt på forumet om dessa relaterade motorproblem och det kan vara tusen olika orsaker varför bilen e som han e..... tacksam för allas funderingar o svar
|
|
Zeta007
|
KINGEN
Golf 4 Variant 2.0 Ort: Rättvik |
| Mån 24 mar 2014 16:28 |
|
Har en felkod som jag fortfarande brottas med, (16556 Fuel Trim System toorich Bank1 p0172-35-10--- intermitten) har bytt lambdasonden före kat. och det funkade ett tag se tändes motorlmpan igen och nu funderar jag på om det är luftmassemätaren som är trasig. Hur kollar jag det? Och hur mkt luft ska bilen ha om den funkar? 2.0 AQU 115hk Bilen går som den ska utan missljud och problem men vill inte h en motorlampa som lyser.
|
|
KINGEN
Golf 4 Variant 2.0 Ort: Rättvik |
| Ons 30 apr 2014 17:34 |
|
Testade att dra ur kontakten till luftmassemätaren med bilen igång och den forsatte gå som vanligt. Sen testade jag att starta utan och det var inte heller något problem. Sen i söndags så lyste motorlampan igen för att sedan slockna automatiskt idag när jag skulle iväg en sväng. Någon som har nån aning?
|
|