Forum - Golf 4 (98-04) - Vill inte starta på första försöket

Jozzefine
Golf 4 1,6 Ort: Kristianstad
Lör 23 nov 2013 23:34 Svara med citat
Hejsan!
Har skrivit tidigare om min hopplösa golf iv
Har ganska ofta startproblem med bilen startar ibland inte för än 4- 5 försöket..
Den gör så både när den är kall och varm..
O när den väl startar går den hur fint som helst!
Vi har tidigare bytt alla tändstiften och tempgivaren utan resultat!
Har haft den uppkopplad på en firma och visar ingenting.
Nu blir jag snart galen och börjar fundera på att göra mig av med den istället eftersom de känns hopplöst och rätt trist att köpa o byta saker utan resultat.
Men ska ge den ett försök till o tänkte fråga här vad ni kanske kan tro??
Min pappa är inne på att de kanske har nått att göra med tändningslåset ska tydligen finnas någon grej där som man ska kunna byta precis där i början kommer inte på namnet nu för det så klart;)
Är det kanske någon som har samma fel o som har bytt nått där man startar? Med resultat?Smile
Har testat två olika nycklar med o de är inte nyckeln som gör det heller,,
Väääldigt tacksam för tips Smile vill ju inte egentligen göra av med den men vafan ska man göra..

Är en 1,6 -99, gått 11 tusen mil bara. om de är till någon nytta
etanol
Sharan VR6 4motion -04 Ort: Tierp
Sön 24 nov 2013 8:20 Svara med citat
Tråkiga erfarenheter du har med den bilen.
Kan mycket väl vara fråga om en sliten startkontakten som heller inte är helt ovanligt fenomen.

Men hur är fenomenet, är det som startmotorn inte vill snurra runt då du vill starta. Att liksom inget händer i startläget? Att man dessutom måste vrida nyckeln fram och tillbaka.
I så fall är det mycket troligt dessa startkontakt, där jag bytt flertalet sådana med just sådana symtom.

En billig pryl för endast 100 riksdaler på Biltema ( http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreservdelar/Elsystem/Kontakter--G ivare/TANDNINGSBRYTARE-43090/ ) och hyfsad lätt att byta där den sitter skruvad bakom tändningslåset.
Men vet att det kan finnas två varianter som inte ens går att hitta via regnummer ens utan det visar sig då man kikat närmare och är det den andra varianten finns denna på tex ebay för i stort samma peng. Smile
Zepofan
Golf 4 1.6 Ort: Malmö
Mån 03 feb 2014 17:59 Svara med citat
Hej!

Har liknande problem med min Golf/4 -02.
Hur gick det för dig? Fick ni rätt på det?
Verkstan har bytt startkontakten som föreslås i svaret. Detta hjälpte dock inte. Felet kvarstår fortfarande. Och det dyker bara upp ibland. Vissa tillfällen startar den snällt 8-10 gånger i rad för att sen total vägra under lång tid.
Mekanikern kliar sig i huvudet och har en teori om att det kan vara startmotorn som är sliten och tar för mycket ström...
Bogserar vi igång den startar den hur snällt som helst.
När vi testade att dra igång den senast la jag märke till att klockan i bilen "nollade" sig vid något tillfälle. Glapp i någon kabel?

Är det någon som har en teori om detta problem? Grymt irriterande eftersom bilen går hur fint som helst när den väl startar.
etanol
Mån 03 feb 2014 18:10 Svara med citat
Men ni upplever den i alla fall inte startmotorn som direkt trött eller att den rätt omgående låter mer ansträngd under startförsöken.?

Just detta du nämner att som klockan i bilen nollar sig kan tyda till att strömmen inte riktigt räcker till där det helt normalt krävs massor av ström vid start.

Vet du hur gammalt batteriet i fråga är, där kan ett tips vara att låta belastningsprova det för uteslutning att det inte är batteriproblem. Till att under en period externladda det och se om det fungera en tid i fall det är batteri problem.
Olof
Golf 6 Kombi 1,6TDI BMT-13 Ort: Eslöv
Mån 03 feb 2014 22:49 Svara med citat
Är alla jordflätor/kablar OK mellan generator/startmotor/motor/batteri, då detta kan ge symptom som att startmotor inte orkar riktigt.
Zepofan
Tis 04 feb 2014 10:00 Svara med citat
I mitt fall känns startmotorn pigg och tröttas inte direkt även om den får snurra en stund.
Batteriet är hyfsat nytt, ca 2 år gammalt. Förvisso ett Biltema-batteri men som sagt hyfsat nytt.
Dessa problem uppstår oavsett om det är minusgrader eller som i somras ca 30 grader varmt ute...

