Forum - Golf 4 (98-04) - Golf IV GTI 1,8 knackar på tomgången

Weedholm
Ingen VW Ort: Lindesberg
Sön 23 feb 2014 23:08 Svara med citat
Tjena ! , nu när våren är påväg så var jag o kolla på "sommarbil" och det var en golf iv Gti årsmodell 99, han knacka på tomgång lät o komma från kamremmen eller ungefär därifrån, nån som vet vad de kan va och om de är dyrt ,var hur bil förövrigt och har fastnat för golf efter min vr6a jag hade förra sommarn Smile vore tacksam för lite svar ! Smile nå annat man kan tänka på ? med dom modellerna ? Smile
etanol
Sharan VR6 4motion -04 Ort: Tierp
Mån 24 feb 2014 7:32 Svara med citat
Körde du länge så att motorn blev varm? Låter som det skulle kunna vara en eller ett par ventillyftare som fastnat vilket kan hända med en motor som står ett tag.
Ett oljebyte kan med hjälpa upp situationen.
Weedholm
Mån 24 feb 2014 14:07 Svara med citat
Ja den va varm , ägaren säger att han har bytt olja o filter plus tändstif för ungefär 400 mil sen , men det va dåligt på stickan när vi kolla :S o ägaren innan han sa att hade bytt turbo men, antingen är de ju turbon som drar olja eller läcker de nå kollosalt nånstans , om han inte ljuger om oljebytet
etanol
Sharan VR6 4motion -04 Ort: Tierp
Mån 24 feb 2014 17:27 Svara med citat
En ljudfilm hade med varit till hjälp i diagnoseringen. Men går man på att förra ägaren nu bytt motoroljan och fyllt till korrekt nivå så är det lite som försvunnit på vägen.
Det går ungefär 1 liter olja mellan MIN och MAX strecket på oljestickan. Den svartryker inget ur avgasröret vid acceleration?

Brukar med synas på oljefiltrets skick om det ser ny bytt ut.
Weedholm
Tis 25 feb 2014 2:20 Svara med citat
Jo men han lämna in bilen till möller o dom sa att det var vakum tryckklockan, ja men han peta på bra , o såg inte blåryk efter så vet inte om turbon skulle va slut eller om han läcker nå kollosalt , vart sitter oljefiltret ? Smile
Weedholm
Tis 25 feb 2014 2:20 Svara med citat
etanol skrev:
En ljudfilm hade med varit till hjälp i diagnoseringen. Men går man på att förra ägaren nu bytt motoroljan och fyllt till korrekt nivå så är det lite som försvunnit på vägen.
Det går ungefär 1 liter olja mellan MIN och MAX strecket på oljestickan. Den svartryker inget ur avgasröret vid acceleration?

Brukar med synas på oljefiltrets skick om det ser ny bytt ut.

jo men han lämna in bilen till möller o dom sa att det var vakum tryckklockan, ja men han peta på bra , o såg inte blåryk efter så vet inte om turbon skulle va slut eller om han läcker nå kollosalt , vart sitter oljefiltret ? Smile
Majvor
Golf 4 GTI Ort: Laxå
Sön 11 maj 2014 7:15 Svara med citat
Weedholm skrev:
jo men han lämna in bilen till möller o dom sa att det var vakum tryckklockan, ja men han peta på bra , o såg inte blåryk efter så vet inte om turbon skulle va slut eller om han läcker nå kollosalt , vart sitter oljefiltret ? Smile

Tjenare, jo jag har exakt samma problem med min golf 4 gti... köpte den igår och då lät det inget men när jag kom hem efter en stund så börjar den knacka rejält när den går ner på tomgång från gas. Men inget när jag gasar... låter som de kommer från kamrem etc...

Har du hittat vad de var för fel på din?

mvh
Majvor
Sön 11 maj 2014 7:15 Svara med citat
etanol skrev:
Körde du länge så att motorn blev varm? Låter som det skulle kunna vara en eller ett par ventillyftare som fastnat vilket kan hända med en motor som står ett tag.
Ett oljebyte kan med hjälpa upp situationen.

Tjenare, jo jag har exakt samma problem med min golf 4 gti... köpte den igår och då lät det inget men när jag kom hem efter en stund så börjar den knacka rejält när den går ner på tomgång från gas. Men inget när jag gasar... låter som de kommer från kamrem etc...

Har du hittat vad de var för fel på din?

mvh
valp2k
Golf 4 2.8 4M/R32/TDI 4M Ort: Piteå
Sön 11 maj 2014 11:30 Svara med citat
Har varit med om att multiremmens spännare har låtit illa. Så ni kan ju kolla över d
Majvor
Sön 11 maj 2014 17:42 Svara med citat
valp2k skrev:
Har varit med om att multiremmens spännare har låtit illa. Så ni kan ju kolla över d

Ja jag har fått för mig att de är den spännaren, för tycker den vibrerar lite konstigt och att ljudet är där i från, ska kolla lite närmare i morgon!

Tack Smile