mattiasbil
Golf 6 Variant Ort: Borås |
| Tor 08 maj 2014 20:11 |
|
Funderar på att installera komradio (27Mhz) i bilen och vad jag förstår så är min hajfensantenn endast en antrapp, en del säger att det är både fönsterantenn OCH del av FM-antennen i hajfenan. Sak samma… Nu till den egentliga frågan, -Hur komplicerat/ hur göra för att dra kabel från hålet som hajfenan sitter i ? (jag avser sätta en 27Mhz antenn på taket i det hålet). Med hänsyn till airbags som ju som vbekant både finns i fönsterramar och stolpar och dessa vill jag ju ej komma åt. Är det någon annan som försökt sig på ett liknande projekt?
|
|
a128
Golf 6 CAXA /MQ200 Ort: Karlskrona |
| Tor 08 maj 2014 21:48 |
|
Dra kabeln innanför taket på högersidan och ned vid höger vindrutestolpe, lossa på innertaket från bagaet En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
|
|
mattiasbil
| Fre 09 maj 2014 8:52 |
|
OK låter ju som en bra idé, men hur lossar jag innertaket utan att göra åverkan på paneler eller utlösa airbags?
Finns det någon steg för steg beskrivning helst med bilder på detta. Vet att jag sett en sådan beskrivning på hur man tar bort paneler runt stereon/mittkonsolen.
|
|
a128
| Fre 09 maj 2014 15:02 |
|
Lossa på handtagen på hö sida, och tag försigtikt ned taket, lägg antennkablen så den hamnar innanför/ovanför handtaget, bak lossa på en list som man kommer åt när bakluckan är öppen, dörrstolpe poilla bort ett lock försikting som är märk "airbag" med en liten skruvmejsel En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
|
|
mattiasbil
| Mån 12 maj 2014 8:39 |
|
| Tack, nästa fråga; Hålet till HAJFENAN verkar vara rätt stort (15*15mm) och kvadratisk dessutom. Hur gör man för att använda detta hål till en antenn som ska ha diametern 10mm? Om jag nu behöver borra nytt hål, hur görs detta rent praktiskt så jag inte får taket att bukta och undviker framtida rostbildning osv?
|
|
mattiasbil
| Mån 12 maj 2014 8:40 |
|
| B.
Senast ändrad Mån 12 maj 2014 8:42, ändrad totalt 1 gång
|
|
mattiasbil
| Mån 12 maj 2014 8:40 |
|
| A.
|
|
a128
| Mån 12 maj 2014 8:56 |
|
Om du ska borra ett nytt hål måste man först demontera innertaket så man ej borra i något eller i någon förstärkning (det blir merjobb det), ett stegborr är att föredra (Biltema 19284) rostskydda med ett tunnflytande rostskydd på båda sidor innan montering, vill man ta bort antenn i framtiden så kan tex. meca art.-nr 4600-37810095 användas En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
|
|
mattiasbil
| Mån 12 maj 2014 22:46 |
|
| Ok om jag nu vill undvika borra hur kan man montera en antenn som kräver 10mm hål diameter i det kvadratiska 15mm hålet?
|
|
a128
| Tis 13 maj 2014 7:47 |
|
Bora ett 10 mm hål i en bit plåt, klipp ut den så att yttermåtten blir 15*15 mm och använd som distans En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
|
|