Jozzefine
Golf 4 1,6 Ort: Kristianstad |
|
etanol
Sharan VR6 4motion -04 Ort: Tierp |
| Sön 24 nov 2013 8:20 |
|
Tråkiga erfarenheter du har med den bilen.
Kan mycket väl vara fråga om en sliten startkontakten som heller inte är helt ovanligt fenomen.
Men hur är fenomenet, är det som startmotorn inte vill snurra runt då du vill starta. Att liksom inget händer i startläget? Att man dessutom måste vrida nyckeln fram och tillbaka.
I så fall är det mycket troligt dessa startkontakt, där jag bytt flertalet sådana med just sådana symtom.
En billig pryl för endast 100 riksdaler på Biltema ( http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreservdelar/Elsystem/Kontakter--G ivare/TANDNINGSBRYTARE-43090/ ) och hyfsad lätt att byta där den sitter skruvad bakom tändningslåset.
Men vet att det kan finnas två varianter som inte ens går att hitta via regnummer ens utan det visar sig då man kikat närmare och är det den andra varianten finns denna på tex ebay för i stort samma peng.
|
|
Zepofan
Golf 4 1.6 Ort: Malmö |
| Mån 03 feb 2014 17:59 |
|
Hej!
Har liknande problem med min Golf/4 -02.
Hur gick det för dig? Fick ni rätt på det?
Verkstan har bytt startkontakten som föreslås i svaret. Detta hjälpte dock inte. Felet kvarstår fortfarande. Och det dyker bara upp ibland. Vissa tillfällen startar den snällt 8-10 gånger i rad för att sen total vägra under lång tid.
Mekanikern kliar sig i huvudet och har en teori om att det kan vara startmotorn som är sliten och tar för mycket ström...
Bogserar vi igång den startar den hur snällt som helst.
När vi testade att dra igång den senast la jag märke till att klockan i bilen "nollade" sig vid något tillfälle. Glapp i någon kabel?
Är det någon som har en teori om detta problem? Grymt irriterande eftersom bilen går hur fint som helst när den väl startar.
|
|
etanol
| Mån 03 feb 2014 18:10 |
|
Men ni upplever den i alla fall inte startmotorn som direkt trött eller att den rätt omgående låter mer ansträngd under startförsöken.?
Just detta du nämner att som klockan i bilen nollar sig kan tyda till att strömmen inte riktigt räcker till där det helt normalt krävs massor av ström vid start.
Vet du hur gammalt batteriet i fråga är, där kan ett tips vara att låta belastningsprova det för uteslutning att det inte är batteriproblem. Till att under en period externladda det och se om det fungera en tid i fall det är batteri problem.
|
|
Olof
Golf 6 Kombi 1,6TDI BMT-13 Ort: Eslöv |
| Mån 03 feb 2014 22:49 |
|
| Är alla jordflätor/kablar OK mellan generator/startmotor/motor/batteri, då detta kan ge symptom som att startmotor inte orkar riktigt.
|
|
Zepofan
| Tis 04 feb 2014 10:00 |
|
I mitt fall känns startmotorn pigg och tröttas inte direkt även om den får snurra en stund.
Batteriet är hyfsat nytt, ca 2 år gammalt. Förvisso ett Biltema-batteri men som sagt hyfsat nytt.
Dessa problem uppstår oavsett om det är minusgrader eller som i somras ca 30 grader varmt ute...
Såg att mekaren tagit in bilen i hallen igen. Han sa att han skulle testa startmotorn för att se om den drar för mycket ström. Får höra med honom senare idag.
Och jag antar (läs hoppas) att han går över alla kabelanslutningar samtidigt.
Återkommer när jag vet mer.
|
|
Olof
Golf 6 Kombi 1,6TDI BMT-13 Ort: Eslöv |
| Tis 04 feb 2014 10:07 |
|
| Zepofan skrev: | I mitt fall känns startmotorn pigg och tröttas inte direkt även om den får snurra en stund.
Batteriet är hyfsat nytt, ca 2 år gammalt. Förvisso ett Biltema-batteri men som sagt hyfsat nytt.
Dessa problem uppstår oavsett om det är minusgrader eller som i somras ca 30 grader varmt ute...
Såg att mekaren tagit in bilen i hallen igen. Han sa att han skulle testa startmotorn för att se om den drar för mycket ström. Får höra med honom senare idag.
Och jag antar (läs hoppas) att han går över alla kabelanslutningar samtidigt.