Såg att mekaren tagit in bilen i hallen igen. Han sa att han skulle testa startmotorn för att se om den drar för mycket ström. Får höra med honom senare idag.
Och jag antar (läs hoppas) att han går över alla kabelanslutningar samtidigt.

Återkommer när jag vet mer.
Olof
Golf 6 Kombi 1,6TDI BMT-13 Ort: Eslöv
Tis 04 feb 2014 10:07 Svara med citat
Zepofan skrev:
I mitt fall känns startmotorn pigg och tröttas inte direkt även om den får snurra en stund.
Batteriet är hyfsat nytt, ca 2 år gammalt. Förvisso ett Biltema-batteri men som sagt hyfsat nytt.
Dessa problem uppstår oavsett om det är minusgrader eller som i somras ca 30 grader varmt ute...

Såg att mekaren tagit in bilen i hallen igen. Han sa att han skulle testa startmotorn för att se om den drar för mycket ström. Får höra med honom senare idag.
Och jag antar (läs hoppas) att han går över alla kabelanslutningar samtidigt.

Återkommer när jag vet mer.

Om startmotor inte tröttas/tappar i ork, så har jag svårt att tro att felet ligger där, utan lutar mer åt någon givare som kamaxelgivaren som inte ger signal till tändsystemet att motor snurrar.
etanol
Tis 04 feb 2014 10:24 Svara med citat
Nej som sagt verkar det vara fart på startmotorn är det rätt troligt inga problem med varken jord eller strömatning till den.
Ej eller till att den skulle gå så tungt att den drar osedvanligt mycket ström.

Mer troligt som sagt till givarfel i någon form och där skulle eventuell felkod kunna reda ut bättre.
Zepofan
Ons 05 feb 2014 12:39 Svara med citat
Liten uppdatering...

Startmotorn är nu bytt och så klart hjälpte inte detta. Visserligen lät den gamla startmotorn förskräckligt och skulle bytas ändå men det hjälper ju inte mig just nu.
Han hade sett felkoder från en Lambdasond samt en kylvätskegivare. Dessa borde inte ge denna typ av fel menar han.
Nu vill han inte lägga mer tid på den och knappt jag heller.

Känner ni till någon klurig mekaniker i Malmö med omnejd som skulle kunna lösa detta problem?
etanol
Ons 05 feb 2014 15:21 Svara med citat
Då till och med felkod sats för temperaturgivare är det lite märkligt att inte denna mekaniker var inne på det felet till dessa klassiska fenomen. Men nu var ju temperaturgivaren för styrboxen ju ny bytt? Så bör den vara friskriven som trolig orsak.

