Forum - Golf 4 (98-04) - Tdi 115 4motion -01 går in i sk. limp mode.

BodinAnton
Golf 4 1,9 TDI 4Motion Ort: Ludvika
Lör 26 apr 2014 22:48 Svara med citat
Hej!
Golfen har krånglat en tid nu, turbon slutar ladda ibland. Men startar man om bilen, så laddar den som den ska en liten stund innan samma fel uppstår igen och detta händer vid olika varvtal. De är det som är symptomen.
Har bytt och kontrolerat å rengjort en massa grejor.
Bytt alla vakumslangar
Bytt VNT klocka/wastegate
Rengjort EGR Ventil
Kopplat ström på magnetventil N75 och sett att den funkar
Bytt vad jag tror är laddtrycks vakt, det går in två vakum slangar och en kontakt. Är det laddtrycks vakten??
Misstänker luftmassemäteren, men om jag drar ut kontakten på LMM så laddar turbon inte alls.
Så jag antar att LMM inte är felet, eller?
Har oxå fått en fel kod som säger 17965, limp mode. Och de ska tydligen bero på över ladd/skenande laddtryck vad jag har förstått.

Är det någon som vet vad jag ska göra här näst??
Redbanana
Golf 4 1,9TDI -99 Ort: Vännäs
Sön 27 apr 2014 8:24 Svara med citat
Du har mest troligt en turbo som behöver översyn.. Googla på "vnt clean" så finns det massvis med tips å guider..
Turbon har en inbyggd typ av wastegate, som blir full av sot och kärvar. Därav limpmode då laddtrycket börjar skena..

Jag gjorde hela proceduren på min bil, ner med turbon plocka isär rengöra osv.. Går som en klocka nu!
Kom bara ihåg, köpa nya bultar till själva turbon och använd värme när du tar isär.. Dom SITTER!

Edit.
http://m.youtube.com/watch?v=3CVIrfK2Z7I
Bra beskrivning! Men min var riktigt tjurig när de gällde bultarna..
BodinAnton
Tor 01 maj 2014 19:05 Svara med citat
Håller just i detta nu på att ta bort turbon, men det är ju fruktansvärt trångt. Någon som har nå tipps????
Redbanana
Tor 01 maj 2014 23:43 Svara med citat
Det är väldigt trångt.. kör på så får du loss paketet tillslut.. När jag väl fått loss alltihop så lyfte ja turbon rakt upp å tog ut den.. trixigt men det gick..passa på att rengöra insug å EGR ventil när allt liks är löst
BodinAnton
Sön 11 maj 2014 20:53 Svara med citat
Hej igen!!
Nu har jag fått ur turbo och allt vad de innebär, och rengjort allt.
Även insug EGR ventil, och skruva ihop allting å prov kört, men felet kvar står!!
VAD I HELVETE ÄR FEL?????
Redbanana
Mån 12 maj 2014 9:21 Svara med citat
Rensa felkoder till att börja med!
Du kan prova att rycka kabeln till MAP sensorn och provköra.. Går bilen bättre så har du hittat felet..
Prova plocka lös den å tvätta med bräkleen..
BodinAnton
Mån 12 maj 2014 9:47 Svara med citat
MAP sensorn?? Vart sitter den?? Har raderat fel koder.
Redbanana
Tis 13 maj 2014 9:39 Svara med citat
Mapsensorn, eller maf, sitter på insugsröret precis efter luftburken.. Skruva lös den från luftfilterboxen å dränk den i bromsrengöring Smile gjorde en jääävla skillnad för mig..
Gjorde likadant som dig, började med turbon men bilen gick ändå skit.. Tvättade denna sensor så gick den bra.. Behöver nog egentligen byta den för att den ska gå 100% dock
Redbanana
Tis 13 maj 2014 9:40 Svara med citat
Mapsensorn, eller maf, sitter på insugsröret precis efter luftburken.. Skruva lös den från luftfilterboxen å dränk den i bromsrengöring Smile gjorde en jääävla skillnad för mig..
Gjorde likadant som dig, började med turbon men bilen gick ändå skit.. Tvättade denna sensor så gick den bra.. Behöver nog egentligen byta den för att den ska gå 100% dock
BodinAnton
Tis 13 maj 2014 9:47 Svara med citat
MAP sensorn är alltså luftmassemätaren vad jag förstår då. Eller missuppfattar jag dig då??
Tack så mycket för alla svar Smile
Redbanana
Tis 13 maj 2014 10:39 Svara med citat
Du har så rätt så! Plocka lös å rengör, ut å njut Wink
BodinAnton
Fre 16 maj 2014 13:18 Svara med citat
Hej. Har nu gjort rent luftmassemätaren med bräkleen, men samma fel kvarstår.
Några fler idéer??
Redbanana
Fre 16 maj 2014 15:41 Svara med citat
Hmm då låter de som att något på vacuumsidan mot turbon inte mår bra.. Vakuumklockan på turbon fungerar som den ska? Alla magnetventiler för vakuum funkar? Någonstans där har du problem ifall de inte hjälpte att rengöra luftmassemätaren
Redbanana
Fre 16 maj 2014 15:43 Svara med citat
Http://forums.tdiclub.com/showthread.php?t=179589&highlight=limp+mode

Här har du väääldigt mycket info om detta!
BodinAnton
Fre 16 maj 2014 15:53 Svara med citat
Har kollat alla magnet ventiler, kopplat ström på dom och dom klickar. Jag har även bytt vakumklockan på turbon, så den ska funka. Men de ska väl vara ett visst motstånd i mangnetventilerna eller? Hur mäts de?
BodinAnton
Lör 24 maj 2014 21:22 Svara med citat
Har nu bytt magnet ventil N75, men felet kvarstår.
Redbanana
Sön 25 maj 2014 8:13 Svara med citat
Vad får du för felkod?
BodinAnton
Sön 25 maj 2014 22:10 Svara med citat
17965
BodinAnton
Mån 02 jun 2014 23:01 Svara med citat
Har idag kollat laddluftstryck givaren, och gjort rent den. Den var visserligen inte nå skitig för blotta ögat, men den fick sig en dusch brekleen ändå.
Tyvärr så kvar står felet än, tappar kraft efter en stunds körning oftast vid högre belastning tex i backar eller omkörning, starta om bilen å den går kanon en stund.
Kan de va så att den där laddluftstryck givaren är trasig eller? Det är ju fyra kontakt stift i givaren, någon som har koll på hur denna funkar/ska funka.

Laddluftstryck givaren sitter på röret, från intercoolern. Snett under spolarvätske behållaren.