Återkommer när jag vet mer. |
Om startmotor inte tröttas/tappar i ork, så har jag svårt att tro att felet ligger där, utan lutar mer åt någon givare som kamaxelgivaren som inte ger signal till tändsystemet att motor snurrar.
|
|
etanol
| Tis 04 feb 2014 10:24 |
|
Nej som sagt verkar det vara fart på startmotorn är det rätt troligt inga problem med varken jord eller strömatning till den.
Ej eller till att den skulle gå så tungt att den drar osedvanligt mycket ström.
Mer troligt som sagt till givarfel i någon form och där skulle eventuell felkod kunna reda ut bättre.
|
|
Zepofan
| Ons 05 feb 2014 12:39 |
|
Liten uppdatering...
Startmotorn är nu bytt och så klart hjälpte inte detta. Visserligen lät den gamla startmotorn förskräckligt och skulle bytas ändå men det hjälper ju inte mig just nu.
Han hade sett felkoder från en Lambdasond samt en kylvätskegivare. Dessa borde inte ge denna typ av fel menar han.
Nu vill han inte lägga mer tid på den och knappt jag heller.
Känner ni till någon klurig mekaniker i Malmö med omnejd som skulle kunna lösa detta problem?
|
|
etanol
| Ons 05 feb 2014 15:21 |
|
Då till och med felkod sats för temperaturgivare är det lite märkligt att inte denna mekaniker var inne på det felet till dessa klassiska fenomen. Men nu var ju temperaturgivaren för styrboxen ju ny bytt? Så bör den vara friskriven som trolig orsak.
Men har ni fortfarande inte gett upp hoppet så testa gärna då den är sådär tjurigt. Att kontrollera så det inte är bränslerelaterat problem, genom att spraya startgas i motorns insug under startförsök som i så fall genast bör tända till.
Händer det då fortfarande ingenting är det på tändsidan problemet ligger, hade varit ett intressant felsöknings objekt annars synd våra avstånd var väl långt bara...
|
|
Jozzefine
| Mån 10 feb 2014 15:29 |
|
Oj här va det många svar, men inga bra resultat verkar de som men ja vill inte ge upp!
Ja har inga problem med startmotorn alls! O min bil startar för eller senare behöver inte bogseras lr liknande utan efter några försöker får ja alltid igång den.
Vill som sagt inte ge upp så ja vill helst behålla den.
Men nu är de så att ja o pappa är inne på om de kan vara tändspolen på fördelaren? Heter säkert något annat men kommer inte på vad men hoppas ni förstår :p någon som bytt det innan?
Den "bilen" lampan som sitter o instrumentpanelen som tänds när du startar bilen slocknar alltid så den accepterar ju min nyckel som den ska:o väntar alltid innan ja vrider runt helt sista varvet tills den slocknar men så ja blivit till sagd att göra de men de gör ju inte så bilens start problem slutar haha.
Hoppas någon vet ngn som bytt detta vi funderar på som kan säga hur de gick. För iallafall på min bil som sagt så är det inget fel på startmotorn batteri eller liknande o den startar alltid tillslut men inte när den ska göra de egentligen lr va man ska säga:p tack för alla svar hoppas vi löser detta fel vi verkar va många att ha!
|
|
Jozzefine
| Mån 10 feb 2014 15:30 |
|
Oj här va det många svar, men inga bra resultat verkar de som men ja vill inte ge upp!
Ja har inga problem med startmotorn alls! O min bil startar för eller senare behöver inte bogseras lr liknande utan efter några försöker får ja alltid igång den.
Vill som sagt inte ge upp så ja vill helst behålla den.
Men nu är de så att ja o pappa är inne på om de kan vara tändspolen på fördelaren? Heter säkert något annat men kommer inte på vad men hoppas ni förstår :p någon som bytt det innan?
Den "bilen" lampan som sitter o instrumentpanelen som tänds när du startar bilen slocknar alltid så den accepterar ju min nyckel som den ska:o väntar alltid innan ja vrider runt helt sista varvet tills den slocknar men så ja blivit till sagd att göra de men de gör ju inte så bilens start problem slutar haha.
