Forum - Golf 4 (98-04) - Bytt lambdasond. Hur släcker jag motorlampan?

tobiasen
Golf 4 Ort: Gällivare
Tor 01 maj 2014 19:28 Svara med citat
Har haft motorlampan lysandes en tid, for på verkstan och läste av felkoderna och fick "fel- lambdasond rad 1 sond 2, signal för långsam".
Och läste runt lite eftersom det i mina öron inte riktigt framgick vilken sond det var, fick då veta att det var den bakre.

Så fick köpa en begagnad av en bekant som endast hade gått 4000 mil, känns som att den borde hålla 10k till.
Men efter bytet så lyser fortfarande motorlampan. Måste jag på verkstad för att släcka den?
Läste någonstans att det kan räcka att köra bilen ett par kilometer. Men var nyss ute på en 3-4 km tur utan att den slocknade.

Tack på förhand!
Tooth
Ingen VW Ort: Göteborg
Tor 01 maj 2014 20:59 Svara med citat
Lättast är väl att släcka den på verkstad eller köpa en OBD-läsare, finns billigt på ebay.
Valter
Golf 4 1,6 16V-03 Ort: Smedjebacken
Tor 01 maj 2014 21:02 Svara med citat
Prova med att koppla ifrån minuspolen på batteriet under c:a en kvart.
tobiasen
Golf 4 Ort: Gällivare
Fre 02 maj 2014 22:24 Svara med citat
Enklast är väl om den skulle slockna själv Wink men verkar dessvärre inte bättre än att jag måste in på verkstad och släcka. Har kört en mil ungefär sedan igår.

Yes valter, hade borta pluskabeln i cirka 20 min igår utan att det hjälpte.
etanol
Sharan VR6 4motion -04 Ort: Tierp
Lör 03 maj 2014 16:54 Svara med citat
Jo i dessa fall måste man "in i systemet" och där duger den enklaste felkodsläsaren/släckare för ett par hundra om man vill.
Rickard.v
Golf 6 R Ort: Västerås
Lör 03 maj 2014 19:46 Svara med citat
Kör några dagar till så slockar den. Om inte vidta åtgärder. Hade samma på min. Den slocknade efter några dagar/starter.

Golf R mk6
etanol
Sharan VR6 4motion -04 Ort: Tierp
Sön 04 maj 2014 8:32 Svara med citat
Jo i bättre fall kan den slockna efter några mils körning,, annars duger det som sagt med den billigast möjliga felkods släckaren.