Men har ni fortfarande inte gett upp hoppet så testa gärna då den är sådär tjurigt. Att kontrollera så det inte är bränslerelaterat problem, genom att spraya startgas i motorns insug under startförsök som i så fall genast bör tända till.
Händer det då fortfarande ingenting är det på tändsidan problemet ligger, hade varit ett intressant felsöknings objekt annars synd våra avstånd var väl långt bara... Confused
Jozzefine
Mån 10 feb 2014 15:29 Svara med citat
Oj här va det många svar, men inga bra resultat verkar de som Sad men ja vill inte ge upp!
Ja har inga problem med startmotorn alls! O min bil startar för eller senare behöver inte bogseras lr liknande utan efter några försöker får ja alltid igång den.
Vill som sagt inte ge upp så ja vill helst behålla den.
Men nu är de så att ja o pappa är inne på om de kan vara tändspolen på fördelaren? Heter säkert något annat men kommer inte på vad men hoppas ni förstår :p någon som bytt det innan?
Den "bilen" lampan som sitter o instrumentpanelen som tänds när du startar bilen slocknar alltid så den accepterar ju min nyckel som den ska:o väntar alltid innan ja vrider runt helt sista varvet tills den slocknar men så ja blivit till sagd att göra de men de gör ju inte så bilens start problem slutar haha.
Hoppas någon vet ngn som bytt detta vi funderar på som kan säga hur de gick. För iallafall på min bil som sagt så är det inget fel på startmotorn batteri eller liknande o den startar alltid tillslut men inte när den ska göra de egentligen lr va man ska säga:p tack för alla svar hoppas vi löser detta fel vi verkar va många att ha!
Jozzefine
Mån 10 feb 2014 15:30 Svara med citat
Oj här va det många svar, men inga bra resultat verkar de som Sad men ja vill inte ge upp!
Ja har inga problem med startmotorn alls! O min bil startar för eller senare behöver inte bogseras lr liknande utan efter några försöker får ja alltid igång den.
Vill som sagt inte ge upp så ja vill helst behålla den.
Men nu är de så att ja o pappa är inne på om de kan vara tändspolen på fördelaren? Heter säkert något annat men kommer inte på vad men hoppas ni förstår :p någon som bytt det innan?
Den "bilen" lampan som sitter o instrumentpanelen som tänds när du startar bilen slocknar alltid så den accepterar ju min nyckel som den ska:o väntar alltid innan ja vrider runt helt sista varvet tills den slocknar men så ja blivit till sagd att göra de men de gör ju inte så bilens start problem slutar haha.
Hoppas någon vet ngn som bytt detta vi funderar på som kan säga hur de gick. För iallafall på min bil som sagt så är det inget fel på startmotorn batteri eller liknande o den startar alltid tillslut men inte när den ska göra de egentligen lr va man ska säga:p tack för alla svar hoppas vi löser detta fel vi verkar va många att ha!
etanol
Mån 10 feb 2014 17:42 Svara med citat
Nej hoppet är ju det sista som överger en sägs det ju och det är bra ge inte upp än,,, Wink
Jo dessa fenomen är överlag rätt svår diagnoserade där man får testa sig fram med vad som verkar mest logiska.

Men visst tändspole/modul är med klart tänkbar detalj som skulle kunna ge sådana fenomen, så denan kan ju klart vara värd att testa, som finns för 370:- hos Biltema.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreservdelar/Tand--Glodsystem/Tand delar/Tandspole/TANDSPOLE-53404/
Jozzefine
Tor 13 feb 2014 22:41 Svara med citat
Haha precis Wink såg bilden på länken nu vet jag att de bara är en vinkel på den men är där 4 uttag till tändstiften på den då? Min pappa tyckte de va konstigt att biltema skulle ha en sådan sak o om de är så den passar :p men anners är det ju ett vettigt pris eftersom man inte vet om de hjälper eller ej :p
Min pappa har likadan bil o nu har det tänds en lampa i den sådan motor lampa, blir man trött eller? Dagen innan han skulle jobba så släcktes den givetvis så när dem kopplade upp den visade den inget så klart o idag tändes den igen, jädrans bilar asså! Nu är hoppet nära att lämna min pappa iaf kan man ju säga haha :p börjar bli irriterande med allt som sker på deSa bilar, nu kan ja inte lägga in bilden på lampan men är en bild på motorn o ngt Z igenom lr va det är så står det CHEK under, ngn mer som får dessa fel?:p
etanol
Fre 14 feb 2014 14:19 Svara med citat
Så ser tändspolen ut till den motorn där den enda tändkabeln sedan går till fördelarlockets mitt, som där i från fördelar ut strömmen till respektive tändstift.
Jo det är den så kallade "motorfelslampan" som indikerar ett tekniskt fel på motorns styrelektronik.
Bästa där vore att försöka få ut eventuell felkod på fenomenet.

Denna kan tändas av en rad olika orsaker från tex slitna tänd delar som tändstift, fördelarlock/fördelare, igensatt bränslefilter. Visst kan det vara "underbart" med gamla bilar,,, Wink
Jozzefine
Mån 21 apr 2014 22:10 Svara med citat
Helt glömt bort denna sidan ett tag. Men problemet återstår fortf!
Har en annan tanke som kanske någon har förslag på? Startkontakten? Låter de som de hade kunnat vara ju? MEN min pappas bil så som är samma fast 16V och även min egen ibland när den inte vill starta men hoppar igång till slut så går den på typ en celinder bara? Varför? Fan va hopplöst detta känns med dessa bilar Confused
Min pappa börjar tappa tron helt på startkontakten med nu då de med att den går på en celinder bara inte har med tändningen att göra ju Sad vi har iallfall beställt startkontakten iallfall men vet redan nu innan att de som allt annan inte kommer hjälpa Confused ingen som vet nått? Väldigt tacksam för svar ihop om att kunna lösa detta eviga problem..
etanol
Tis 22 apr 2014 7:51 Svara med citat
Jo startkontakten är med annars en pryl som ofta får bytas på dessa,, som med är relativt lättbytt.
Men symtomen brukar mer där vara ingen reaktion eller allmänt glapp å man ska ha snurr på startmotorn.

