cgranberg
Golf 4 GTI -01 Ort: Eskilstuna |
| Fre 16 maj 2014 21:36 |
|
Hej hej! Har nyligen köpt mig en golf 4 gti -01!
Är lite bekymrad över en sak, och det är kamremsbyte. När är det dags för den servicen? Den kallas väl för "stora servicen" am I right?
Den har gått ca 21.400mil nu och förra servicen var gjord vid 12.000mil och det var -07 den gjordes.
Är helt ny på vw-fronten så jag behöver gärna lite goda råd och tips från er!
Tack!
|
|
fred
Ingen VW Ort: Borlänge |
| Fre 16 maj 2014 22:12 |
|
LIte olika. Men man brukar säga 5-6 år eller 12- 18 000 (många olika åsikter, beror på motortyp också) mil på dessa motorer. Så med andra ord är det väl dags om man ser till åren som gått.
Utöver kamremssats så byter man också vattenpumpen samtidigt!
|
|
cgranberg
| Fre 16 maj 2014 22:26 |
|
Många olika åsikter ja, det är ju det som är det knepiga! Vad ska man gå på liksom? Tråkigt att behöva göra denna service direkt när man köpt bilen (kanske är därför han sålde den hehe).
|
|
graul
VW Corrado Mk4,S3,b5,B5,b6 Ort: Stockholm |
| Fre 16 maj 2014 22:52 |
|
| 12000 mil eller 8 år. Det som kommer först.
|
|
cgranberg
| Fre 16 maj 2014 22:55 |
|
| Okej så antingen vid årsskiftet eller efter, eller vid 24.000mil alltså! Ska man göra servicen precis på siffran eller brukar man göra den lite tidigare ändå? Kan man göra en check på remmen osv o kolla så den inte är sliten i förtid eller torr eller sprucken? Tack för era svar hittills!
|
|
fred
Ingen VW Ort: Borlänge |
| Lör 17 maj 2014 9:17 |
|
Spelar ingen roll när du byter, det finns ändå ingen garanti kvar så det handlar mest om hur länge man törs vänta, kontroll kan man givetvis göra, knäpp loss och ta bort den övre svarta plastbiten på kamremssidan och inspektera.
Bytte själv på min Octavia rs -03 vid 24000 mil, den har förövrigt 18000 mila intervall men så länge törs jag inte köra. Relativt enkelt att byta, det jobbiga är motorfästet som behöver lirkas ur genom att lyfta och sänka motorn i flera steg medan man vrider och vänder på fästet.
|
|
cgranberg
| Lör 17 maj 2014 11:24 |
|
| Tack för tipset fred! Ska ner o kika i vilket skick grejerna är i!
|
|
r o l l e
Ingen VW Ort: Stockholm |
| Lör 17 maj 2014 21:29 |
|
| cgranberg skrev: | | Tack för tipset fred! Ska ner o kika i vilket skick grejerna är i! |
Du ser inte om något av lagren i länkhjulen eller vattenpumpen är dålig, om de skär så ryker remmmen och då blir ditt fina topplock rejält trasigt.
Ibland specas det 18tusen mil men många gånger så ger något länkhjul eller vattenpump upp innan detta, och det är ägaren som får betala reparationsnotan... Och den hamnar många gånger på +50tusen om det blir haveri.
Därav byter man dessa delar i förebyggande syfte. Och 12tusen mil eller 7-8 år vilket kommer först är en bra intervall för att det inte ska bli haveri.
Det är betydligt tråkigare att köra sönder sin nyköpta bil och råka ut för en reparationsnota som är dyrare än vad bilen kostade för att man inte ville serva bilen direkt när man köpt den. Sådant kollar man INNAN köp, är inte kamremm bytt och snart behöver bytas så pruta sjutusen från priset.
|
|
cgranberg
| Lör 17 maj 2014 22:26 |
|
| r o l l e skrev: | Du ser inte om något av lagren i länkhjulen eller vattenpumpen är dålig, om de skär så ryker remmmen och då blir ditt fina topplock rejält trasigt.
Ibland specas det 18tusen mil men många gånger så ger något länkhjul eller vattenpump upp innan detta, och det är ägaren som får betala reparationsnotan... Och den hamnar många gånger på +50tusen om det blir haveri.
Därav byter man dessa delar i förebyggande syfte. Och 12tusen mil eller 7-8 år vilket kommer först är en bra intervall för att det inte ska bli haveri.
Det är betydligt tråkigare att köra sönder sin nyköpta bil och råka ut för en reparationsnota som är dyrare än vad bilen kostade för att man inte ville serva bilen direkt när man köpt den. Sådant kollar man INNAN köp, är inte kamremm bytt och snart behöver bytas så pruta sjutusen från priset. |
Tack rolle för inlägget! Vad skulle du säga att hela paketet skulle gå på, hela servicen alltså? Kamrem, sats, vattenpump etc.
|
|
r o l l e
Ingen VW Ort: Stockholm |
| Lör 17 maj 2014 22:55 |
|
| cgranberg skrev: | | Tack rolle för inlägget! Vad skulle du säga att hela paketet skulle gå på, hela servicen alltså? Kamrem, sats, vattenpump etc. |
Fråga några verkstäder eller meckar i området där du bor så får du veta ditt pris...
