Tog mitt körkort i dag (grattis till mig själv) så nu ska jag köpa min första bil och jag har bestämt mig för en Golf typ 5 från 2005. Är inte ute efter en massa effekt utan en vanlig bruksbil. Vill ha kamkedja så vilka modeller har jag att välja mellan och vad har dessa modeller för bensinförbrukning?
Vad ska man kolla/se upp med när man köper Golf och just den typ/årsmodell jag ska köpa? Har hört om dörrsprängning samt kamkedjor som fått bytas för att ägaren har servat enligt VW's longlife-concept.
Om du vi ha kamkedja välj en 1,4Fsi eller 1,6Fsi , se upp med Nox-sensorn på dessa keramiken spriker och reservdelen kostar ca 3000:- skylls på 95 oktanig bensin, vill man gå upp litet finns tsi140 och tsi122 dessa har inte NOx-sensor, men 122:an bör ge minst bekymmer
En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
Skulle du välja TSI140 så är det ytterst viktigt att du ser till att byta olja varje år, annars så kan du hamna i min sits med överkuggning på kamkedjan ena gången och en avhoppad kamkedja andra gången.
Dock så fick jag en ny motor på goodwill den andra gången. Dörrarna fixar (fixade?) VAG på goodwill också. Annat fel som är "vanligt" är dumpventilen för (lättrycks)turbon, N249 ventilen, där en slang kan lossna eller att ventilen pajar. Dock så kostar en ny ventil bara £40 inkl frakt.
1,4Fsi, 1,6Fsi, Tsi140, Tsi122 har samma kamkedja med tillbehör, dock har 1,4Fsi inte någon kamaxelställare på insugningskammen, detta fenomen med taskiga kedjor drabba måånga bilmärken där ägaren kör med förlängs oljebytesintervall
sedan är en 30 olja i det tunnaste laget, tag istället en 40 olja tex SAE 5w-40
En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
Skulle faktiskt rekomendera en med kamrem... mindre strul med dem. så länge den är bytt när den skall. finns ju en anlednign till att vw har gått ifrån kedjor på de nya.