Forum - Golf 6 (09-13) - Larmproblem?

Fafnersbane
Golf 6 Variant multifuel Ort: Örebro
Mån 20 jan 2014 19:22 Svara med citat
Min Golf Variant Multifuel 1.6 av 2010 års modell har fungerat perfekt på alla sätt utom en liten detalj som visade sig första gången för något halvår sedan och nu uppkommer allt oftare. När jag låser bilen med nyckeldosan så aktiveras larmet och den röda diodlampan i förardörren gör några snabba blinkningar för att sedan övergå till att blinka med några sekunders mellanrum. "Felet" består i att emellanåt övergår dioden efter de första snabba blinkningarna till att lysa konstant i stället för de normala blinkningarna. Det fungerar dock som vanligt att låsa upp bilen och den fungerar på vanligt sätt, men jag är orolig för att det är något som är fel och som kan förvärras. Jag ringde Möller Bil och frågade om detta men de hade aldrig hört talas om detta problem. Är det någon av er andra Golfägare som har upplevt detta lilla men trots allt lite oroande problem?
Olof
Golf 6 Kombi 1,6TDI BMT-13 Ort: Eslöv
Tis 21 jan 2014 20:49 Svara med citat
Vet inte, men skulle kunna gissa på att någon av mikrobrytarna till någon dörr/motorhuv/baklucka, inte ger korrekt signal till bilen, utan den tror att allt inte är stängt.
Alternativt, så är det när du aktiverat safelock-låsningen(tryckt 2ggr på lås på fjärren) till bilen, vilket innebär att dörrarna är låsta utifrån, men ev. person i bilen kan öppna inifrån bilen.
Fafnersbane
Ons 22 jan 2014 14:11 Svara med citat
Tack för tipset, Olof. Jag skulle tro att felet sitter i vänster bakdörr. Ibland låter det som om den låser en mikrosekund senare än de andra låsen. Jag skrev att bilen hela tiden fungerat perfekt, och det har den också gjort, utom en liten detalj som jag glömde nämna. Ett par månader efter att fabriksgarantin gått ut började höger bakdörr krångla. Jag fick trycka på upplåsningsknappen på dosan upprepade gånger för att den skulle låsa upp sig. Att låsa dörren fungerade dock som det skulle. Bilfirman var hyggliga och bytte låskistan, eller vad det heter, och efter det så har dörrlåset fungerat som det ska. Nu verkar det ju nästan som om den andra bakdörren ska börja krångla. Mikrobrytare säger du, vad är det och var sitter den? Kan man byta den själv? Det verkar som om dörrlåsen är en svag punkt på Golf, eller har jag bara haft otur?
Olof
Golf 6 Kombi 1,6TDI BMT-13 Ort: Eslöv
Tor 23 jan 2014 22:23 Svara med citat
Mikrobrytaren sitter inne i dörrlåset, en del dörrlåset går att öppna, och bara byta brytaren, en del är helnitade, vet inte vad Golf VI har.
Ja, dessa dörrlåset är en svag länk på VW's bilar, men har blivit bättre.
Hade bara en som bråkade på min förra Golf V, och det efter 21000mil, och endast vid minusgrader.
Fafnersbane
Mån 05 maj 2014 11:28 Svara med citat
Jag lämnade in bilen till Möller för service och bad dem kolla problemet med datoruppkoppling, och mycket riktigt sitter
felet i låset till vänster bakdörr. Enligt verkstaden är enda sättet att fia felet att helt enkelt byta låset och helst innan låset
låser sig för gott då blir det krångligare. Kostnaden skulle uppgå till 3.680:-! Jag påpekade att det är dåligt av VW att inte
åtgärda de kända låsproblemen på en i övrigt jättebra bil. Då erbjöd sig kundmottagaren att försöka få VW att ta
åtminstone en del av kostnaden som good will. Efter någon timme ringde han och sa att VW står för hel låset och
halva arbetskostnaden! Min kostnad blir endast 750:-. Det tycker jag var snyggt gjort på en fyra år gammal bil som gått
över 5000 mil. VW har ju tyvärr korta garantier men jag kan inte tänka mig något annat än Golf!