Forum - Golf 7 (13-19) - Uppdateringar till DSG7 samt el-handbroms

djmarty
Golf 7 1.6 TDI BMT Ort: Sollentuna
Tis 13 maj 2014 19:19 Svara med citat
När jag hade bilen inne för bla byte av vindruta hos min lokala VW-verkstad, så noterade de att det fanns uppdateringar till DSG-lådan men även till den elektriska handbromsen.

Efter uppdateringen av växellådan (som även innefattade ett oljebyte i lådan) och handbromsen var jag som ett litet barn på julafton. Skulle tyskarna efter ett år ha löst problemet jag påtalat i flera månader?

Det är nämligen så att om man har kombinationen DSG7/Start-stopp/Autobrake så uppstår en smärre bugg när man kopplat bort start-stopp-funktionen. Bromsar man till stillastående, så att autobraken slår i, så går motorn upp i varv eller "dragläge" om man nu så vill kalla det, när man släpper bromsen. Fruktansvärt enerverande, och slitsamt för kopplingar.

OCH EUREKA!

Man har löst problemet. Dessutom kändes växellådan betydligt mer behaglig, och jag vet inte om det var nyhetens behag eller något, men jag fick ner förbrukningen med ca 0.3l/100 på min vanliga väg hem.

Så för er som har DSG7-lådan råder jag att omedelbart lämna in bilen för en gratis uppdatering
iroc-z4ever
Golf 7 1,4 GT R-Line 2015 Ort: Hässleholm
Tis 13 maj 2014 19:43 Svara med citat
Tur att min redan var fixad innan jag fick den - kände också skillnad på min nya bil och min gamle GT att växellådan var smidigare.