Det sitter i alla fall fräscha tändstift i den och tändkablarna ser inte allt för risiga ut? Även fräscht fördelarlock med fördelare underlättar med en problemfri motorgång.

Visst är det härligt med gamla bilar,,, men visst jag förstår dig är själv väl lite yrkeskadad efter runt 27 som allmänbil mekaniker... Anxious
Robban_e
Golf 4 GTI-02 Ort: Oskarshamn
Fre 25 apr 2014 20:02 Svara med citat
Min gti-02 hade ja typ samma fel på, fick starta om den flera gånger innan hoppade igång och gick som den ska. Hade fel på 2st Microbrytare, bägge fram och efter byte så har ja inte haft nåt problem.

Ja ska de va, så ska de!!
Jozzefine
Fre 02 maj 2014 20:38 Svara med citat
Robban_e jasså? var sitter dem Microbrytarna då?

lite uppdatering! dock inget positivt!!
sammanlägger grejer vi bytt, nu senaste bytte vi startkontakten som vi va ganska säkra på.
då till o med en bilfirma snubbe sa han va 90% säker på det, svar nej! det hjälpte inte heller!
innan den bytte vi strömfördelaren och tändspolen allt i ett, utan resultat även där! innan de bytte vi kamaxelgivaren,
men icke gjorde det heller någon skillnad.
o dessa sakerna ja skrev nyss är nyligen bytta på bilen, inte samtidigt givetvis men efter varandra.
innan dess är det vevaxelgivaren och tempgivaren bytta men inget heller där visade positivt resultat..
alltså jag och min pappa har versen golf 4 ända skillanden är att hans är 16v och ett år nyare.
SAmma problem, asså HERREGUD vad fan är det för fel på dessa bilar??? vi kan väl inte va dem ända som har dessa problem:(
pappas bil blir dock värre med tiden känns de som, de händer han oftare än mig, hans har ävem börjat "dö" under körning alltså precis som man
slår av tändningen o sen efter någon sekund startar den igen?! och sen har de hänt 3 gånger att bilen hackar undertiden han kör..
men till det absolut jobbigaste att man ska behöva starta om den 3-5 gånger innan den hoppar igånga..
Har haft dem båda på en bilfirma kopplat upp dem med riktiga grejer o visar absolut ingenting. hur många man än frågar har ingen en blekaste aning vad felet är..
pappa säger man måste kunna avgöra på nått vis om det har med tändsystemet eller med bränsle systemet att göra.
Vi vill båda sälja bilarna men hur ska man kunna göra det på ett ärligt sätt när dem är som dem är? kan ju inte sälja dem som dem är nu...
Fan va tråkigt detta är, vill egentligen som tidigare sagt inte sälja bilen men måste få skitet att funka på nått vis??
Snälla kan inte någon bara komma med va felet är hahaha blir helt jävla galen kan ju inte tro detta är sant bara efter allt man bytt men inget fungerar SadSad väldigt tacksam för svar o tips.
Jozzefine
Fre 02 maj 2014 20:50 Svara med citat
O även kan de gå dagar lr några veckor o bilarna startar hur fint som helst som det aldrig vatt några problem o sen kommer dessa dagar då den inte vill, alltså bilen startar med efter flertal försök o väl igång så går dem som dem ska, pappas hoppar igång ibland på någon celinder bara, men sen går som den ska...
Robban_e
Golf 4 GTI-02 Ort: Oskarshamn
Fre 02 maj 2014 22:38 Svara med citat
Microbrytaren som sitter i låskistan i framdörrarna. Den på förarsidan gör så soppa pumpen bygger upp tryck när man öppnar dörren, hörs när den går igång, sen igen när man drar på tändningen, hörs igen sen funkade min bil igen när de var bytt.

