Macki_83
Ingen VW Ort: Köping |
| Ons 20 feb 2013 20:19 |
|
Har fått veta att om man vill åka riktigt låg med en golf 4 och använder sig av coilovers så lär man byta lite andra saker med, eller som vissa andra som tar bort grejer.
K-stag och krängningshämmarna. Vissa köper krängningshämmare som är till Audi TT, men vissa andra tar bort staget och hämmarna helt, men lär då svetsa något också?
Ni som kan det här, vad är det som ska svetsas?
Och det som visas på bilden, är det hämmare från TT? Passar dom alltså utan allt annat krångel?
Och om man då byter till dessa hämmare, ska då K-staget sitta kvar, eller va?
Det är riktigt rörigt i mitt huvud ang detta. Och vill inte se problemen i det hela, vill endast se smarta och lätta lösningar!
[/gallery]
Tacksam för hjälp till en inte alltför hemma kunnig på golf 4
|
|
Pucko
Golf 4 Variant V5 Ort: Stockholm |
|
Macki_83
|
longcat
Golf 4 GTI -99 Ort: Nacka |
| Tor 21 feb 2013 8:22 |
|
Om du ska köra riktigt lågt så kommer du även behöva kapa ur ramen för att drivaxeln ska gå fritt, där behöver man svetsa igen efter att man har kapat upp.
(lånar en bild från gotich på garaget.org)
/L.
|
|
Macki_83
|
Smurfen
Moderator Donator 50
Ingen VW Ort: Utomlands |
| Tor 21 feb 2013 17:56 |
|
| Kör man lågt kan det faktiskt tillomed vara så att krängaren gör mer skada än nytta eftersom den inte är bygd för ändamålet. Om man inte byter eller bygger om.
|
|
Macki_83
| Tor 21 feb 2013 18:49 |
|
| Smurfen skrev: | | Kör man lågt kan det faktiskt tillomed vara så att krängaren gör mer skada än nytta eftersom den inte är bygd för ändamålet. Om man inte byter eller bygger om. |
Är väl därför vissa tar bort dom helt, vilket även nu jag kommer att göra
|
|
boster
Golf 3 GTI 96/03 16v/20v Ort: Ludvika |
| Tor 21 feb 2013 18:55 |
|
| Har ni koll på bärarms geometri när ni åket lågt?
|
|
Philip Thulin
Golf 4 1,6 16V -00 Ort: Norrköping |
| Tor 21 feb 2013 21:28 |
|
| longcat skrev: | Om du ska köra riktigt lågt så kommer du även behöva kapa ur ramen för att drivaxeln ska gå fritt, där behöver man svetsa igen efter att man har kapat upp.
(lånar en bild från gotich på garaget.org)
/L. |
Inte för att va sån, men sådär hade jag aldrig någonsin kapat och svetsat i en bärande del av karossen.
Du har inte en aning om vad det där gör med deformationszoner osv och vad som händer vid en smäll.. Nissan Skyline R32 GTS-t
VW Golf IV
|
|
Macki_83
| Tor 21 feb 2013 23:03 |
|
| Philip Thulin skrev: | Inte för att va sån, men sådär hade jag aldrig någonsin kapat och svetsat i en bärande del av karossen.
Du har inte en aning om vad det där gör med deformationszoner osv och vad som händer vid en smäll.. |
Vad som händer vid en smäll kvittar nog när man åker lågt ändå, eftersom det tar mera skada på en person överhuvudtaget än en vanligt hög personbil.
Oavsett så skiter nog det flesta i det
|
|
longcat
| Fre 22 feb 2013 9:00 |
|
| Philip Thulin skrev: | Inte för att va sån, men sådär hade jag aldrig någonsin kapat och svetsat i en bärande del av karossen.
Du har inte en aning om vad det där gör med deformationszoner osv och vad som händer vid en smäll.. |
som sagt så lånade jag bilden från garaget.org det är alltså inte jag som har gjort så,
sen ville TS veta vad som krävs för att köra toklågt och detta måste man göra om man vill köra toklågt utan att ramen ska ligga mot drivaxeln, men det gäller nästan bara om man ska köra lika lågt som om man har luftfjädring eller är en idiot på coils ^^ (kolla mingan77 @garaget.org)
angående deformationszoner osv så är det som macki säger, en sänkt bil är redan mycket osäkrare vid smäll med normalhög personbil eller något ännu högre, så det är inget som de flesta bryr sig om.
/L.
|
|
valp2k
Golf 4 2.8 4M/R32/TDI 4M Ort: Piteå |
|
KINGEN
Golf 4 Variant 2.0 Ort: Rättvik |
|
longcat
| Lör 23 feb 2013 22:30 |
|
| KINGEN skrev: | Vad har besiktningen sagt då när dom ser ett stort hål i ramen? går ju knappast att dölja det där för dom Hur låg måste bilen vara för att man ska bahöva kapa? Klarar man sig undan om man kör med 18"?  |
tror inte dem säger så mycket om det, sen som jag skrev tidigare så gäller detta typ när man kör så lågt som om man har luftfjädring om man bara ska köra ganska lågt så kan man klara sig utan att kapa
|
|
Pucko
Golf 4 Variant V5 Ort: Stockholm |
|
Macki_83
| Sön 24 feb 2013 17:11 |
|
Vad jag vet så måste krängningshämmarna bort oavsett om man ska sänka mycket. Även om man köper krängninsghämmare till Audi TT så kommer dom inte vara till någon nytta.
Man åker inte särskilt fort om man ha en klapp låg bil. Speciellt inte jom man har poke som jag kommer att ha
|
|
longcat
| Sön 24 feb 2013 17:44 |
|
Nu behöver vi inte diskutera detta mer tycker jag, TS har fått alla svar han behöver så nu återstår bara en massa bilder på resultatet!
|
|
Macki_83
|
KINGEN
| Sön 28 apr 2013 18:39 |
|
Hur är det med V6 4motion krängningshämmare då? Funkar dessa bättre än orginal?
|
|
KINGEN
| Lör 29 mar 2014 16:08 |
|
| Har sänkt bilen mer idag och nu tar min krängningshämmare i drivaxeln. Så till frågan ovanför vill jag ha svar då jag läst att V6:ans krängningshämmare går under drivaxeln ist för över? Då borde ju prblemet försvinna.
|
|
tobbe80
Golf 2 1,8 GL -92 Ort: Lindesberg |
| Lör 29 mar 2014 20:11 |
|
Åker man slammat har du ingen direkt nytta av k-hämmare oavsett kapat skiten på mina bilar ja haft, söker du väghållning så ska du åka optimerat chassie och inte bottna så lite man får välja enl mig. men tex octavia rs och tt har har ju förbindningsstagen länkare i fjäderbenet till skillnad mot länkarm, ställbara stag hjälper nada, du kan sänka mer med rs/tt hämmare men risk finns det tar i ändå om inte annat tar drivaxlar mot ram så man flytta bara runt problemet.
|
|
KINGEN
|
KINGEN
| Tor 22 maj 2014 17:24 |
|
Tob bort krängningshämmaren helt och även hjälpfjädrarna för att få mer rum mellan fälgkant och fjäderben. Blev inte så mycket skillnad på att köra bilen och jag är nöjd.
|
|