Jag har kommunicerat med Volkswagen via deras facebooksida angående den återkallningskampanj som startats. Det handlar om problem med DSG7 automatlådan DQ200 som sitter i en del av våra golfar. Tänkte bara dela med mig av svaren...
"Den återkallning som berörs i Kina och Sydpostasien är DSG-versionen DQ200, det vill säga en 7-växlad DSG med torrkoppling. Volkswagens kvalitetskontroll i Kina och Sydostasien har upptäckt att det i bilar med DQ200 kan uppstå elektriska störningar i växellådans kraftförsörjning om syntetisk växellådsolja används. Det gäller särskilt för bilar i varma och fuktiga klimatzoner, i kombination med ett stort inslag av start och stopp.
Studier har visat att användande av mineralolja löser detta problem. Därför har Volkswagen beslutat att starta en global kampanj för alla kunder med en 7-stegad DSG (DQ200) med syntetisk olja, i syftet att göra ett byte till mineralolja. I Sverige handlar det om en servicekampanj, vilket innebär att kunden får oljan bytt i samband med nästa service på en auktoriserad Volkswagen-verkstad."
Jag frågade då om nya golfer kommer levereras med den korrekta oljan och fick svaret:
"Tyvärr kan vi i nuläget inte svara på din fråga. Detaljerna på när servicekampanjen startar och vilka bilar/årsmodeller som berörs är ännu ej klara. På nyare årsmodeller har det genomförts förändringar i produktionen av DSG7 som har lett till färre kundsynpunkter och om dessa omfattas av kampanjen är osäkert just nu. Alla berörda bilägare kommer att informeras när allt är klart."
I samband med hjulskifte nyligen gjordes två åtgärder på vår Golf. Ingen av aktionerna är egentliga återkallelser utan görs när bilen ändå är på verkstaden. Men går det för lång tid kanske läget blir ett annat.
Aktion 45D4:
Umprogrammierung Elektronische Parkbremse (EPB)
Umprogrammierung Motorsteuergerät 1.2l / 1.4l TSI
Umprogrammierung Vorderachsquersperre GTI
Codierung Türsteuergeräte (nur vorne)
Schutzabdeckung entfernen 1.6l / 2.0l TDI (auch die Rücklaufleitung wird ersetzt)
Ungefär: Omprogrammering av p-broms, motorstyrning 1,2 & 1,4 TSI, diffspärr GTI, styrenhet framdörrar samt borttagande av nån skyddskåpa 1,6 & 2,0 TDI.