Ja ska de va, så ska de!!
Jozzefine
Lör 03 maj 2014 13:40 Svara med citat
Oh tack så mkt Smile pappa redan varit ute o kollat på sin bil efter ja berättade ditt tips o de va väl nått som va sönder lr va de va där! Så håll tummarna på att det är detta nu!!! Tack för ditt snabba svar!Smile hör av mig när vi bytt med resultatet Smile hoppas hoppas!!
etanol
Lör 03 maj 2014 16:52 Svara med citat
Jo det är inte helt ovanligt att denna microbrytare ger upp så fix av denna kan ge resultat. Vi håller all tummarna... Thumbs up
Jozzefine
Sön 04 maj 2014 16:14 Svara med citat
Förresten var köper man sådan microbrytare ?Surprised kan väl inte kosta så mkt lr jo?
Petta
Golf 4 1,6 16v -02 Ort: Finspång
Sön 04 maj 2014 16:37 Svara med citat
Jozzefine skrev:
Förresten var köper man sådan microbrytare ?Surprised kan väl inte kosta så mkt lr jo?

Känns ju som ett standard fel, så förmodligen kostar den inte så mycket (allt är relativt). Men de viktigaste vore väl att slippa problemet? Wink

I like how Petta is building the ultimate mk3 out of all the best bits that VW supplied for it!
Jozzefine
Sön 04 maj 2014 18:57 Svara med citat
Ja man tycker ju att de låter som ett standar fel.. Konstigt då att ingen känner till det alls var problemet sitter..
Ja jo hittar man problemet o vet hundra att det är det så kan priset kvitta. Men chansa på olika saker som kostar mkt mer än några hundra lappar är inte kul längre efter allt vi bytt! Så kul är det inte att kasta pengar i sjön Wink
Vet du var man köper den här microbrytren? Så man kan köra o fixa det imorgon Smile
Petta
Sön 04 maj 2014 19:11 Svara med citat
Jozzefine skrev:
Ja man tycker ju att de låter som ett standar fel.. Konstigt då att ingen känner till det alls var problemet sitter..
Ja jo hittar man problemet o vet hundra att det är det så kan priset kvitta. Men chansa på olika saker som kostar mkt mer än några hundra lappar är inte kul längre efter allt vi bytt! Så kul är det inte att kasta pengar i sjön Wink
Vet du var man köper den här microbrytren? Så man kan köra o fixa det imorgon Smile

Har du lämnat in på VAG verkstad? Oxå där du högst troligt hittar "brytaren". Har ingen aning om var man ska leta eftersom jag inte vet din årsmodell, men: http://www.partscats.info/volkswagen/en/?i=cat_vag_models&brand=vw

Kasta pengar i sjön har du ju krasst sett redan gjort Wink

I like how Petta is building the ultimate mk3 out of all the best bits that VW supplied for it!
Jozzefine
Sön 04 maj 2014 19:16 Svara med citat
Ja jag har ju gjort det Confused dem kopplat upp den o visar ingenting Confused dem sagt några saker man kan byta som dem tror men inget resultat :p de är en 99.
Haha i know Wink men ska bryta det nu;) sen när man väl hittat felet om man nu gör de så är se ju positivt när man ska sälja den för då är allt bytt haha Wink fast hittat vi felet behåller ja min men min stackars far som blir galen gör av med sin ditekt haha :p
Petta
Sön 04 maj 2014 20:13 Svara med citat
Kolla om de här länkarna kan var till nån hjälp:

http://forums.vwvortex.com/showthread.php?4758270-VW-Golf-01-Door-latc h-microswitch

http://forums.vwvortex.com/showthread.php?5425441-door-micro-switch-ho w-hard-are-they-to-change-out

http://forums.vwvortex.com/showthread.php?1542461

Sist men inte minst: http://www.bildelsbasen.se/se-sv/VW/VW-GOLF-IV/1998_2003/L%C3%A5s-&-La rm/L%C3%A5skista-D%C3%B6rrl%C3%A5s/Alla/

Jozzefine
Sön 04 maj 2014 20:22 Svara med citat
Om ja inte missuppfattat detta så dem sidorna du skickade hade bara problem med att låsa och låsa upp bilen o sådant? Jävligt bra förklaringar för det men de är ju inte det som är mitt problem:p min bil vill inte starta direkt:p
Lr har ja missuppfattat infon på sidorna du skickade :p
Sida 1, 2  >