Men i Sthlmsområdet är en vanlig taxa om man känner någon frimekande vw anställd 1500:- för byte av kamrem, spännrullar etc.
Vad delarna kostar finns ju sätt att kolla upp.
Värt att veta att alla verkstäder accepterar inte att du har med egna delar, eller så kostar arbetet mer då. Anledningen är att verkstaden även tjänar pengar på förmedling av delar, så bara för att du tjänar en femhundring på att köpa dem själv kanske du förlorar 700:- i nästa steg.
Och om någonting inte passar när du handlat själv kommer meken debitera fullt jobb fast han inte kunde göra klart, kanske sätta tillbaka de gamla delarna. Så kolla noga upp vem som köper delarna och vad som händer om fel del skulle levereras etc.
|
|
cgranberg
| Mån 19 maj 2014 0:10 |
|
| r o l l e skrev: | Fråga några verkstäder eller meckar i området där du bor så får du veta ditt pris...
Men i Sthlmsområdet är en vanlig taxa om man känner någon frimekande vw anställd 1500:- för byte av kamrem, spännrullar etc.
Vad delarna kostar finns ju sätt att kolla upp.
Värt att veta att alla verkstäder accepterar inte att du har med egna delar, eller så kostar arbetet mer då. Anledningen är att verkstaden även tjänar pengar på förmedling av delar, så bara för att du tjänar en femhundring på att köpa dem själv kanske du förlorar 700:- i nästa steg.
Och om någonting inte passar när du handlat själv kommer meken debitera fullt jobb fast han inte kunde göra klart, kanske sätta tillbaka de gamla delarna. Så kolla noga upp vem som köper delarna och vad som händer om fel del skulle levereras etc. |
Om jag inte köper egna delar separat till kamremmen och vattenpump etc. vad skulle detta jobb på en auktoriserad firma kunna kosta mig?
|
|
SpendeX
Passat 6 CC 2.0 TSI Ort: Stockholm |
| Tis 20 maj 2014 14:39 |
|
| cgranberg skrev: | | Om jag inte köper egna delar separat till kamremmen och vattenpump etc. vad skulle detta jobb på en auktoriserad firma kunna kosta mig? |
på en verkstad kan det kosta allt mellan 5 och 10 tusen beroende på bil på min 2.0 böt jag kamrem och pump själv för ett halvt år sen och det funkar fortfarande. Kostade mig 1000kr i delar
|
|
cgranberg
|
Pucko
Golf 4 Variant V5 Ort: Stockholm |
|
SpendeX
| Tis 20 maj 2014 16:18 |
|
| Pucko skrev: | -01 med 21k mil, en stämpel gör väl endå inte så stor skillnad.
Gör det hos en verkstad som inte verkar vara helt skum och få kvitto på det så bör det ju räcka.
När jag hade min GTI så köpte jag delarna och lät en kompis byta pump, rem och spännare. ~1k för jobbet och ~1500kr för delarna.
Nu har jag en V5 som aldrig varit hos en auktoriserad verkstad för service, gått 21k mil och fungerar hur fint som helst
Tar du hand om bilen och byter oljor och filter osv så håller den, det är inte stämplen som är avgörande.
Men det är klart, tänker du sälja snart så bortse från det jag skrivit då en del köper bil enbart efter stämplarna och inte ser till helheten
Oavsett bör du se till att göra servicen snarast så du slipper att det rasar
//Patrik |
håller med dig! Har haft min goffe i lite mer än ett år. Böt kamrem själv. Gjorde massa servisar och reservdelsbyte. Biöen går hur bra som helst och allt detta utan en enda stempel från auktoriserad bilverkstad [/quote]
|
|
cgranberg
| Tis 20 maj 2014 16:25 |
|
Okey boys! Vad exakt är det för delar som jag behöver byta inför den här servicen? Vattenpump, kamremmen vet jag men inte resten haha!
|
|
cgranberg
| Tis 20 maj 2014 16:27 |
|
| cgranberg skrev: | | Okey boys! Vad exakt är det för delar som jag behöver byta inför den här servicen? Vattenpump, kamremmen vet jag men inte resten haha! |
Och vart har ni köpt delarna? Beställt från mekonomen?
|
|
SpendeX
| Tis 20 maj 2014 16:30 |
|
| Vattenpump. Kamrem och även spännrulle kan vara bra o byta i samma veva. Jag beställde allt ifrån en hemsida som heter mister-auto.se. billigt blev det. Fick pröjsa för komplett kamremskitt 1000 kronor. Löprullarna kan vara också bra att byta
|
|
Pucko
|
Pucko
| Tis 20 maj 2014 16:32 |
|
Ja, eller som SpendeX säger
MisterAuto har jag också handlat från.
//Patrik
|
|
cgranberg
| Tis 20 maj 2014 16:42 |
|
Tack Patrik och SpendeX för snabba svar och bra tips! Ska kolla upp priser samt kolla efter offerter från vad olika firmor tar för ett sådan service!
|
|
Pucko
| Tis 20 maj 2014 16:43 |
|
Låter bra, lycka till och trevlig sommar!
|
|