Hoppas någon vet ngn som bytt detta vi funderar på som kan säga hur de gick. För iallafall på min bil som sagt så är det inget fel på startmotorn batteri eller liknande o den startar alltid tillslut men inte när den ska göra de egentligen lr va man ska säga:p tack för alla svar hoppas vi löser detta fel vi verkar va många att ha!
|
|
etanol
|
Jozzefine
| Tor 13 feb 2014 22:41 |
|
Haha precis såg bilden på länken nu vet jag att de bara är en vinkel på den men är där 4 uttag till tändstiften på den då? Min pappa tyckte de va konstigt att biltema skulle ha en sådan sak o om de är så den passar :p men anners är det ju ett vettigt pris eftersom man inte vet om de hjälper eller ej :p
Min pappa har likadan bil o nu har det tänds en lampa i den sådan motor lampa, blir man trött eller? Dagen innan han skulle jobba så släcktes den givetvis så när dem kopplade upp den visade den inget så klart o idag tändes den igen, jädrans bilar asså! Nu är hoppet nära att lämna min pappa iaf kan man ju säga haha :p börjar bli irriterande med allt som sker på deSa bilar, nu kan ja inte lägga in bilden på lampan men är en bild på motorn o ngt Z igenom lr va det är så står det CHEK under, ngn mer som får dessa fel?:p
|
|
etanol
| Fre 14 feb 2014 14:19 |
|
Så ser tändspolen ut till den motorn där den enda tändkabeln sedan går till fördelarlockets mitt, som där i från fördelar ut strömmen till respektive tändstift.
Jo det är den så kallade "motorfelslampan" som indikerar ett tekniskt fel på motorns styrelektronik.
Bästa där vore att försöka få ut eventuell felkod på fenomenet.
Denna kan tändas av en rad olika orsaker från tex slitna tänd delar som tändstift, fördelarlock/fördelare, igensatt bränslefilter. Visst kan det vara "underbart" med gamla bilar,,,
|
|
Jozzefine
|
etanol
| Tis 22 apr 2014 7:51 |
|
Jo startkontakten är med annars en pryl som ofta får bytas på dessa,, som med är relativt lättbytt.
Men symtomen brukar mer där vara ingen reaktion eller allmänt glapp å man ska ha snurr på startmotorn.
Det sitter i alla fall fräscha tändstift i den och tändkablarna ser inte allt för risiga ut? Även fräscht fördelarlock med fördelare underlättar med en problemfri motorgång.
Visst är det härligt med gamla bilar,,, men visst jag förstår dig är själv väl lite yrkeskadad efter runt 27 som allmänbil mekaniker...
|
|
Robban_e
Golf 4 GTI-02 Ort: Oskarshamn |
| Fre 25 apr 2014 20:02 |
|
Min gti-02 hade ja typ samma fel på, fick starta om den flera gånger innan hoppade igång och gick som den ska. Hade fel på 2st Microbrytare, bägge fram och efter byte så har ja inte haft nåt problem. Ja ska de va, så ska de!!
|
|
Jozzefine
|
Jozzefine
| Fre 02 maj 2014 20:50 |
|
| O även kan de gå dagar lr några veckor o bilarna startar hur fint som helst som det aldrig vatt några problem o sen kommer dessa dagar då den inte vill, alltså bilen startar med efter flertal försök o väl igång så går dem som dem ska, pappas hoppar igång ibland på någon celinder bara, men sen går som den ska...
|
|
Robban_e
Golf 4 GTI-02 Ort: Oskarshamn |
| Fre 02 maj 2014 22:38 |
|
Microbrytaren som sitter i låskistan i framdörrarna. Den på förarsidan gör så soppa pumpen bygger upp tryck när man öppnar dörren, hörs när den går igång, sen igen när man drar på tändningen, hörs igen sen funkade min bil igen när de var bytt. Ja ska de va, så ska de!!
|
|
Jozzefine
|
etanol
| Lör 03 maj 2014 16:52 |
|
Jo det är inte helt ovanligt att denna microbrytare ger upp så fix av denna kan ge resultat. Vi håller all tummarna...
|
|
Jozzefine
| Sön 04 maj 2014 16:14 |
|
Förresten var köper man sådan microbrytare ? kan väl inte kosta så mkt lr jo?
|
|
Petta
Golf 4 1,6 16v -02 Ort: Finspång |
| Sön 04 maj 2014 16:37 |
|
| Jozzefine skrev: | Förresten var köper man sådan microbrytare ? kan väl inte kosta så mkt lr jo? |
Känns ju som ett standard fel, så förmodligen kostar den inte så mycket (allt är relativt). Men de viktigaste vore väl att slippa problemet? I like how Petta is building the ultimate mk3 out of all the best bits that VW supplied for it!
|
|
Jozzefine
|
Petta
|
Jozzefine
|
Petta
|
Jozzefine
| Sön 04 maj 2014 20:22 |
|
Om ja inte missuppfattat detta så dem sidorna du skickade hade bara problem med att låsa och låsa upp bilen o sådant? Jävligt bra förklaringar för det men de är ju inte det som är mitt problem:p min bil vill inte starta direkt:p
Lr har ja missuppfattat infon på sidorna du skickade :p
|
|