Forum - Golf 6 (09-13) - Köpråd: Golf 6 1.4 TSI, vågar man köpa?

Duke
Ingen VW Ort: Utomlands
Tor 15 maj 2014 23:29 Svara med citat
Hej,

Frugan och jag håller på att titta på en "ny" bil och vi båda gillar Golf 6 (5-dörrars halvkombi) från 2009-2010. "Problemet" är att vi har läst så mycket om problem med kamkedjor att vi ryggar tillbaka lite.

Hur står det till egentligen? Har VW löst problemet? Verkar bara(?) vara problem om man har bytt olja enligt VW's longlifeschema? Är man "säker" om man köper en begagnad 2009-2010 där man alltid bytt oljan vid 1500 mil? Jag har väl rätt i att bensinaren 1.4 TSI har kamkedja?

Undrar också hur bilen fungerar för den lilla familjen, 2 vuxna och ett barn? Vi ska nämligen få vårt första barn om knappt tre månader och vill inte köpa en kombi. Finns ju moderna små kompkta kombivagnar som borde passa i bilens bagage? Kombi är vi som sagt var inte intresserade av alls.

Det stämmer väl också att denna motor går lågt i varv? Har för mig jag såg ett test där den endast varvade 2500-2600 varv vid 110 km/h? Låga varv är ju bara bra för motorns hållbarhet så jag hoppas det stämmer att det var den motorn jag såg i testet. Hittar inte detta test, därav min fråga.

Mvh
Duke
a128
Golf 6 CAXA /MQ200 Ort: Karlskrona
Fre 16 maj 2014 7:56 Svara med citat
På min kommer man över 140km/t vid 3000rpm och högsta växeln dock ingen variant växellådskod LHY
kedjorna har igentligen inte vait några problem kom på touran 1,6 Fsi -2003 som har samma kedja så dom har såfall haft gott om tid att fixa till det

En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
graul
VW Corrado Mk4,S3,b5,B5,b6 Ort: Stockholm
Fre 16 maj 2014 17:59 Svara med citat
Har tidigare ägare servat med longlifeintervaller skulle jag tacka för titten och gå vidare eftersom det inte är longlife på tsi-motorerna. Det är fasta intervallen på 1500mil/1 år som den tänder upp serviceindikeringen. Har man inte följt den kan man börja spara för att byta kedja ganska snart.
Aktsu
Ingen VW Ort: Stockholm
Lör 17 maj 2014 10:24 Svara med citat
graul skrev:
Har tidigare ägare servat med longlifeintervaller skulle jag tacka för titten och gå vidare eftersom det inte är longlife på tsi-motorerna. Det är fasta intervallen på 1500mil/1 år som den tänder upp serviceindikeringen. Har man inte följt den kan man börja spara för att byta kedja ganska snart.

Enligt VW är det motsatsen Wink.

För övrigt skulle jag inte bry mig om ifall de har bytt enligt VWs longlife-schema eller med extra oljebyten var 1500e mil. Hittar man en som bytt var 1500e mil är det ju alltid bra, men inget jag skulle hänga upp mig på.
graul
VW Corrado Mk4,S3,b5,B5,b6 Ort: Stockholm
Sön 18 maj 2014 14:18 Svara med citat
Jobbar på just vw så är det nåt jag har koll på så är det servicar Wink vem har sagt att det är longlife på dom motorerna?
Aktsu
Sön 18 maj 2014 15:06 Svara med citat
graul skrev:
Jobbar på just vw så är det nåt jag har koll på så är det servicar Wink vem har sagt att det är longlife på dom motorerna?

Volkswagen Stockholm +2 andra VW verkstäder, Serviceboken, kvittot på vilken olja de hällde i vid servicen, indikatorn i bilen, med mera. Så jag undrar var du får din information ifrån.

I golf 6 broschyren kan man även läsa detta:

Citat:
Serviceintervaller.
Bilen har flexibelt serviceintervall enligt bilens intervall- indikering (individuell), dock max 24 månader. Etanolanpassade modeller har fasta serviceintervaller var 1 500:e mil eller var 12:e månad.
Pucko
Golf 4 Variant V5 Ort: Stockholm
Tis 20 maj 2014 16:24 Svara med citat
graul skrev:

Har en 1.4TSI från 2009.
Det är longlife på den, motorn har rasat. Fått ny motor på "good will" och ifrågasatte då longlife skiten, fick till svar i stil med "nä men det är bra, ska vara så".

Nu har jag fått en andra chans så när den når ~1500 så blir det service och att ställa om till fasta intervaller istället Smile

Bilen var köpt på VAG Bromma.

//Patrik
Pucko
Golf 4 Variant V5 Ort: Stockholm
Tis 20 maj 2014 16:26 Svara med citat
Kan ju hända att du jobbar på en bättre VW verkstad som insett att longlife bara ger ledsna kunder och gått över till fasta intervaller på eget initiativ? Smile

Det är bra, oavsett orsak, att ni kör med fasta intervaller och inte LL Wink

/Patrik
Aktsu
Tis 20 maj 2014 22:56 Svara med citat
Pucko skrev:
Kan ju hända att du jobbar på en bättre VW verkstad som insett att longlife bara ger ledsna kunder och gått över till fasta intervaller på eget initiativ? Smile

Det är bra, oavsett orsak, att ni kör med fasta intervaller och inte LL Wink

/Patrik

Utan statistik skulle jag inte våga uttala mig så säkert om effekten av LL på bilarna som du gör. Är ju inte alls säkert att det finns något samband. Jag kör dock service på min var 1500 mil mer av försiktighetsprincip och att det känns bra att fixa annat som skall göras i samma veva, kostar ju inte någon större summa att lämna in den för ett oljebyte varje år,

När jag köper begagnad bil bryr jag mig inte speciellt mycket om hur den bytt olja tidigare, hittar jag en som bytt var 1500e mil så är det ju bra, men det är inget jag bryr mig om. Jag kollar ju dock mest på bilar runt 3000 mil.
Duke
Ingen VW Ort: Utomlands
Tor 22 maj 2014 0:21 Svara med citat
Tack för alla svar.

Tråkigt att inte VW har lyckats lösa problemet med både kamdejeproblemen vid long life samt problemen med DSG.

Vill köpa en Golf men känner mig inte säker. Är man det om man köper en 2010 1.4 TSI 122 hk med manuell växellåda som blivit servad var 1500 mil som gått under 10,000 mil (runt 7000 mil verkar bilarna ha gått i vår prisklass)?
Aktsu
Tor 22 maj 2014 7:47 Svara med citat
Duke skrev:
Tack för alla svar.

Tråkigt att inte VW har lyckats lösa problemet med både kamdejeproblemen vid long life samt problemen med DSG.

Vill köpa en Golf men känner mig inte säker. Är man det om man köper en 2010 1.4 TSI 122 hk med manuell växellåda som blivit servad var 1500 mil som gått under 10,000 mil (runt 7000 mil verkar bilarna ha gått i vår prisklass)?

Du är inte säker oavsett vad du köper för bil. Själv tycker jag folk överdriver LL servicens inverkan på kamkedjan, visst det kanske kan öka risken för problem (även om ingen presenterat statistik som styrker deras tes) men det är ju inte så att LL service implicerar kamkedjeproblem. Om det vore så skulle var och varannan bil få byta motorer vilket inte är fallet. Detsamma kan sägas om problemen med DSG som folk har.

Att äga bil i allmänhet är riskfyllt så jag skulle snarare se till att äga en där maskinskadeförsäkringen fortfarande gäller så att man är skyddad vid eventuella problem, detta gäller alla bilar.